Režie:
Jan PrušinovskýKamera:
Petr KoblovskýHrají:
Martin Hofmann, Erika Stárková, Filip František Červenka, Michal Isteník, Zdeněk Godla, Cyril Drozda, Vladimír Škultéty, Jitka Čvančarová, Jiří Schmitzer (více)VOD (1)
Epizody(8)
Obsahy(1)
Osmidílný komediální seriál je již šestou spoluprací dvojice Prušinovský a Kolečko. V projektu, který si nadsázkou bere na paškál složitá témata, jakými jsou nesnášenlivost či xenofobie, si hlavní roli zahrál Martin Hofmann. Rámec seriálu tvoří příběh Luďka, kterého právě vyhodili z práce, bydlí v polorozpadlé barabizně, dluží, kam se podívá, má problémy s exmanželkou i se synem. A v tom nejhorším za ním přijde pošťák Ondra s pozváním do Pošty pro tebe… (Česká televize)
(více)Recenze (799)
Jihoafričané mají svoje Soweto, Američané svůj Detroit a my máme svůj Most. Uznejte, že z tohoto úhlu pohledu jsme na tom přece jen o poznání líp. Prušinovský přišel s kolekcí karikovaných postaviček z periferie české společnosti a povedlo se mu u mě zabodovat. Ne, že bych neměl výhrady, už druhý díl znamenal zřetelný sešup kvality, ale celkově si seriál drží styl, dokáže se pohybovat mezi nekonformní přidrzlostí s lehce podvratnými prvky a mezi výchovným poselstvím o nutnosti vycházet spolu v rámci místní komunity, ať jsme, jací jsme. Šikovně to pracuje s předsudky a stereotypy, v převážné míře to je svěží a jen málokdy trapné. Celkový dojem: 80 %. ()
Výborný seriál nastavující zrcadlo bigotním buranským slušnočechům (jediné dvě postavy, které nedělají Čechům ostudu, jsou Dáša a Blanka). Ale co je ještě geniálnější je to, jak se tvůrcům podařilo přesně tyto slušnočechy vytrollit, protože i jim se seriál líbí, smějí se "nekorektnímu" humoru a nechápou, že seriál si dělá legraci především z nich samých. Ti chápavější postupně seznávají, že byli podvedeni sluníčkářskou propagandou, přestože po několika prvních dílech psali "Divím se, že něco takového vysílá sluníčkářská ČT, snad stihnou všechny díly, než to zakážou". No a ti méně chápaví to neprokoukli doteď :-) ()
Jestli existoval seriál, který jsem už z principu nechtěl nikdy vidět, byl to právě příběh z mého rodiště. Ještě dřív, než jsem jeho existenci zaregistroval, se totiž usadil snad v každém českém obýváku, na ulici se v úterý ráno mohutně hláškovalo ze včerejší epizody a když se člověk osmělil ozvat, že zatím Luďana a spol. nesleduje, odpovědí mu byl zaražený a nechápavý pohled. V okamžiku, kdy jsem získal dojem, že budu nejspíš opravdu ta poslední osoba, která ještě do Severky nezavítala, jsem tedy sebral odvahu - a zavítal. A jak se rozjezd překvapivě dravě daří salvou více či méně vtipných situací (a druhý díl to nadšení zase brzdí neutuchající snahou udělat z hlavní postavy nesnesitelného blba), musel jsem být chtě nechtě zvědavý, jak se z relativně nesourodé podívané dá vybruslit. Prušinovského zručnou ruku totiž většinou blokuje neustálé cílení na echt sociálno, ve kterém se sice silné malé příběhy hledají snadno, ale žánrové vybočování v jejich rámci často kvůli nutné nadsazenosti nefunguje. Tady tomu tak není a v první i poslední řadě za to vděčí hercům. Bez dokonale padnoucího obsazení by totiž skoky do romantiky, do existenciality a sporadicky až téměř do akce nemohly fungovat. Jenže jak nejoslavovanější Hofmann, tak fatální objev Stárková a můj osobní favorit Michal Isteník si uhrají jak prvoplánové grimasy, tak překvapivě nosné glosy, které nemohly než zlidovět a konečně i tu nejvážnější stránku. Za všudypřítomným "Dycky Most" nebo vulgaritou v každém vyhrocenějším dialogu se totiž skrývá překvapivě trefné poselství, které k mému šoku v mnoha bodech odpovídá mému náhledu na svět. V kombinaci se zvážněním posledních epizod rád odpustím úvodní rozevlátost a nesoudržnost a když se na samém konci rozezní první tóny jedné z nejoblíbenějších písní mého života, zapadne do sebe už úplně všechno. Na pár sekund jsem tak zvažoval i nejvyšší hodnocení, ve kterém mi brání jen ona nemilá upocenost českých počinů, které se pořád ne a ne zbavit ani v prvotřídních kouscích. Most! ale přesto k této skupině patří a i když bych před měsícem nevěřil, že to někdy napíšu, kultovní status mu přísluší plným právem. ()
Jak povídal Petro Kolečko v DVTV, tyhle srandy prostě v Čechách potřebujeme a samozřejmě, že to hodně lidí odsoudí jako úplnou pitomost, v době zatrvzelé politické korektnosti Most! prostě potěší a jsem rád, že to v Český Michal Reitler prosadil. Jen je škoda, že se to neodehrává třeba v Chomutově, alespoň by se to nepletlo se švédskou kriminálkou, slýchám tu záměnu pořád. Prušinovský + Kolečko = srandy kopec, znovu. Jen škoda klasicky slabšího začátku i depka konce. ()
Tak si nám kluci a Pavla v Mostě dopřeměřovali své dicky a mně nezbývá, než to nějak zhodnotit. Pružinové Kolečko opět zafungovalo, o tom není sporu. Byť byly některé výchovné momenty až votafakoidní, vždy je dokázal odlehčit správně načasovaný nekorektní moment. Trvám si tedy na svém - osvěta, vedená podobným způsobem je podstatně produktivnější, než šest set neziskovek, jedna Makrela, nebo sedm a půl Junckera dohromady. Cysdžendři z celé republiky požadují podpis tranďule, Rom je nejlepší přítel člověka a plešky si nasazují na kopytnaté hlavy paruky. Ok. Za týden si tedy stejně všimneme, že cigáni cigání i nadále, ale co už. Někde v podvědomí zůstane ona naděje, díky které se nebude vše jednopytlovat.... A teď to frajeři zkuste prodat do Jůesej. Ať se o nás taky trošku píše, ne? Dokud je tamním prcidentem Donald, tak Čekrypablyg asi neznukleují, ovšem až nastoupí Pákistánsko-černošská lesbičanka, přešitá třeba na... karafiát, bude potřebovat svého strašňáckého zahraničního nepřítele. Aha, mám prý ještě napsat, že to bavilo i starou. Tedy - bavilo to i starou, když to ausgerechnet vy potřebujete vědět. ()
Galerie (111)
Zajímavosti (81)
- Do role Julišové, kterou hraje Taťjana Medvecká, byla zvažována Libuše Šafránková. (Duoscop)
- Podtitul seriálu zní: „Mají se rádi, ale ještě o tom nevědí.“ (SONY_)
- Ve skutečnosti nikdo z hlavních představitelů nepochází z města Most. Nejblíže to má herec Zdeněk Godla (Franta), který se narodil ve 20 kilometrů vzdáleném Chomutově. (ArsenalEagle)
Reklama