Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh dvou kamarádů, kteří provozují prosperující půjčovnu dronů, se odehrává v současné Praze. Majitel firmy přezdívaný Plech (Jiří Mádl), ve volném čase rapper, sní o velkých penězích a neochvějných jistotách. Chemik a vynikající letecký navigátor Pavel (Kryštof Hádek), který se právě vrátil ze zahraničí, sní o spravedlnosti a osobním angažmá v nápravě světa. Drony jsou pro bývalé spolužáky ze střední školy propustkou do mnoha oblastí lidského konání, kam by se jinak nepodívali. Mezi jejich klienty patří prezidentský kandidát i výtvarníci pořádající happeningy. Drony ve filmu monitorují elektrárny, nosí luxusní kabelky na přehlídce místo modelek nebo sprejují ze vzduchu Petřínskou rozhlednu. Když se však jeden z hrdinů rozhodne využít dron k něčemu úplně jinému, situace ve firmě se začne komplikovat. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (326)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Jsem člověk, který je v obraze ohledně toho jak je v rámci českého filmu Petr Zelenka už dosti významné jméno, viděl jsem od něj ale jen jediný film a to Rok ďábla, který mě tehdy hodně zklamal a vlastně mě tehdy i odradil od toho abych si od Zelenky doplnil jeho zbylé snímky jako Knoflíkáři, Samotáři (ke kterým ovšem psal pouze scénář a režíroval David Ondříček) nebo Ztraceni nebo v Mnichově. Modelář mě ale z ukázek lákal a vlastně jsem se začal opatrně těšit.... a můžu díky němu říct, že vlastně mám teprve teď chuť si zbylé Zelenkovy věci dohnat a podívat se minimálně na dlouho odkládané Ztraceni v Mnichově. Ve finále je to ale dost možná nejpozitivnější věc, kterou o Modeláři můžu říct. Ale zase nebudu úplný škarohlíd a musím zůstat, že Zelenka své kvality má a krom postu režiséra jako scénárista napsal na poměry české tvorby velmi ambiciozní námět, který se dokonce nebojí jít za kopečky. Konkrétně se vrací až k prezidentskému panování George Bushe jakožto prezidenta USA a pohrává si s myšlenkami toho jestli Bush, jeho pravá ruka Dick Cheney a spol. tak trochu nepřesáhli své pravomoce a v Guantanama Bay porušili práva na lidech. Zelenka tu rozjíždí poměrně ambiciozní a vážný námět, který sice střídají momenty humorného odlehčení, Modelář ale rozhodně není komedií. Naopak může hodně snadno způsobit menší formu deprese a v hlavě utkvět ještě nějakou tu chvilku. A to na tom námětu strašně cením. Modelář hezky vypadá a to i když zrovna nekoukáme z pohledu dronu. Kameraman Alexander Šurkala obstaral většinou parádní obrazovou kompozici a několik hodně vydařených moneyshotů. Kamera Modeláře je fakt super a i když mě chvilkami mrzelo jak příliš se přeskakuje z místa na místo a jak nepřehledné to vše vlastně někdy je tak jsem s ní rozhodně spokojený a Šurkalovi palec hore. Dvojice Kryštof Hádek/Jiří Mádl je super a především jejich konflikt ohledně toho, že Hádek je ten, který se snaží naivně za každou cenu dostát spravedlnosti, zatímco Mádl je zase ten, který na morální hodnoty dávno zapomněl a jde mu jen o byznys a zisk. Ostatně mu nedělá ani problém makat pro člověka, který mu dost možná zničil život ještě před tím než se narodil. Mezi dvěma kámoši z gymplu tak vzniká menší