Reklama

Reklama

V Londýně řádí sériový vrah žen, jehož poznávacím znamením je pánská kravata, kterou zanechává pevně utaženou kolem hrdla svých uškrcených obětí. Policie je samozřejmě v pohotovosti, všechny stopy však naneštěstí vedou k nevinnému muži. Ten bude svou nevinu muset dokázat, nejlépe tak, že skutečného vraha vypátrá sám... Zběsilost je předposledním filmem mistra filmové hrůzy Alfreda Hitchcocka. Při jeho natáčení se po více než dvaceti letech, strávených v Hollywoodu, vrátil do Londýna, v němž prožil dětství a mládí a kde vznikla díla, jež ho proslavila. Scénář příběhu o londýnském škrtiči napsal Anthony Shaffer podle knižní předlohy Arthura La Berna. Před natáčením Hitchcock strávil více než šest týdnů vyhledáváním zajímavých a působivých londýnských lokalit, z nichž ve filmu uvidíme například Covent Garden či Newgateské vězení. Hlavní roli bývalého letce, obviněného ze série vražd, ztvárnil Jon Finch, který začínal jako divadelní herec a v době natáčení Zběsilosti měl za sebou již první výrazný filmový úspěch v Polanského Macbethovi. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (190)

Matty 

všechny recenze uživatele

Ve své době, zvlášť po mimořádném nezdaru jménem Topaz, byly častější opačné reakce, ale dle mého mínění nedopadnul Hitchův návrat do Anglie dobře. Až na pár světlých výjimek je to velmi nenápaditě zrežírovaný krimithriller, který usiluje o co největší serióznost a autenticitu (první mord je příliš dlouhý), ale přitom nejlépe funguje během úmyslně vtipných scén („vypadá to jako prasečí nožičky“). Škoda, že nejde od začátku do konce o komedii. Osobně jsem měl navíc problém s představitelem nevinně pronásledovaného, který mi byl pro svou aroganci lhostejný, což by splnilo svůj účel, kdybychom po patnácti minutách nevěděli, kdo je skutečným vrahem, pročež by mrazivá nejistota mohla prostoupit celý film. 60% Zajímavé komentáře: Douglas, MIMIC, vypravěč, mortak ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Ve svém posledním (opravdovém) tvůrčím vzepětí se Hitchcock navrátil zpět do rodné ostrovní kolébky a s jistotou vsadil na motiv "nepravého muže", jímž byl už nějaký čas pověstný. Třebaže již nepochybně nejde o toho samého Hitche jako na vrcholu jeho nejslavnějšího amerického angažmá, i přese všechny dílčí nesnáze, které jej poslední roky jeho režisérské kariéry provázely, potvrdil, že zdaleka nepatří do starého železa a stále dokáže držet tempo s nemilosrdnou dobou i trendy. Zběsilost je patřičně napínavá, rafinovaná, nebývale surová i cynicky úsměvná, byť nikterak objevná a formálně poměrně obyčejná, ale jako ideálně protřepaný thrillerový koktejl si zaslouží pozornost každého obdivovatele tohoto žánru. Ještě poznamenám, že Zběsilost, jakožto předposlední Hitchův film, měla úspěch nejen mezi kritiky (v Cannes i mimo něj), ale i slušný divácký ohlas a před definitivním autorským koncem vrátila tomuto stárnoucímu a zahořklému géniu radost do života a zlým jazykům vypálila rybník. Bohužel naposled..._____Kulinářské scénky jsou nezapomenutelné! ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Čím více Hitchcockových filmů vidím, tím víc mě zpětně mrzí, že jako první (a na dlouhou dobu také poslední) film, který jsem si od něj pustil, muselo být zrovna hororové Psycho, z něhož jsem zůstal více vyděšen a na konci i zklamán, než jakkoliv pozitivně nadšen. Ale tento britský krimi thriller ze staré školy, který jsem před chvilkou dokoukal, jsem si vážně vychutnal. Děj o nemocném zběsilém vrahovi a pátrání po něm má zde sofistikovanější charakter, jednotlivé motivy odhalení viny, nespravedlivého odsouzení či rafinované pomsty ze strany nejlepšího kamaráda dokážou udržet napětí po celý čas i přesto, že vrahovu totožnost dobře známe. Tento thriller sice jen velmi málo vyjde do exteriérů, ale když už tak činí, stojí to vážně za to, ať už jde o jednu výbornou noční pasáž v poštovním voze či vůbec ten silný realismus, jaký ze scén z pouličního tržiště ovoce a zeleniny dýchá. Také mě zaujal způsob, jakým Hitchcock natočil některé děsivé scény vraždy či naleznutí mrtvoly s tím, že zabírá jen statické prostředí mimo místnost tohoto dění (chodba, schodiště či pohled na budovu), ale stejně z toho díky atmosféře a dobře vystavěným předchozím scénám dokáže sálat obrovský kus napětí. Tady klapalo všechno skvěle bez hluchého místa až do samotného závěru. Herci, které vůbec neznám, se zhostili ústředních rolích výborně a humorná odlehčení zejména kolem figurky starého mládence komisaře a jeho kulinářské matinky mi rovněž dobře vpadla vhod. [90%] ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Tak mistr napětí Alfred Hitchcock mě tentokrát rozhodně nenapnul. Vlastně mě docela rozesmíval, někdy chtěně (večeře detektiva s manželkou patřili mezi vrcholově klenotnickou zálžitosti ) , jindy nechtěně (sériovej vrah v autě ) až parodicky. To prostě pakliže se film chce tvářit jako vážně míněnej krimi thriller není možný. Další trapnost shledávám ve faktu, že tenhle sériák neměl svý zločiny absolutně vůbec naplánovaný a všechno hrál na náhodu. Ok jednou, možná dvakrát bych to papal, ale on byl sériák a v takovým případě není absolutně možný, aby mu ty zločiny takhle procházely. Další výtku mám v atmosféře. Z filmu nešlo žádný napětí, ani žádná psychlogie, postavy se tam střídaly jak na běžícím páse, žádná nebyla pořádně propsaná. Útěk z kriminálu byl jak z bláznivý střely, uvalení obvinění jak z bláznivý střely 2 a výběr obětí vraha (co ty předtím ? ) jak z bláznívý střely 3. Ještě si neodpoustím jednu věc, kdyby se tady vyměnilo jméno režiséra za nějakýho nounejma, tak bych chtěl vidět jak by vypadalo to vaše pokrytecko - papouškovský hodnocení. ()

Campbell 

všechny recenze uživatele

Pro mě asi nejslabší Hitchcock. Neříkám že je to špatné ale pro mě dost nevýrazné a nemá to takovou atmosféru jako jeho starší kousky. Navíc ty násilně vsunuté humorné prvky mi nesedly. Při tom ale film nezačíná špatně. Mrtvola uškrcená kravatou. Nicméně narozdíl třepa od Topazu či Vertiga tu ani nejsou moje oblíbené hrátky s kamerou. PRostě jsem v tom moc necítil klasického hitchkocka. Škoda. ()

Galerie (110)

Zajímavosti (12)

  • Hitchcock se ve filmu ukáže na začátku, kde stojí v buřince v davu přihlížejících (a jako jediný netleská). (Němi)
  • Scéna, kdy kamera projíždí pod Tower Bridgem, musela být přesně načasována, neboť most se zvedá pouze dvakrát denně. K vytvoření této iluze bylo zapotřebí mnohonásobného zoomu, jelikož letadla mají přísně zakázáno pod mosty létat. ((mOnkey))
  • Scéna, v ktorej je Richard (Jon Finch) na večeri s manželkou (Barbara Leigh-Hunt), je podfarbená skladbou "Poem" od Zdeňka Fibicha. (ČSFD)

Reklama

Reklama