Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Ray Milland, Grace Kelly, Robert Cummings, John Williams, Anthony Dawson, Leo Britt, Patrick Allen, Robin Hughes, Martin Milner, Guy Doleman, Bess Flowers (více)Obsahy(2)
Když americký spisovatel Mark Halliday navštíví čerstvě vdanou Margot Wendice v Londýně, nevědomky tím spustí řetězec vydírání a vražd. Manžel Margot, Tony Wendice, si všimne jejích citů k Hallidayovi, začne se obávat rozvodu a s ním spojeného vydědění, a tak naplánuje její smrt. K tomu využije svého bývalého spolužáka Lesgateho, který je již zapleten do nezákonné činnosti. Margot se podaří Lesgatea v sebeobraně zabít, ale Tony vše nastrojí tak, aby byla obviněna za úkladnou vraždu. Hallidayovi nezbývá, než Tonyho vyřadit ze hry... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (277)
Prepracovaný krimi scenár, to ma baví. Tu si dal "niekto" skutočne záležať, pričom niečo obdobné, v podobe hry na "mačku A myš", môže divák vidieť pri Poirotovi. Rozpletenia klbka brilantným spôsobom, kde zbrane nahradilo myslenie detektíva, áno, to je tak inteligentné. A ten záver? Zas tak svojský, ako v prípade "Vertiga". ()
Opravdu téměř dokonalá vražda. Hitchcock opět dokazuje, proč je mnohými považován a nazýván králem thrilleru. Napětí, kdy vám téměř tuhne krev v žilách, neumí budovat nikdo tak dobře, jako to zvládl on... A musím se přiznat, že v tomhle filmu jsem po celou dobu fandil "zlému", ale zatraceně charismatickému Millandovi :-) ()
Britský dramatik Frederick Knott proslul dvěma komorními a solidně zamotanými thrillery (původně veleúspěšnými divadelními hrami, které následně přepsal do dvou neméně úspěšných filmů) a sice VRAŽDOU NA OBJEDNÁVKU a ČEKEJ DO TMY. Oba charakterizuje rafinovaná, až překombinovaná výstavba zápletky a vystačení si jen s jedním bytem a pár postavami. Oba příběhy také stojí na podobném půdorysu, kdy nicnetušící a zdánlivě bezmocnou ženu ohrožují ze zištných důvodů dva typy zločinců, z nichž ten chytřejší vydírá toho méně chytrého, aby mu se špinavou prací pomohl. Děj se ale u obou těchto her kočky s myší odvíjí značně odlišným směrem a v případě VRAŽDY výrazně nepředvídatelněji. Nemůžu se zbavit pocitu, že s takto kvalitním scénářem Hitchcock neměl moc co pokazit a že oproti svým jiným snímkům se tu filmařsky příliš neblýskl. Každopádně si - i díky dobře obsazeným a hrajícím hercům - připsal parádní thriller. ()
Pro rozklíčování otázky "Jak natočit pořádnou detektivku?" zdá se býti klíčovým klíč. Remake téhle klasiky byl trochu jinde, nešlo o "konverzační" film a podstatně víc se tam vraždilo:) Ale řeknu vám, Hitchcock má svoje kouzlo i po víc jak půl století, a i když se ty tehdejší postupy dnes už nenosí (a netočí), dám bez váhání víc než předělávce. A to i přes to, že minimálně v téhle roli vypadala Gwyneth Paltrow líp než Grace Kellyová;) A je to hlavně proto, že ten parchant Ray Milland byl naprosto famózní... 80% ()
Hitchcock rozvíjí svou ideu dokonalé vraždy - z naivních a namyšlených "postpoberťáků" v Provazu přešel k vyspělé a chladnokrevné kalkulaci v podobě charismatického vysloužilého tenisty. Výsledkem je perfektně napsaný brilantní thriller bez jediného slabého místečka. Ač se drtivá většina filmu odehrává v jedné místnosti, film dokáže zavládnout intenzivní atmosférou a neúnavným tempem... Z dnešního hlediska už zážitek filmové extázi sice neodpovídá, ale osobně cítím touhu přihmouřit všechny tři oči a tento klenot 50. let ocenit plným počtem. 9/10 ()
Galerie (50)
Zajímavosti (17)
- Celosvětová premiéra proběhla 19. května 1954 ve Philadelphii. (Varan)
- Na divadelní hru Fredericka Knotta upozornil Alfreda Hitchcocka jeho přítel Jack Cardiff. Avšak práva ke zfilmování mezitím koupil Alexander Korda a Hitchcock je od něj musel odkoupit. (oje)
- Film byl natáčen stereoskopickou 3D kamerou, ale uvedení ve třetím rozměru se s výjimkou premiéry dočkal až v 80. letech. Alfred Hitchcock se domníval, že třetí rozměr je nejvhodnější právě pro adaptace divadelních her. (filip.novak)
Reklama