rivalita nad tím co je správně a co ne a jak se má člověk k různým věcem postavit a za jakou cenu. Hádek i Mádl tu podávají parádní herecké výkony, Mádl co by šišlající raper, Hádek potom jaké postava co si by si skutečně mohla podat ruku třeba s Travisem Bicklem z Taxikáře. Ne, já blázen se opravdu nepokouším srovnávat výkon Hádka z Modeláře s výkonem De Nira v Taxikářovi. V rámci přístupu k životu okolo sebe ale mají Hádkův Pavel a De Nirův Travis k sobě dost možná blíž než se zdá. A teď jdeme trochu k té negativnější stránce: A osobně mám největší problém s faktem samotného příběhu, takže se oklikou vrátíme ke scénáři. Zelenka sice bere do parády ambiciozní téma, rozhodně mám ale problém s tím jak k samotné zápletce přistupuje. Ze začátku jsem měl tak trochu problém s faktem, že se v roce 2019 hlásá, že je prezidentská kampaň za rohem (kéž by Miloši!) i přesto, že se pořád mluví o tom, že stát vedou pičusové jako Babiš a Zeman. Tím jak ale Zelenka pracuje s oním pozadím období panování George Bushe si v mých očích tak trochu podráží nohy. S postavou Hádka a jeho naivním přístupem k státnímu systému bych vlastně neměl vůbec problém, kdyby se jeho zápletka vydala trochu jiným směrem. Třeba zápletkou s potencionálním prezidentským kandidátem v podání Richarda Stankeho. Tím jak si ale Zelenka ukusuje velký kus dortu a do popředí tahá právě Dicka Cheneyho a spol. si zároveň podkopává nohy. Na Modeláře jsem se celou dobu koukal jako na krásně vypadající film co má povedené dva hlavní protagonisty, jakmile ale došla řeč na události po 11. září, mučení v Guantanama Bay nebo třeba na zmínku o fiktivním útoku na Hlavní nádraží v Berlíně, začínal jsem mít pocit, že se souběžně dívám na dva rozdílné filmy, které dohromady nefungují. Zelenka má fakt dobré nápady, psát umí a očividně ví co chce říct, v případě Modeláře to ale za mně tolik nefunguje. V průběhu filmu je mnohokrát něco naznačeno, mnohokrát něco vypadá, že se vydá nějakým směrem..... ve finále většina těch věcí nikam nevede. Nejvíc do prázdna vyšumí podzápletka s Hádkovou sestrou v podání Heleny Dvořákové a jejím milencem v podání Jiřího Štrébla, navíc je ve finále dost možná i konverzace s bratrancem v podání Kamila Halbicha (nutno ovšem dodat, že Halbich tento charakter dokáže v pouhé jedině scéně naprosto prodat). Ve finále mi vlastně i nějak chybí smysl existence postavy Veroniky Khek Kubařové. Modelář je v rámci českého rybníku rozhodně solidní řemeslo co hezky vypadá, má dva parádní hlavní hrdiny a Petr Zelenka tu přišel s námětem co je na poměry této malé zemičky hodně revoluční a neskutečně to na tom cením. Zároveň ale Zelenka prostě a jednoduše v jisté míře způsobil to, že Modelář skutečně působí jako dva odlišné navzájem překrývající se snímky. Film kde se jednu chvíli řeší práva evropská, práva v USA a na druhou svým způsobem situace v politice české. Zelenka opravdu chtěl točit něco ambiciozního, výsledek ale ve finále sice hezky vypadá ale funkčně úplně nefunguje. Zelenkovu tvorbu ale v brzké době rozhodně doženu. Jen mám pocit, že po dokoukání jeho filmografie mi vzpomínek na Modeláře utkví ještě méně než by ten film sám o sobě chtěl..... () (méně) (více)

