Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Jonathan Hale, Robert Gist, Howard St. John, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (289)
„Don't worry, I'm not going to shoot you, Mr. Haines. It might disturb Mother.“ Super záběry (zírající Bruno mezi diváky pozorujícími hráče při výměně, ikonický shot škrcení ve skle brýlí) i motivy duality a „swap murders“ jsou postupně přebity naivitou. Od jistého okamžiku byl souboj tenista vs. psychopat už jen uměle udržován při životě a vše se stalo jakousi kolotočářskou zábavou, která sice umí napínat, ale rezignovala na chytrost. Mezi žánry by mělo být napsáno i sportovní, protože tady bylo víc výměn, než měl Bettany ve Wimbledonu.. ()
Alfred mě zase dostal. Strangers on the Train začíná "neškodnou" konverzací, která postupem času přeroste v monolog "co takhle si prohodit vraždy". A od téhle chvíle se buduje napětí. Nejdřív pronásledování na pouti, pak výslech, pak večírek, pak… ale ne, nebudu spoilerovat. Podívejte se na film sami a možná pochopíte, proč je Hitchcock považován za mistra napětí (vždy jsem říkal, že to byl mistr hororů, ale tenhle přívlastek mi sedí mnohem lépe). Film zkrátka a dobře funguje i po těch letech (i když to finále dneska nepůsobí zas tak věrohodně, ale budiž) a já si film užil. 100 %. ()
O Hitchckových filmech se píše těžko - je velmi malá pravděpodobnost, že něco zajímavého vymyslíte, zvlášť o těch snímcích prvotřídních. Cizinci jsou dokonale propracovaný thriller s prvotřídním padouchem, který za padesát let vůbec nezestárnul. Jen hrdina nemusel být takový moula. Takhle to vypadá, že si svoje problémy zasloužil... což ovšem mohl být tvůrčí záměr... ()
Nemůžu si pomoct, ale navzdory tomu, že na scénáři spolupracoval Raymond Chandler, mi to přijde utahané (ale kdoví, jestli neměl jen poradní hlas a nejlepší hlášky mu nevyškrtali). Film má pár skvělých momentů (třeba když se poprvé hraje tenis a diváci točí hlavami zleva doprava, jen Bruno ne, scéna s vraždou) a ostatně i ten závěrečný kolotoč je efektní, ale stejně mi chvílemi přišel směšný. Rovněž scény s tenisovou hrou a zapalovačem v kanále mají sice své napětí, ale nějak mi vlastně uniklo proč a kam Haines spěchal a jestli by vůbec zapalovač jako nějaký důkaz vůbec obstál. Dobře napsaná mi přišla postava Babe, mladší sestry, ostatní mi přišly takové plakátovité a neživotné včetně Hainese. (A ostatně, jak zmizel Haines v noci ze svého domu, aby se dostal do domu Bruna, když ho dnem i nocí hlídali dva poldové?) A dokonce jsme nakonec ani neviděli Brunova otce (joke). A když člověk popravdě tu zápletku už zná (a bylo by s podivem, pokud by neznal), tak mu film nemá při dalším zhlédnutí co nabídnout. ()
Film, na němž by se mohlo vyučovat vyvolávání napětí, které je - jako vždy u Hitchce - nadřazeno věrohodnosti postav i situací, v nichž se ocitají. Scénu za scénou jsou Cizince ve vlaku mistrnou ukázkou, jak si získat a udržet divákovu pozornost a jak si pohrávat s divákovým očekáváním. Od úvodního střetnutí, které kromě obou postav uvádí na scénu také klíčový motiv duality (s kontrastem černé a bílé se vzhledem k bílé barvě Guyova sportu pracuje po celý film) a neméně důležitý prvek náhody, přes černohumrně laděný stalking v zábavním parku k dechberoucímu lovení zapalovače, kdy nás Hitchcock přiměje fandit psychopatovi. Morální ambivalence, schopnost postavit dětsky nevinné na roveň smrtonosného, graduje tou nejďábelštější jízdou na kolotoči, jaká se kdy v nějakém filmu objevila. Při jejím natáčení se údajně i mistrovi napětí potily ruce. Nedokážu si představit lepší doporučení. (Když Guy v úvodu filmu vystupuje z vlaku, Hitchcock do něj s basou nastupuje). 85% Zajímavé komentáře: jojinecko, Cimr, pijavica ()
Galerie (80)
Photo © Warner Bros. Pictures
![Cizinci ve vlaku - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/578/159578667_c853bc.jpg)
Zajímavosti (37)
- Hitchcock uvedl, že původně měl film končit záběrem na Guye (Farley Granger) v zábavním parku poté, co byl zbaven obvinění z vraždy vlastní ženy. Chtěl, aby v poslední větě, kterou Guy ve filmu pronese, označil Bruna (Robert Walker) za "velice vychytralého chlapa". Takový závěr ale nebyl pro Warner Brothers přijatelný. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)
- Hitchcock se ve filmu objevuje na počátku na vlakovém nádraží, kdy se snaží dostat do vlaku s kontrabasem. (Kulmon)
- Miriam (Kasey Rogers) pracuje v obchode s gramofónovými platňami. Spojitosť s otáčavými predmetmi je príznačná a zdôraznená fatálne v lunaparku. Avšak naznačuje aj začarovaný kruh manželstva, z ktorého sa Guy (Farley Granger) snaží dostať. Jeho nedostatok vnímania druhých je zobrazený vo vlaku, kedy sa nedokáže rázne postaviť voči Brunovi (Robert Walker) a nechá sa zatiahnuť do jeho nekalých hier. Pôvodcom je jeho nízke sebavedomie a vo vzťahu s Miriam je nám ukázané, že aj tu ťahá za kratšiu časť povrazu, resp., že je pod papučou. (Biopler)
Reklama