Režie:
Darren AronofskyScénář:
Darren AronofskyKamera:
Matthew LibatiqueHrají:
Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris, Michelle Pfeiffer, Domhnall Gleeson, Brian Gleeson, Jovan Adepo, Raphael Grosz-Harvey, Andreas Apergis (více)VOD (4)
Obsahy(3)
Nejhorší zvuk, který můžete uslyšet v ráji, je zaklepání na dveře. Jennifer Lawrence a Javier Bardem hrají v thrilleru matka! manželský pár, jehož idylické soužití v nádherném domě v lůně přírody naruší nezvaní hosté, kterých neustále přibývá. (Cinemart)
Videa (11)
Recenze (861)
Řada lidí bude naštvaná, zhnusená a těžce iritovaná, ale za mě pecka. Aronofskyho matka! ukazuje svět z pohledu slušných dívek, s nimiž je zametáno na každém kroku, a kdyby se náhodou začaly bránit, měla by je společnost za necitlivé a sobecké pipiny. V rámci filmu je to samozřejmě celé přehrocené a Aronofsky ve finále otočí volume někam na 300%. Všechno, co se tu děje, je ale dokonale výstižné a rozhodně to patří na velké plátno. Pointa je v tom, že se matka! doslovně netýká každého – existují miliony vztahů, které prostě fungují úplně jinak. Jako niterný náhled do jedné dynamiky, jejíž existenci se svět pokouší ignorovat, je to ale fascinující a brilantně nepříjemný zážitek, jemuž bych zatraceně přál vyšší tržby a tudíž i hlasitější mediální debatu. ()
První půlka, když si tam Ed Harris přitáhl svou family se mě hodně líbila, mohlo to směřovat kamkoli a já byl opravdu v silném očekávání, navíc na Jennifer se mě fakt krásně kouká, Javier umí hrát a Michelle kdykoli, kdekoli, jakoli, jenže co následovalo ve druhé části mě přišla jako dokonalá ukázka velkolepého ega stvořitele tohoto filmu, jen jsem trpěl a čekal a na konec. Dám dvě za tu první část, protože tam se mě filmové řemeslo docela lesklo. ()
Je to divný a naprosto chápu zděšení spousty diváků. Aronofsky servíruje další ze svých velkolepých děl, které se snaží uchopit širokou paletu témat v líbivém kabátku. Na mě to ale fungovalo. Archetypální postavy rodičů, specifika mužsko-ženského pohledu na svět, politické náznaky… je tam prostě tak moc všechno, až je dost obtížné si z toho vyzobat něco pro sebe. Což ostatně i sám Aronofsky zhruba ve dvou třetinách tematizuje. Chvílemi si nelze nevzpomenout na Fontánu, tentokrát však v mnohem sevřenějším pojetí, kdy většinu času sledujeme skrz vyděšenou Jennifer Lawrence okolní dění. To je zprvu hodně poklidné, přesto se daří budovat atmosféru, že něco je ve vzduchu. Závěrečná půlhodina je naopak neuvěřitelně nakopnutá a přepálená a jistě spoustě lidí nesedne. Já mám ale Aronofskyho styl i vzletnou poetiku rád, takže jsem se na téhle vlně těžko uchopitelného podivna svezl moc rád. ()
SPOILERY Čo to ako kurva bolo ? Alegória na kresťanského Boha, ktorý zlyhá znova zlyhá lepšie ? Z lásky svojho Satana postaví Gaiu a potom si tam pozve Adama, stvorí mu v noci Evu a tá na druhý deň zničí všetku Lásku a zmizne z Raja až keď Kain zabije Ábela? A Satan je akože matkou Ježiša Krista, ktorého telo a krv učeníci jedia ? A potom vypukne Armageddon a bum ideme znova ? Ak je to takéto lacné tak potom nech Darren ide liečiť svoj božský komplex pretože ak mu niečo išlo tak svetské tortúry jeho postáv, či už hľadanie Boha v matematike, závislosti alebo onanistická túžba individuality byť perfektný v očiach iných. Lenže práve to posledné v spojení s božským komplexom nám tu Aronofsky predviedol na režisérskej stoličke. A film by sa mal odohrávať pred,nie za kamerou. Jediné čo Matke môžem nechať je atmosféra a psychotická Libatiqueova kamera. Len to sa od neho čaká ako povinná jazda. A tak je to na vyššie hodnotenie setsakra málo. 5/10 ()
(1001) Takhle to dopadá, když lidem nehraje v domě/životě žádná hudba. Nesouhlasím s premisou, že to zaklepání přišlo na dveře ráje. V rozporu s tím, co jsem si o filmu a jeho autorovi přečetla v názorech mnoha jiných lidí, mi tady přijde Aronofsky nebývale pokorný. Nemyslím si, že by se pokoušel o něco megalomanského, spíš se prostě kouká z okna a v reakci ze sebe prudce a skoro bezmyšlenkovitě chrlí všechny úzkosti, strachy a obavy, které to v něm vytváří. Výsledek možná působí trochu naivně, ale já to řeknu: mně přijde opravdový. Bratry hráli bratři a svět na mnoha místech doslova hoří. Asi si budu muset ještě sednout a porovnat si matku! s Trierovými pokusy o příběh Zlatosrdéčky, protože zatím se mi zdá, že Trier (ačkoliv skoro nevěřím, že to říkám) na to jde víc žensky, zatímco Aronofsky ženskou perspektivu jenom předstírá. Díky tomu se nedivím, že režisér a herečka byli v době natáčení filmu milenci, ale teď už spolu nejsou. Nicméně plakát s Jennifer v zahradě bych si doma klidně pověsila. ()
Galerie (52)
Zajímavosti (33)
- Michelle Pfeiffer přiznala, že když poprvé četla scénář, nechápala ho a popisovala ho jako „esoterický“. Nicméně i přesto se herečka rozhodla připojit k projektu, jelikož se jí líbila postava, kterou nakonec hrála. (Struhy)
- Jennifer Lawrence prišla s nápadom, aby jej postava chodila po dome bosá. Vyjadruje tým empatiu k domu. (dwdb)
- „Velkou výzvou tohoto filmu bylo, udělat ho bez hudby,“ říká Aronofsky. „Nebylo to proto, že bychom neměli možnost získat skvělou hudbu. Pracoval jsem s jedním z nejlepších hudebních skladatelů na světě. Ale problém s hudbou je ten, že svádí (příběh) konkrétním směrem.“ A proto se Aronofsky a Jóhannsson po měsících strávených zkoumáním různých hudebních směrů rozhodli, že nejlepší hudbou pro tento film bude vůbec žádná hudba. Jediná hudba se objeví pod částí závěrečných titulků. [Zdroj: t3mag.cz] (Cinemart)
Reklama