Režie:
Yorgos LanthimosKamera:
Robbie RyanHrají:
Olivia Colman, Rachel Weisz, Emma Stone, James Smith, Mark Gatiss, Nicholas Hoult, Basil Eidenbenz, Anthony Dougall, James Melville, Timothy Innes, Joe Alwyn (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Na začátku 18. století vládne Velké Británii královna Anna (Olivia Colman), poslední z rodu Stuartovců, která se do historie zapsala spíše neslavně. Je plachá a přehlížená, trpí bolestivou dnou a není příliš vzdělaná, což z ní činí perfektní oběť manipulátorů. Její jedinou oporou v životě je lady Sarah (Rachel Weisz) a jejich vztah postupně přerůstá až do jakési milostné symbiózy. Sarah se díky tomu dostala do nejvyšších kruhů britské aristokracie a za nejistou královnu prakticky vládne. Zpoza královnina trůnu činí všechna důležitá rozhodnutí ohledně chodu státu a probíhající války o španělské dědictví. Zároveň si svou pozici ostře střeží a nikoho, kdo by se pokusil královnu ovlivnit, k ní nepustí. Podcenila jen svou sestřenici Abigail (Emma Stone), která na dvůr přijela prosit o práci služebné poté, co její rodina zbankrotovala. Sarah ji z lítosti přijala. Netuší však, že by ctižádostivá Abigail mohla ohrozit její roli královniny favoritky. Zatímco tedy Abigail díky oblibě panovnice rychle stoupá společenským žebříčkem, od Sarah se začíná přízeň odvracet. A to nemůže zůstat bez odplaty. (Cinemart)
(více)Videa (9)
Recenze (428)
Byl to myslím Napoleon, kdo řekl, že ženy mají dvě velké zbraně: líčení a pláč. A že je naštěstí nemohou použít obě současně. To u dvora poslední Stuartovny se jako nástroj manipulace hodí i mrštný jazyk.. Širokoúhlé záběry, rybí oko a hra se stíny, tmou a ohněm jako zdrojem světla měly obehnat plotem tenhle dekadentní zoopark, kde pobíhají kachny, králíci, nadržené opice a především dvě mazané lišky, které kromě holubů mají políčeno i na jednoho chromého jezevce. Motivy se opakují, trio dam se překonává (především Olivia Colman) a historická akurátnost uhýbá z cesty potřebám bizarnosti. Škoda, že nejkonvenčnější Lanthimos nebyl ještě více konvenční, pak by to třeba bylo i překvapivé.. ()
Lanthimosovi to v "mainstreame" svedci. Forma tu totalne prebila obsah, ale komu by to vadilo pri filme tak uzasne nasnimanom, zostrihanom, ozvucenom a zahranaom? Realizacne skvostne osetrena komorna zalezitost o velmi smutnych ale zaroven velmi vtipnych veciach. Ak to v lubovolnej kategorii siahne na Oscary, bude to cena zasluzena. 9/10 ()
"What a cunt!" ___________ Lahodná kostýmní polívčička, kterou ale lze taky brát jako nonšalantní soft-porno a parodickej výsměch aristokracii. Yorgos Lanthimos měl vždy nehoráznou slabost pro erotický šmakulády a tímhle obscénním satirickým bizárkem z dob viktoriánské Anglie si prakticky splnil svý fetiše. ()
Mohlo jít o kostýmní drama se zápletkou o přiblížení se luxusu, která je se subžánrem dvorních pletich neodmyslitelně spjatá. Snad proto je příběh nezdravého trojlístku dam obohacený o úplnou otevřenost, takže se na místním dvoře nechodí pro vulgaritu daleko, hodně se souloží a zvrací a o obou činnostech se i hodně mluví. Chápu, možná to tak bylo, možná jde o umělecký záměr. Z Favoritky tak ale je místo rafinovaného obrazu jen tuze nepříjemný zážitek, ze kterého se neoklepává zrovna lehce. Byť je ústřední triumvirát zahrán tak dobře, že mi zůstávala ústa dokořán. ()
Osvěžující přístup k obvykle upjatému králov(en)skému dramatu výsostné Anglie je určitě největší devizou filmu. Dočkáme se několika podivných až černohumorných situací, z nichž jsem se však v konečném důsledku příliš neposadil na prdel. Ve filmu mi chyběla nějaká silnější pointa, nebo celkově silnější příběh. Téměř dvě hodiny sledujeme něco příjemně bizarního, avšak na konci stále zůstává viset otázník, k čemu to všechno bylo? 7/10 ()
Galerie (45)
Zajímavosti (27)
- Snímka nemá zobraziť lesby ako bezcitné monštrá, ktorým ide o chvíľkovú slasť a dlhodobú prevahu nad mužmi, akoby negatívny obraz celého feministického hnutia. Sám Lanthimos i scenáristka Davis vychádzajú hlavne z historického faktu, že ženám nebolo v minulosti dopriate podieľať sa na vláde prirodzene, a preto sa museli správať zákerne. (Biopler)
- Zvukový doprovod ve filmu je především barokního stylu. Zahrnuje skladby od Wilhelma Friedemanna Bacha a Johanna Sebastiana Bacha, Franze Schuberta, Vivaldiho aj. (Detektiv-2)
- Lanthimos vníma snímku ako pozitívny efekt hnutia MeToo: „V kinematografii je prevaha mužského pohľadu, ženy sú portrétované hlavne ako milenky, žienky domáce a slúžky. A našim malým prispením je, že sme sa ich pokúšali ukázať aj ako zložité a hrozivé, skrátka, že sú ľudskými bytosťami vo všetkej komplexnosti.“ (Biopler)
Reklama