Reklama

Reklama

Svět pod hlavou

(seriál)
  • angličtina World under Head (více)
Trailer
Drama / Mysteriózní / Psychologický / Krimi
Česko, 2017, 9 h 38 min (Minutáž: 54–60 min)

Hrají:

Václav Neužil ml., Ivan Trojan, Judit Pecháček, Jan Budař, Václav Kopta, Tomáš Jeřábek, Michal Dalecký, Marie Doležalová, David Máj, Jan Plouhar (více)
(další profese)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Je rok 2016. Policista Filip Marvan (Václav Neužil) musí ukrást důkaz, aby zachránil svého bratra před mafií. Záhy ho srazí auto a on upadá do bezvědomí. Probouzí se v nemocnici v roce 1982. Jak se v minulosti ocitl? Proč? A jaká je cesta zpátky? Filip potkává svoje rodiče, několik měsíců předtím, než se má narodit. Poznává otce, kterého si z budoucnosti pamatuje jen jako zlomeného muže, který dobrovolně ukončil svůj život. Na pozadí pátrání po příčinách, které jeho rodině změnily život, je Filip nucen vyšetřovat sérii detektivních případů ve městě na severu Čech. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (422)

Morien 

všechny recenze uživatele

Smutná Dagmar je smutná. Čekala jsem, jak se autoři vypořádají s příběhem o ze zásady pasivním hrdinovi - nemůže nic dělat, protože je vyroben z mlhy. Bohužel se s tím nijak nevypořádali. Kromě povinných psycho scén a rutinního připomínání výchozí situace se propojení mezi minulostí a současností příliš netematizuje a tak nemám dojem, že by ten časový rámec byl vůbec potřeba. Hrdina si neprošel žádným očistcem, celou dobu dělá pochybná rozhodnutí a na konci není ani moudřejší, ani dospělejší. Alespoň z mého úhlu pohledu. A smutná jsem proto, že díly Smrt špiona a Rodinná záležitost mi přišly povedené. Žel, v kontextu velkého plánu nebo spíš absence velkého plánu zaniknou nad rozčílením z mdlého a nepropojeného vyústění. Přijde mi, že bylo mnoho prostředků vyčerpáno na to, aby to vypadalo přesně jako osmdesátá léta, a příliš málo na plán, o čem to má vlastně být. ()