Vančura 

všechny recenze uživatele

Vnímám ten film poněkud rozporuplně. Na jednu stranu mě vcelku bavil, duo Hádek & Mádl nemá chybu (Kubařová je ovšem trapná a překvapivě zde vypadá i nějak staře, na to, že jí bylo jen 32), podobně jako všechny ty scény s drony (které mě doteď nikdy nezajímaly), a je z toho znát, že scénář byl hodně promyšlený. Potěšila mě tam také Elizaveta Maximová v malé roli ruské písničkářky (a to jsem ji doteď moc nemusel). Na druhou stranu mi repliky některých postav přišly trapné (právnička, Pavlova sestra, prezidentský kandidát...) a děj mi přišel nevěrohodný, stejně jako vysvětlení Pavlovy motivace k jeho finálnímu činu - v Taxikářovi, jehož podobnost se Zelenkovým filmem je nepřehlédnutelná, do sebe všechno zapadalo a dávalo to dokonale smysl, ale v Modelářovi mi to přišlo na sebe naroubované poněkud násilně, a moje myšlenky utíkaly do úvah typu, kde na to Pavel bere peníze, když nemá žádný stálý zdroj obživy, a zda je vlastně psychicky příčetný a nakolik ho poznamenal ten izraelský traumatický zážitek s výbuchem a proč se po celý film chová tak zvláštně, a tak všelijak podobně. Ztraceni v Mnichově se mi líbili hodně a přišli mi myšlenkově obohacující, ale Modelář mi přijde asi příliš tezovitý, zkratkovitý a nevěrohodný, navíc mi tam silně vadil product placement (zcela stupidní scéna s politickým meetingem v centrále AAA Auto) a samotný titul Modelář podle mě nedává vzhledem k obsahu filmu moc smysl; na druhou stranu zcela chápu lidi, kteří ten film vynášejí do nebes, protože v českém kontextu je to rozhodně výjimečný počin, i se všemi negativy, které tam osobně mám tendenci vidět. ()

