Režie:
Edward ZwickKamera:
John TollHudba:
Hans ZimmerHrají:
Ken Watanabe, Tom Cruise, William Atherton, Timothy Spall, Chad Lindberg, Billy Connolly, Tony Goldwyn, Masato Harada, Kojuki Kató, Šun Sugata, Šin Kojamada (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Nathan Algren se stal hrdinou občanské války a tažení proti indiánům. V roce 1876 je z něj však troska a alkoholik. Poručík Gant ho přivede na setkání s japonským průmyslníkem Omurou, který mu nabídne práci při výcviku modernizované japonské armády. V Japonsku čeká Nathana tlumočník Simon Graham, který mu vysvětlí, že mladý císař Meidži chce otevřít zemi západní civilizaci, proti sobě však má rebely z řad samurajů, kteří brání dávné japonské tradice. Když rebelové, vedení samurajem Kacumotem, napadnou železniční stanici, dostane jednotka příkaz k nasazení do boje. Je poražena a těžce zraněný Nathan je zajat. Kacumoto ho ubytuje u své sestry, manželky samuraje, kterého Nathan v boji zabil. Žena o zraněného pečuje jen s velkým přemáháním, ale on se snaží pochopit mentalitu vesničanů i samurajů a učí se bojovat jejich zbraněmi. Překvapivě zde nalézá klid, po kterém vždy toužil. Když je vesnice napadena maskovanými bojovníky, postaví se na stranu obyvatel. Definitivně se přitom sblíží s Kacumotem a pochopí, že se nepostavil proti císaři, ale podle svého nejlepšího svědomí mu stále slouží. Když je samuraj pod záminkou jednání vlákán do pasti, Nathan ho osvobodí. Kacumotovi je jasné, že bitvu o záchranu císaře a tradičního Japonska prohrál, a chce spáchat harakiri. Nathan ho však přesvědčí, že lepší je padnout v boji. Poslední samurajové tedy vyjíždějí do bitvy a Nathan je odhodlán bojovat po jejich boku. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 016)
Nebudu si hrát na pseudointelektuála a snažit se na film nakydat špínu, protože jsem byla na dvě a půl hodiny připoutána ke křeslu a prostě si užívala hezký příběh v zajímavém prostředí. Klišé? Jistě. Patetické? Ano. Komerce? Samozřejmě. Prostě americký popkornový velkofilm s veškerou velkolepostí i obvyklými neduhy. A co má být, mně se to zkrátka líbilo - a to ani nemám kdovíjak v lásce Toma Cruise. 91% ()
Pastva pro oči znamená, buď se dívat se krásné ženské tělo nebo na film Poslední samuraj a to jak díky užásné práci kameramana, tak díky exteriérům Nového Zélandu. Jelikož hudbu k filmu dělal Hans Zimmer nemusím dodávat, co je další silnou stránkou filmu. Co je však nejsilnější zbraní Posledního samuraje, je scénář a emočně laděné souboje / hlavně poslední / , měl jsem dojem, že se ve mě probouzí kus samuraje. Proč tedy nedávám plný počet ?? Ne, není to Tom Cruise, ten zde hraje skvěle, je to něco mnohem horšího, ten konec, proboha proč?? Proč něco tak krásného jako tenhle film se pokusí zničit během několika posledních minut ?? Naštěstí se pokus zcela nevydařil . Chuť stát se samurajem zůstává. ()
Nedá se sice říct, že by Tom Cruise ve své kariéře někdy nešlápl vedle, při využití statistiky by ovšem nejspíš vyšlo najevo, že si málokterá hollywoodská hvězda vybírá projekty tak pečlivě. Při úvaze nad jeho nejlepšími filmy by se poté pravděpodobně do spousty TOP 10 podíval i Poslední samuraj. Málokterá hollywoodská produkce se následně dočkala tak vřelého přijetí od japonského publika v rámci snahy o zpracování japonské kultury, málokterý film v kariéře Toma Cruise působí tak epickým způsobem, na málokterý film Toma Cruise se vzpomíná s takovou radostí. Režírující Edward Zwick měl za sebou Slávu a Legendu o vášni, kdy tak již měl dostatečné zkušenosti s dobovou výpravou, scenárista John Logan měl poté za sebou Gladiátora Ridleyho Scotta, kterého sice historicici dvakrát do nebe nevynáší, i zde se ovšem na Loganovi na skutečném Sacumbském povstání podařilo sestavit silný příběh, kterému se do zdrojového kódu daří protlačit filosofii samurajů, konfrontaci modernějšího světa se starými tradicemi, nosně i příběh o hlavním hrdinovi, který po zahořknutí začíná nový život. Zápletka se opírá o skutečné povstání proti japonským vojenským reformám, dochází i k odkazování na kolonizaci indiánského území, především se ovšem ukazuje, že někdy je nutný nástup samurajských hodnot. I po 20 letech