Trajektt 

všechny recenze uživatele

A že prej se u nás nedá natočit kvalitní koukatelný seriál při kterém byste se nenudili a nemuseli se dívat na přehrávání rádoby herců a jejich hereckého neumětelství. Již po skončení záživné první epizody jsem nastartoval svůj stroj na pražení kukuřice s karamelovou příchuťí a již po pátém dílu mi tato delikatesa doslova lezla z uší a musím přiznat, že jsem tento skoro originální, seriálový počin zfouknul doslova na jeden dech. Proč píšu skoro originální je jednoduché, protože bohužel petržel, jak už to tak bývá byla kostra tohoto příběhu okopírována ze dvou seriálu z produkce VB a tím nemyslím Veřejnou Bezpečnost, ale ostrov Velkou Británii, kde před více než deseti lety před natočením tohoto skvostu vznikli dva seriály nazvané Life on Mars a Ashes to Ashes. Jak už jsem psal, tak kostra příběhu byla stejná a tak jsem byl zvědav, jak se s tímto tématem poprali tvůrci z naší domoviny a musím přiznat, že dokonce v některých epizodách přerostli své VB bratříčky. U filmových příběhů, kde hraje hlavní roli časový posun do minulosti mně vždy překvapovalo, jak se naši hrdinové dokáží rychle asimilovat a přizpůsobit v tom daném čase, protože kdyby se to stalo mně, tak by to můj mozek asi nepobral a asi bych se furt divil, co se to děje a otravoval bych nejspíše své okolí, jak je to možné, že bych asi nejspíše skončil v nějaké té instituci pro psychicky labilní jedince. Taktéž mně vždy zaráží, jak se většinou v krátkém časovém horizontu naši hrdinové potýkají s nepřeberně velkém množství neuvěřitelných dobrodružství, protože, co si budeme říkat většina lidí žije své nudné obyčejné životy a maximálně tak zažijí nějakou tu potyčku před místní ubytovnou, kde se dva Bulhaři hádají o nějaký ten palivový článek jejich existence. Pak jdou nakrmit nějaké ty hladové holuby v místním parku a vrcholem jejich existence je přednáška a následná demonstrace za práva bizonů v Severní Americe. Pak večer přijdou domů, spláchnou to basou levných lahváčů při sledování nestoudných seriálů typu Ulice, při kterém nadávají svým okoukaným hrdinům. Děj seriálu se točí kolem policisty Filipa Marvana, kterého srazí auto a on leží v komatu, ve kterém prožívá alternativní dobrodružství v roce 1982, tedy v době vzkvétající normalizace. Společně se s ním přesouváme do těchto časů, kde je novým členem jednoho sboru místních policistů v jednom nejmenovaném městě severních Čech. Jelikož v té době ještě nebyl na světě, tak potkává svoje rodiče a plete se jim do života nemístným způsobem. Dozvídá se věci, které nevěděl a mezitím řeší vcelku záživné kriminální případy místní pobočky SNB. Také má mimoprostorové vjemy, kterým někteří narkomani říkají halušky a my se v nich podíváme do jeho dětství, které ještě v daném čase neproběhlo a ve kterém byl náš hrdina ještě little boy na jednom nejmenovaném půvabném sídlišti. Vypadá to složitě, ale zas tak složité to není a je to velice zábavné a společně s kvalitní hudbou té doby a s kvalitně zahranými postavami musím říct, že minimálně ve třech dílech jsem musel dát známku nejvyšší. Jinak, co se týče názvu seriálu, tak ten je odvozen z textu písně nazvané V stínu Kapradiny od jedné výstřední zpěvačky té doby, kterou všichni znají jako Janu Kratochvílovou. To samé bylo i v seriálech, které byly předlohou tohoto seriálu, ve kterých byly názvy odvozeny od písní Davida Bowieho, Life on Mars a Ashes to Ashes. Za toto kvalitní pokoukání mi nezbývá nic jiného, než dát zasloužených 80%. () (méně) (více)