Reklama

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Konspirace po česku.  Velké téma, které je upozaděno ... a teď babo raď ve prospěch čeho? Hudrova mádlování, pardon Mádlova hudrování, koz Zuzany Fialové, nekoz  Khek Kubařové, neschopnosti vyvolat thrillerové napětí či ve stále stejných prohlášeních o té naší malé politické prohnilosti vždy související s "hrůzami" před rokem 1989.  A propos prezidentský kandidát Zavadil (pětapadesátiletý Stanke) vypadal tak na max. fešného šedesátníka a podle všeho byl v 70. letech v pubertě a zároveň  komunistickým soudcem? Ehm... Až v samotném závěru jsem při zívání držel hubu trochu déle otevřenou a za to tři hvězdy dám. ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Ač za evropskými standardy aktuální česká kinematografie stále propastně zaostává, jednou za čas se objeví ambiciózní snímek, který má aspoň nějakou vlastní tvář a zároveň má co říct. A přesně to Modelář splňuje. Velmi zajímavé a hlavně zábavné vykročení na tenký led (tedy kamkoliv mimo mainstream) s klasicky „mimo“ Kryštofem Hádkem a zábavně šišlajícím Jirkou Mádlem nabízí od všeho trochu - počínaje sociální satirou, přes podivnou komedii až po politický thriller. Já si teda takovou multižánrovou kombinaci v našich nudných končinách nechám líbit, a co vy? [LFŠ 2020] ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Petr Zelenka je můj asi nejoblíbenější český režisér současnosti a na jeho (zatím bohužel poslední) film jsem se moc těšil. Bohužel jak mě ohromilo předposlední propojené Ztraceni v Mnichově, tak tady bohúžel zústal Zelenka jen na půli cesty a poprvé mě trochu zklamal. Přitom zapomeňte na to, že by Zelenka rezignoval na provokaci. Modelář se zabývá kauzou okolo věznice Abú Ghráib. O ničem takovém jsem samozřejmě před filmem vůbec nevěděl. Všechno jsem úplně nepochytil. Hlavní  hrdina naštěstí v jednom momentě filmu vše docela polopatisticky vysvětlí. Jde o to, že do této věznice byl zavírán úměle vytvořený  nový typ člověka, který nebyl považován za lidskou bytost. Do věznice byli tito lidé, kteří byli označování, za teroristy,  zavírany bez práva na protest a advokáta. Záhy byli týráni, mučeni nebo nuceni k homosexuálnímu styku.  Hlavní hrdina Pavel je třicetiletý pravdomluvný důvěřivý, na druhou stranu trochu děsivý a tajemný, idealista s autistickými rysy, který se dlouhodobě zabývá záležitostí okolo věznice Abú Ghraib a rád by odpovědné osoby dostal k českému soudu. V bizárním příběhu se Zelenka obouvá obouvá do češštví, neochotu Čechů dostat se na mapu světa a zastat se i lidí z jiné země. To je zkrátka něco, k čemu česká společnost ještě vůbec nedospěla. Pavlův přítel, který žije přírodně tvrdí, že tradiční demonstrace je mrtvá a řešením nespokojenosti je nečíst noviny, nemluvit o politice a nevěnovat váhu žádnému  mediálnímu tématu. Pavel se ale rozhodne k nekompromisnímu přimému činu. Radikál Zelenkal se netají tím, že je podle něj česká společnost pasivní a  uvedl, že sympatizuje s hlavní postavou a dokázal by ospravedlnit násílí v boji proti systému v případě patové politické situace.  Pavlův kamarád Plech v podání Jiřího Madla zase zajímavě tvrdí, že ve vlastním kariéře a životě je potřeba potlačit  vlastní svědomí, čímž se i sám řídí. Je zde mnoho dalších témat jako rozdíl mezi mezinárodním  právem, otázka pravé pravdy atd. Nic ale není tak nějak pořádně využito a dohráno do konce. Tak Zelenka plno věcí nadhodí a těžko říct, co vlastně s tím. Přiznám se, že je to ale první Zelenkův film se kterým jsem měl problém i  tak nějak formálně..  Ještě jsem neviděl všechny Zelenkovy filmy, ale tohle je první Zelenkův snímek,  který není komedie. A podle mě mu ta thillerová poloha tolik nešla a těžko říct jestli odtažitější forma je nějaký vyšší cíl nebo ne. Natočeno je to určitě konvenčněji než předchozí Zelenkovy filmy. Dokonce ty rozhovory se sestou mi přišly jak z nějaké té řadové romantické komedie a la TV Prima.. Na to,  že to má být současný film, nebo teprve čtyři roky starý film, odehrávající se v nedaleké minulosti (červen 2019) mi to přišlo uvízlé, jak v nějakém jiném čase a zrovna od Zelenky, který dokáže být jindy tak trefný a ukázat svůj neskutečný přehled, bych čekal autentičtější vykreslení prostředí. Dělalo mi problém uvěřit, že hlavním kandidátem politické kampaně v Česku roku 2019 je nějak zvlášť charismatický starý Slovák, jehož hlavním tématem je právo a jeho dobrovolníky  rozhodí, když profi kameraman zrovna  nemá čas a celá kampaň jako by se řídila z jednoho místa, hlavně z iniciativy  jedné obyčejné holky. Tady se asi fakt Zelenka inspiroval Taxikářem. Ale asi jsem čekal v době internetu, rychlých kampaní a sociálních sítí trochu opravdovější vykreslení.  V tom filmu snad neexistuje žádnej internet? Možná snad ani televize?  Žádný novinář nezmapoval, co Zavadil prováděl jako komunistický soudce? Nikdo si neudělal monitoring? Tomu se v dnešní přeinformované době nedá uvěřit. Takže ano, Zelenka opět provokuje, opět nastiňuje zajímavá témata, ale tentokrát mě tolik nebavil. () (méně) (více)

Galerie (33)

Zajímavosti (22)

  • Casting na tento film trval více naž 2 roky. (ČSFD)
  • Jak Jiří Mádl, tak i Kryštof Hádek vzali roli hlavně kvůli osobnosti režiséra a scenáristy Petra Zelenky, který podle nich točí vždy zajímávé a originální filmy. Scénář, i když se jim zde taky líbil, tu pro ně nehrál tak důležitou roli jako normálně. (montongery)

Související novinky

28. České lvy vyhrál Šarlatán

28. České lvy vyhrál Šarlatán

06.03.2021

Dnes večer byly v rámci svého 28. ročníku uděleny výroční ceny České filmové a televizní akademie (ČFTA), Český lev. Komorní ceremoniál se tradičně odehrál v pražském Rudolfinu, nicméně z důvodu… (více)

Reklama

Reklama