je Poslední samuraj vysněným velkolepým eposem, kterému se ve finále daří prodat i tu nejsilnější stránku emocí. Při úvaze nad zápletkou sice není těžké hledat paralely s Tancem s vlky či pozdějším Avaterem, důležité ovšem je, že výsledek splňuje svůj účel. Nádherná práce s kamerou, která hravě pracuje s přírodním světlem, stíny, kdy ruku v ruce musí dojít k drobným paralelám k tvorbě Akiro Kurosawy. Vynikající soundtrack Hanse Zimmera těžící z japonského folkloru a epickým nádechem. Tom Cruise v jedné ze svých nejlepších (a do velké míry nedoceněných rolí), kdy je jeho Algrenovi velmi snadné věřit člověka, který v životě nachází nový směr. Vynikající Ken Wanatabe, kterému ztvárnění Katsumota otevřela dveře do Hollywoodu, Zwickova schopnost pracovat s měřítkem, kdy zvládá pracovat s poetickým nádechem i ryze akčními momenty, kdy na začátku 21. století mohl Poslední samuraj náhle dopomoct k novému nakopnutí směru fanoušků samurajských hodnot. Americká produkce totiž jednomu z nejvýraznějších prvků japonské kultury neudělala medvědí službu. Z Posledního samuraje je ostatně cítit úcta k samurajským hodnotám, skutečně tu dochází ke konfrontaci starého a nového světa, kdy odvaha a čest musí zvítězit nad korupcí a zbabělostí. Z dnešního úhlu pohledu je Poslední samuraj vnímán jako gamechanger v rámci převádění asijských hodnot v rámci hollywoodské produkce, kdy i přes pouhou inspiraci reálným příběhem je z filmu cítit dostatečná autenticita, důkaz, že si Cruise sebou vybírané projekty již delší dobu hlídal ještě před skákáním na gauči u Oprah Winfrey. Je to poznat i na jeho Algrenovi, který po delší době nachází pravý vnitřní klid, Cruise sází na neokázalé a přesto nosné herecké podání, především ovšem působí uvěřitelně i v momentech šermování s katanami, zároveň v momentech budování romantické linky. Pitvat Posledního samuraje je vlastně velmi snadné, při pitevní zprávě ovšem zůstane překrásný výsledek. Podmanivé dobovou výpravou, v závěrečné akční pasáži je snadné nedýchat, své dělá i emocionální tečka. Přes všechno opulentní pozlátko je z příběhu Posledního samuraje skutečně cítit lidská něha, i při letmém vzpomínání na 20 let starého Posledního samuraje zůstávají hezké vzpomínky, kterými jen Edward Zwick ve své kariéře nastavil nejspíš sám pro sebe příliš velkou laťku, stejně tak došlo k nastavení laťky pro hollywoodské filmy o dobovém Japonsku. Taková chystaná adaptace Ghost of Tsushima by se mohla od Posledního samuraje učit.... () (méně) (více)
Napoprvé jsem s plným hodnocením váhal, ale po druhém shlédnutí jsem odzbrojen vykulhal z kina a bylo to prostě bez debat. Měl jsem chuť obléknout brnění, nabrousit katanu a vyrazit do bitevní vřavy. Vše, co jsem napoprvé filmu vyčítal se rozplynulo v dokonalém zážitku a po dlouhé době upřímných slzách, slévajících se v čerstvě nalezené tůňce pocitů pečlivě zrajiích do podoby budoucích vzpomínek, jež mě budou provázet a živit ještě dlouho předlouho... ()
Toto hodnotenie je hlavne za estetiku kompozícií, výpravu a kameru. Príbeh ako taký nie je nič moc, avšak nenudí. Kostyméri sa tiež určite vybláznili a záverečná bitka má čaro porovnateľné s rohanskou jazdou pred Minas Tirith v RotK. Vynikajúci orchestrálny soundtrack. Tom Cruise hral už aj lepšie a tu ho hravo prekrýva Watanabe a ten samuraj čo sa s ním Cruise stále otĺka bokkenom. Koniec síce trochu emocionálne vydiera ale nie je to také zlé ako sa o tom píše. ()
Galerie (94)
Zajímavosti (45)
- Počas súboja dvoch nindžov a Katsumota (Ken Watanabe) stojaceho medzi nimi, drží jeden meč a druhý dve saie. V blízkosti nindžov už obaja držia meče a s nasledujúcim záberom majú opäť pôvodné zbrane. (johnsnow)
- V rámci přípravy na svou roli si nechal Tom Cruise (Nathan Algren) na tenisovém kurtu u svého domu vztyčit zvláštní stan, v němž se dal do práce s instruktorem bojových umění Nickem Powellem, který pracoval s Russellem Crowem před jeho filmem Gladiátor (2000) či s Melem Gibsonem během přípravy na snímek Statečné srdce (1995). (Abath)
- Natáčení filmu začalo nedaleko japonského města Himedži v blízkosti 900 let starého chrámu Engyo-ji. Filmový štáb se na natáčení musel dopravovat lanovkou. (Witta)
Reklama