Reklama

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Těsně před koncem, po devátém dílu, mi dává smysl sem napsat. Totalitní past Světa pod hlavou je před sklapnutím Od prvních dílů, které místy budily rozpaky, mi seriál před očima vyzrál tak, že vyzrál i na mě. Okamžiky, kdy mi připadalo, že se příliš uměle tlačí na atmosféru nebo hledá prostor, kam umístit nezbytnou hlášku, jsou zapomenuty, respektive je to tak, že i atmosféru se podařilo vybudovat, konstituční prvky si s divákem dohodnout, vpravit mu rozmezí normality, v níž se pohybujeme, a nechat ho přivyknout. Estetika je akceptovaná. Logika je však nevývratná od samého počátku, sbírá se a zhodnocuje všechno založené a vývoj spěje samospádem ke smrtícímu úderu. Příběh, jak je vyprávěn, vás konečně polapí a zprostředkovaně na sobě i vy zažijete totalitní moc. Předposledním dílem se základní teze, na níž Svět pod hlavou stojí, rozvinula do své nejhrůznější možné logické podoby a maximálně využila svůj ochromující potenciál a vliv, aby dala divákovi úplně pocítit, jak vypadá a co je totalita. Nikoli pouze totalita jako společenské zřízení, to by ještě totalita nebyla, ale totalita, která si systémově učiní absolutní nárok na vaše myšlení sebe sama, vašeho světa a vašeho sebeurčení. Ze seriálu se tím konečně stalo - alespoň právě pro teď - špičkově sklapnuté, důsledně zrežírované dílo-past, které dovede zastavit srdce a rozběhnout mozek, ale také naopak. Nečekala jsem to a jsem upřímně nadšená. Chystali to pomalu a skoro nenápadně, ale mají mě přesně tam a přesně tehdy, kde a kdy mě chtěli těsně před koncem příběhu mít, přiznávám to, jsem jejich divák, vodí si mě - dovedu si teď představit i to, že postkomunistická budoucnost a naše přítomnost je jen fixní idea agenta Filipa Marvana, stejně jako všechny ostatní alternativně zlé konce, které se najednou děsivě a zcela racionálně nabízejí. Dovedu si představit i ty dobré, z nichž stejně nebude možné setřít pel nostalgie a nános prožité bolesti, takže přinejmenším nic laciného či plytkého tu nehrozí. Nemůžu se dočkat závěru a rozuzlení a jen si držím palce, aby bylo stejně překvapivé jako uspokojující. Šance je teď obrovská. *** Zvláštní poznámkou oceňuji, jak se jim podařilo, aby se v jednotlivých dílech vedle Případů majora Zemana odrazil a v novém světle zreflektoval a připomněl i žánr české normalizační televizní kriminálky, sám o sobě děsivý kombinací moralizační tendenčnosti a záměrně vyvolávané hrůzy z existenciální nahoty a civilnosti brutální smrti a vraždění zbavených patosu i jakéhokoli vyššího smyslu (Smrt stopařek, Na kolejích čeká vrah, Vrah skrývá tvář atd.), ať už v dílech o uprchlém bláznovi, který se mstí systému, v případu Orchideje na smetišti nebo paní Martičky, až po vraždu kolegy a pokusy o útěk přes hranice. *~ ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Jsem někde na pomezí 3 a 4, někde kolem 70 %. Je tu spousta věcí, které mi přijdou super, jako třeba samotná cesta do prostředku normalizační éry s celou její nablblostí, předstíráním víry v socialismus, prospěchářstvím, mizernou hudbou (která obvykle v seriálu nesedí, protože vznikla až později - třeba Kristinka iba spí je z roku 1984) a krátkejma tlustejma kravatama. Horší je, že chování postav působí, jakoby se tvůrci nemohli rozhodnout, jestli točí mysteriózní film, krimi nebo crazy komedii. A dost často jsou takhle nevyvážené i jednotlivé epizody. Mnohdy nedává logicky smyl ani chování postav a vlastně i celé společnosti (vyšetřování špionáže). Ta nevyváženost je vlastně typická vlastnost i pro herce, kdy někteří nefungují vůbec a jiní zase skvěle. Taky tu chybí aspoň jediná slušně zahraná ženská postava a nějak koherentní závěr. Ale abych nebyl krutý, je to jeden z nejlepších seriálů, jaký ČT za poslední roky natočila (nejvýš pořád u mne zůstává "I ve smrti sami"). ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Seriálový pilot je výborným štartom, ktorý sa ale nepotvrdzuje ďalším vývojom. Celkovú slabinu seriálu vidím v nerovnomerných častiach, niektoré sú špičkové (časť 4: Orchidea na smetisku je úplný vrchol), iné poslabšie. Podobne to platí aj o hereckých výkonoch. Kým Trojan hrá od začiatku ako o život, Bardos je priemerom a Neužila som si skutočne neužil. Mysteriózny námet ma veľmi nabudil, no dej sa vyvinie celkom inam, než by som si želal a čakal. ()

Galerie (142)

Zajímavosti (83)

Související novinky

25. Český lev - výsledky

25. Český lev - výsledky

10.03.2018

Předáváním výročních 25. Českých lvů provázela slovenská moderátorka Adéla Vinczeová. O hudební složku večera se postarala nominovaná muzikantka Vladivojna La Chia. Večer také narážel na současnou… (více)

TOP 2017 dle nejoblíbenějších uživatelů

TOP 2017 dle nejoblíbenějších uživatelů

31.12.2017

Hrstka nejoblíbenějších uživatelů ČSFD.cz tradičně vybrala osobní trojku nej filmů, uvedených do české a slovenské distribuce nebo na filmových festivalech v roce 2017. A někteří dali hlasy taky svým… (více)

Reklama

Reklama