Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh dvou kamarádů, kteří provozují prosperující půjčovnu dronů, se odehrává v současné Praze. Majitel firmy přezdívaný Plech (Jiří Mádl), ve volném čase rapper, sní o velkých penězích a neochvějných jistotách. Chemik a vynikající letecký navigátor Pavel (Kryštof Hádek), který se právě vrátil ze zahraničí, sní o spravedlnosti a osobním angažmá v nápravě světa. Drony jsou pro bývalé spolužáky ze střední školy propustkou do mnoha oblastí lidského konání, kam by se jinak nepodívali. Mezi jejich klienty patří prezidentský kandidát i výtvarníci pořádající happeningy. Drony ve filmu monitorují elektrárny, nosí luxusní kabelky na přehlídce místo modelek nebo sprejují ze vzduchu Petřínskou rozhlednu. Když se však jeden z hrdinů rozhodne využít dron k něčemu úplně jinému, situace ve firmě se začne komplikovat. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (325)

Lenka.Vilka 

všechny recenze uživatele

Nejsem na jména, místa a časy. A nestalo se mi poprvé, co jsem přišla do kina s tím, že chci vidět film a nakonec viděla jiný. Jo, šla jsem na Birds of Prey, aby mi ve čtvrt na osm řekli, že to dávali od půl šesté. Tak jsme šli na Modeláře od osmi. Co doma, když jsme už v kině? (Rychle jsem koukla na místní hodnocení a po shlédnutí filmu ho naprosto chápu. Vlastně jsem překvapená, že hodnocení není ještě nižší. Což se mi píše zvláštně vzhledem k mému hodnocení, protože se mi film moc líbil.) Problém je asi v tom, že musíte věci kolem sebe vidět jako tvůrce filmu, a to je kámen úrazu. Proto jsem ráda, že můj mozek trochu stojí za hovno, jinak bych film totiž neviděla (tedy až potom v televizi). Protože já hlavního hrdinu chápala. Úplně ve všem. Z filmu je jasně cítit, že sice on chce něco změnit (občas dost naivně), ale trochu neví jak. A jak je snadné najít někoho, kdo by mohl být jiný, na něj se upnout, aby se ukázalo, že když se podíváte zblízka, je to stejný sráč jako všichni ostatní. Sice jsem místy měla pocit, že sleduju dva filmy, které se vzájemně překrývají, ale bylo to nutné. Museli jsme poznat všechny. Poznat jejich reakce na rozdílné situace. Ne, aby je postavili před situaci a já tomu potom nevěřím. Navíc je všechno zasazené do přítomnosti tak, aby se dobře zkombinovaly události skutečné, události vymyšlené a události domyšlené. Pokud máte problém s tou základní linkou, budete mít problém s filmem jako celkem. Potom hlavního hrdinu nemáte šanci pochopit. Možná vás napadne, že tam toho bylo hodně a že konec nebyl správný. Ale...co by měl člověk dělat v tomhle světě, kde nemůže věřit skoro už nikomu? Nemůžu se ale zbavit dojmu, že kdyby tenhle film natočili v Americe, bude se na něj (podle mě), český divák koukat jinak. (Sorry, ale fakt si to myslím.) Protože mi je jasné, že je u nás hodně Pavlů, ale ve výsledku jsou všichni Plech (čili dobře zvolené opačné charaktery dvou kamarádů, hlavních postav). Konec byl na mě bohužel plný deprese, všichni jsme věděli, že to skončí takhle, když to Pavel na střeše nedal. Ovšem tři poslední věty a překroucení informací pro nezúčasněného pozorovatele (čili pro toho, kdo si o tom druhý den přečte v novinách), z toho mi bylo špatně. Protože přesně tak by to prezentovala média, kdyby se to stalo...(a ani slovo navíc "proč to všechno") ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Když se řekne "film Petra Zelenky a jeho přátel," stále si představuji nějakou super bombu, ale i to přestává v posledních letech platit... Zejména proto, že od současnosti je potřeba větší odstup, aby její zobrazení ve filmu mělo větší dopad. Z hlediska myšlenek, které si rozumný člověk pokládá, je snímek předimenzovaný, neplatí to však pro postavy a vyústění příběhu, které byly docela povrchní a zbrklé. ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

