Reklama

Reklama

V Londýně řádí sériový vrah žen, jehož poznávacím znamením je pánská kravata, kterou zanechává pevně utaženou kolem hrdla svých uškrcených obětí. Policie je samozřejmě v pohotovosti, všechny stopy však naneštěstí vedou k nevinnému muži. Ten bude svou nevinu muset dokázat, nejlépe tak, že skutečného vraha vypátrá sám... Zběsilost je předposledním filmem mistra filmové hrůzy Alfreda Hitchcocka. Při jeho natáčení se po více než dvaceti letech, strávených v Hollywoodu, vrátil do Londýna, v němž prožil dětství a mládí a kde vznikla díla, jež ho proslavila. Scénář příběhu o londýnském škrtiči napsal Anthony Shaffer podle knižní předlohy Arthura La Berna. Před natáčením Hitchcock strávil více než šest týdnů vyhledáváním zajímavých a působivých londýnských lokalit, z nichž ve filmu uvidíme například Covent Garden či Newgateské vězení. Hlavní roli bývalého letce, obviněného ze série vražd, ztvárnil Jon Finch, který začínal jako divadelní herec a v době natáčení Zběsilosti měl za sebou již první výrazný filmový úspěch v Polanského Macbethovi. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (190)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Fascinuje mě, s jakou samozřejmostí Hitchcock dokázal míchat černočerný cynický humor a stoprocentní napětí, kdy jde jakákoliv legrace stranou. A taková je vlastně celá Zběsilost. Netřeba věhlasných herců, netřeba obřího rozpočtu, netřeba ani sympatického hlavního hrdiny... Užil jsem si to i tak. A ke scéně první vraždy nebo k jízdě na korbě náklaďáku se budu vracet stejně rád jako k těm hrozným večeřím nebo soudnímu procesu za otevírajícími a zavírajícími se dveřmi. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Na sklonku kariéry sa Hitchcock vracia do rodnej Británie a natáča ďalší, tradične skvelý thriller. A zároveň jeden zo svojich najodvážnejších filmov. Priame, brutálne a nemilosrdné zábery vrážd, ale i iných bez-servítkových scén, niektorých jemne nihilistických, do toho čiernočierny anglický humor v pasážach, kde sa by sa vám pri pokuse krájania napätej atmosféry zlomil nôž. Takmer dokonalý film, miestami by som možno trošku opovrhol niektorými hercami, ale hlavne, že tí ústrední to zvládli skvele. 90%. ()

Reklama

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Celou první půlku filmu jsem si říkal, že Hitchcock už měl v sedmdesátých po kariéře a v konkurenci nového Hollywoodu působí jako plivátko mezi porcelánem. Kamerové triky působily tu směšně, tu samoúčelně a otevřená nahota jako by měla tenhle handicap vynahradit. Pak to ale Alfred rozjel na plný koule a já jsem nestíhal valit oči. Hitchcock měl zásadu, že pokud umisťuju děj do nějaké specifické lokace, měl bych ji představit tím, co je pro ni typické. Často volil až příliš zjevné symboly, z nichž nejkřiklavější byl asi případ závěrečné scény Na sever severozápadní linkou na Mount Rashmore. Ve Zběsilosti ale ukázal, že i jako domestikovaný Američan svým Britům rozumí a neváhá si z nich bez okolků střílet. Důkazem budiž vtipné scény s komisařovou manželkou, která miluje francouzskou kuchyni. Stále živý smysl pro černý humor prokázal ve scéně, kdy Barry Forster láme prsty Anně Massey, přičemž mu její noha brousí po obličeji. Je to zcela nový pohled na klasického Hitchcocka, ale zároveň velmi osvěžující, mistrovská podívaná. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Ako milovník horor žánru, momentálne touto úbohou ponukou na trhu mierne trpím. Sledujem to, čo by som za normálnych okolností nepozeral, a tak si hovorím, daj príležitosť niečomu, čo si zanedbal. "Alfréd" je údajne dávny hororový bohém, ktorý dokonale pracuje s postavami, no najmä napätím, či samotnou story, a tak som sa rozhodol, že si dám "malý maratón" jeho počinov, lebo je tak trošku na hanbu, že som zanedbal práve takéhoto velikána. "Psycho, Vtákov" mám úspešne (kurva dávno) za sebou, a tak je "Zbesilosť" mojou prvou zastávkou na ďalekej ceste. A moje dojmy?? Jaaaa neviem. Dnes mi mnohé veci už prídu tak nelogické, že to samotnému scenáru neskutočne ubližuje. Identita vraha známa od úvodu, atmosférických scén pomenej, v záverečnej pasáži niekoľko "rozumových" dier, a tak samotné plusy v podobe akejsi odľahčenej formy prezentácie, dokonalých dialógov, či zasadenie do Londona, z môjho pohľadu akosi nehrajú veľkú rolu. Tri budú tak akurát ... ()

Tayen 

všechny recenze uživatele

Je to Hitchcockův film a přesto z něj na mne Hitchcock nedýchá, jen občas si vybavím jeho odulou tvář se sarkastickým úsměškem, a to hlavně při scéně, kdy maniak zápolí s brambory. Rozhodně jsem ale nečekala tak přímou scénu, jakou je znásilnění a vražda, kterou nám režisér předvedl v plné parádě. Dalo se čekat, že Alfred zkusí i vody sériových vrahů žen, ale pro mě je to jeden z jeho slabších kousků. ()

Galerie (110)

Zajímavosti (12)

  • Anthony Shaffer obdržel od Hitchcocka nabídku psát scénář po telefonu během silvestrovského večera. Nejprve se domníval, že se jedná o vtip, později ale zjistil, že mu skutečně volá Alfred Hitchcock. (ČSFD)
  • Film vydělal přes 16 milionů amerických dolarů při rozpočtu 2 milionů. Po několika finančních propadácích tak Hitchcock znovu natočil úspěšný film. (ČSFD)
  • Scéna, kdy kamera projíždí pod Tower Bridgem, musela být přesně načasována, neboť most se zvedá pouze dvakrát denně. K vytvoření této iluze bylo zapotřebí mnohonásobného zoomu, jelikož letadla mají přísně zakázáno pod mosty létat. ((mOnkey))

Reklama

Reklama