Režie:
Alfred HitchcockScénář:
John Michael HayesKamera:
Robert BurksHudba:
Franz WaxmanHrají:
James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Raymond Burr, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (687)
Kdysi dávno první setkání s mistrem napětí, nesmrtelnou Stewartovou chlapáckostí a krásou spanilé Grace. Nervózní chvilky sice gradují nečekaně pomalu a čekání na další vyvrácený důkaz se po chvíli trochu omrzí, ale ve finální půlhodině rozehraje Hitch takové drama, že výtky k tempu zapomínám daleko za sebou. Díky nervydrásajícímu finiši ve mně tenhle pohled z okna zůstal natrvalo. ()
Je zbytečné psát o tom, v čem je tento originánlní Hitchcockův thriller skvělý. Spíše bych chtěl upozornit na jeho největší slabinu, kterou je podle mě hudba. Tentokrát se pera chopil Franz Waxman a jeho kompizce se skutečně hodí do prostředí, v němž se film odehrává, ovšem nehodí se k samotnému příběhu. Velká škoda, že si tehdy taktovkou nezamával Hitchcockův dvorní skladatel Bernard Herrmann. Schválně jsem si zkusil pustit skladbu Temptation z Herrmannova Psycha k jedné ze scén, kdy se hlavní hrdina v noci dívá dalekohledem do "onoho" bytu, a atmosféra byla opravdu mrazivější. ()
Snímku dominují dobré herecké výkony, hustá atmosféra a slušná dávka napětí. I romantická linka je zajímavá. Hodnotím však pouze 4*, protože konec filmu, přes všechno napětí, mi prostě přišel nelogický a nejasný (jak našel pan X byt pana Y, když ho předtím jenom zahlédl v okně a nikdy předtím v tom domě nebyl, nemluvě o tom, jak se do toho bytu vůbec dostal? ; kdo byla žena Z, která oné inkriminované noci odcházela s panem X a jaký byl její osud, když o ní pak už nepadla ani zmínka?). ()
Filmy sešlé věkem často dojíždí na přemíru kýče, technické nedokonalosti a nechtěně úsměvné herecké kreace, tudíž mě snímek, mající se odehrávat v jediné místnosti, zprvu trochu děsil. O to větší bylo překvapení - Okno do dvora zůstává po celou svou stopáž svěžím, napínavým a zábavným dílem. Precizní herci, dialogy, gradace... Hitchcock je filmový perfekcionista, jemu čest. ()
Za normálních okolností bych asi daroval pouze 3 hvězdy. Tady však velice oceňuji jak kvalitní a zajímavé dílo je, i přesto, že se odehrává jen v jednom pokoji a jeho výhledové vzdálenosti z jednoho okna. Hitchcock opět nezklamal a naservíroval nám skvělé a do poslední chvíle napínavé krimi se svými nejoblíbenějšími herci. Především kněžna monacká byla famózní a dále jsem ještě velice ocenil vedlejší roli pěkné baletky odnaproti. 71% ()
Galerie (132)
Zajímavosti (67)
- Denní světlo nahrazovalo tisíc obloukových lamp. Štáb byl tak schopen měnit noc za den v průběhu necelých 45 minut. Velké množství světel však několikrát spustilo požární sprinklery. (džanik)
- Postavu Lisy Carol Fremont (Grace Kelly) zformoval scenárista John Michael Hayes podle své manželky, profesionální modelky. (HellFire)
- Film obsahuje pouze diegetické zvuky: všechna hudba, hlasy a ostatní zvuky pocházejí ze světa vybudovaného filmem a jejich původci jsou přítomni na scéně. Výjimku tvoří orchestrální hudba, doprovázející první tři záběry. (Morien)
Reklama