"Modelář" potvrzuje Zelenkovu pozici solitéra v rámci české kinemtografie, kterého příznačně hrdinovi jeho nejnovějšího filmu budou někteří mít za exota, zatímco on nám právě čistotou a jednoznačností svých hodnot zpřítomňuje naše zapouzdřené vidění světa, což se týká jednak českého filmu i aktuální krize hodnot a pojmů nejen západní společnosti. "Modelář" je v jádru paradoxem, neboť představuje reflexi dneška z pohledu člověka, který do této doby nezapadá, což ale může o to lépe vyjádřit nesmysly a paradoxy doby. Podle různých ohlasů a reflexí filmu by se mohlo zdát, že Zelenka nedokáže s dnešními diváky správě komunikovat. To ale nikoli proto, že by nebyl schopný filmař, ale protože spoléhá na jisté hodnoty a jejich konkrétní významy. Jenže dnešní dobu naopak charakterizuje absolutní devalvace pojmů, kdy velká slova jako spravedlnost, legitimita, demokracie, ale i rozum, hrdost a čest už nelze vnímat osamoceně. Musíme si jejich význam vykládat podle toho, kdo a v jakém kontextu je říká, neboť podle toho mohou mít zcela odlišné vyznění i významy. Zelenka pak do tohoto světa nejednoznačnosti přichází s provokativním filmem, který je současně z hlediska názorů tvůrce jednoznačný a absolutní, ale při tom až nebezpečně otevřený pro diváky. Stejně jako intelektuálně ryzí ideje v jeho základu si i film mohou přivlastnit lidé z celého názorového spektra od konzervativců po radikály a vzít ho jako potvrzení svých názorů. "Modelář" coby vyprávění o jednotlivci vzdorujícím kompromisům společnosti tak působí jako kdyby "Klub rváčů" vůbec neobsahoval znejisťující elementy a pouze by spoléhal na to, že si ho diváci správně přeberou sami díky tomu, že ideje jsou přece neotřesitelné (ačkoli víme, že i "Klub rváčů" v jeho reálné podobě se paradoxně stal modlou incelů a radikálů, kteří prostě ignorují jeho závěrečnou třetinu). Právě v této dobré vůli (nebo z dnešního pohledu naivitě) se "Modelář" ukazuje jako výmluvné zrcadlo dnešní doby, byť problematické a zneužitelné. Zpřítomňuje nám totiž, jak strašně zmatečná je současnost pro někoho, kdo věří v původní hodnotu ideálů, které zneužil a zdevalvoval politický populismus, osobní prospěchářství i radikální fanatismus. Současně film nepatřičně trčí i v kontextu české kinematografie, která se babrá v sebezahleděnosti, provinčnosti a jen hladí po srsti. Zelenka divákům předkládá mainstreamový žánrový film, který je zasazený do aktuální doby a tu si bere jako ústřední téma, navíc přímo ve vyprávění tematizuje, že se přeci nemusíme zaobírat jen vlastní minulostí nebo bezstarostně zastřenou současností, ale můžeme aspirovat na něco víc. Že tento popis samotný představuje zjevení a nikoli normu ve filmovém průmyslu, který vyprodukuje více jak 60 celovečerních titulů ročně, je výmluvnou bilancí jejího stavu. Stejně jako svého času "Knoflíkáři", kteří také zaznamenávali étos své doby, konkrétně osudovost a existenciální úzkost tváří v tvář konci tisíciletí, také "Modelář" zůstane mementem doby, v níž vznikal, byť mementem paradoxním. () (méně) (více)

castor 

všechny recenze uživatele

„Od pantáty vedou dráty“. Petr Zelenka je úkaz. Solitér, který znovu dokazuje, že je jedním z nejoriginálnějších českých režisérů a scénáristů. Jak jsem zdůrazňoval u jeho předchozího kousku Ztraceni v Mnichově, buďme rádi, že takové tvůrce u nás pořád máme. Popichovačné autory, kteří dokáží konkurovat evropské kinematografii a vůbec se nemusí krčit někde v koutě. Zelenka rýpe i tentokrát, vytahuje několik kostlivců a je u toho zatraceně zajímavý a přitažlivý. Tedy zhruba první polovinu. Možná si totiž vzal až moc věcí, které přitom narušují a odvádějí pozornost od toho nejdůležitějšího: střet nespokojeného jedince se systémem. Anebo je to možná tím, že varuje před tempem a přeinformovaností dnešní doby? Jeho hrdina se vrací po traumatickém zážitku v Izraeli. Až nezdravě věří v absolutní spravedlnost. Evidentně je inteligentní, ovšem hodně nečitelný. Chce vrátit Česko na mapu světa tím, že k soudu dopraví mezinárodní případ zločinů proti lidskosti, jenž se táhne až ke špičkám americké politiky. Zkoumá morální stránku věci, svým způsobem se ale v mnohém hledá. Přijde mu vhod, když si na něj vzpomene dávný kamarád ze školy s nabídkou spolupráce: natáčení pomocí dronů. Paradoxně se díky nim dostává blíž ke svému cíli. Kryštof Hádek a Jiří Mádl (ne vždy jsem mu bohužel rozuměl) jsou příjemně civilní, lidé za kamerou si své rovněž odmakali na jedničku. Nápadité a jiné. A to se cení. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

To je ako keby robili konkurz o najväčšieho antiherca. Bratislavská chamraď na čele s Fialovou a Šťankem je dlhodobo kultúrnym odpadom, ale že sa k tomu pridá Mádl hovoriaci ako bezzubý bezdomovec, to som ostal zaskočený. Fialová zahrala zase to svoje herectvo, to znamená „súlož“ a ukázala aj svoje nohy hrubšie už než hlava. Pavián a alkoholik zas len obťažoval svojich hlasom Káčera Donalda. Frejová potom nacvičovala len vzdychanie, čím sa tiež stala nominantkou na neherečku roka. Mádla komentovať ani nejde, stačí prvá replika a vidíte, že sa asi pomiatol. Problém je, že ten film aj mohol mať niečo do seba, ale takýmto štýlom to predsa nejde. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (22)

  • Když Pavel (Kryštof Hádek) používá dron ke sprejování na Petřín, vysprejuje pouze „CZE“. Hned nato je tam policie, která ho zadrží. Na druhý den je tam vysprejováno: „CZECH GUNS FOR TERROR“. (griph)
  • Filmaři natočili největší část filmu v Praze, poté natáčeli několik dní v Brně, českoněmeckém pohraničí a na závěr se rozjeli do Tel Avivu. [Zdroj: Lidovky.cz] (Duoscop)
  • „Pro mě je Modelář filmem o tom, abychom se snažili být co nejlepší. A ono to někdy není snadné, někdy nemůžeme uplatnit klasické postupy, tak se musíme snažit být lepší třeba i trošku mimo zákon,“ připouští režisér Petr Zelenka. (SONY_)

Související novinky

28. České lvy vyhrál Šarlatán

28. České lvy vyhrál Šarlatán

06.03.2021

Dnes večer byly v rámci svého 28. ročníku uděleny výroční ceny České filmové a televizní akademie (ČFTA), Český lev. Komorní ceremoniál se tradičně odehrál v pražském Rudolfinu, nicméně z důvodu… (více)

Reklama

Reklama