Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Henry Fonda, Vera Miles, Anthony Quayle, Harold J. Stone, Charles Cooper, Esther Minciotti, Doreen Lang, Nehemiah Persoff, Alfred Hitchcock, William Hudson (více)Obsahy(2)
Manny Ballestero je počestný pracovitý hudebník učinkující ve Stork klubu v New Yorku. Když jeho žena potřebuje peníze na zubního lékaře, vydá se do místní pojišťovny, aby si vypůjčil na její pojistku. Zaměstnanci pojišťovny jej ale omylem začnou považovat za lupiče, který je v minulém roce přepadl, a zavolají policii. Film je skutečným příběhem, který Manny a jeho rodina prožili. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (149)
Zní to neuvěřitelně, ale tento film asi nejlépe spolu s disneyovskými komiksy asi nejlépe vystihl atmosféru vězení obecně... Pravda, Luke a Shawshank jsou na stejné úrovni, nicméně tento film stavím ještě výše, jelikož s místním nápravným zařízením se dá lépe ztotožnit, jelikož je mnohem pravděpodobnější dostat se do Bohunic než do proslulého Alcatrazu. Výborný Henry Fonda v jednom z nejpříjemnějších překvapení z Hitchcockovy tvorby, už jsem si myslel, že mi s přibývajícími zkušenostmi jeho filmy nesedí (hned čtyři snímky za poslední dobu získaly pouze průměrnou známku), ale naštěstí tomu tak v tomto případě nebylo. Hodně se zde zmiňuje neotřelá stylizace, ale v tématu je vidět určitá podobnost s "North by Northwest", tudíž bych tento film tolik neodlišoval od ostatních od Hitchcocka, byť k tomu označení "pravdivý příběh" svádí. 90% ()
Temný Hitchcock s pochmúrnou film-noirskou atmosférou, vynikajúcimi hercami a kvalitným scenárom. Občas je však Nepravý muž nezanedbateľne nudný a zdĺhavý, hoci niektoré filmárske kvality mu nejdú uprieť. Trošku netradičná, trošku prekvapivá hitchcovina, hoci ,,majster hororu" má na svojom konte iné skvosty. 70% ()
Hlavně zpočátku mě to hodně bavilo, a dokonce mi to vzdáleně připomnělo Wellesův Proces. Ten černobílý formát a celková tísnivá atmosféra nespravedlivého obvinění jsou velmi dobré (byť jsem na chvíli o Mannyho nevině zapochyboval - tím, jak film nedává jednoznačné indicie, vlastně vůbec není zpočátku jisté, že to skutečně neudělal). Zvláště mě zarazilo, jak nevybíravě se k Mannymu policisté chovali, jako by spáchal nějaký zvlášť závažný zločin, a přitom šlo v podstatě "jen" o pár vykradených obchodů a jednu pojišťovnu. Pak ale začala moje pozornost trochu polevovat - přišlo mi, že film nedokázal udržet napětí až do konce, a ta dějová linka s psychickými problémy manželky mě tam spíše jen obtěžovala. Když jsem se zde dočetl, že film věrně rekonstruoval skutečnou událost, potvrdilo to můj dojem, že to bylo bohužel na úkor spádu děje a konzistence atmosféry. Nesedlo mi ani obsazení titulní role, Henry Fonda mi pro roli Mannyho přišel příliš starý - od Very Miles, která zde ztvárnila jeho manželku, ho dělí věkový rozdíl 24 let, a jako by to nestačilo, tak Fonda dokonce dvakrát ve filmu coby Manny oznamuje, že je mu 38 let, ačkoli v té době už bylo Fondovi 51 let a na 38 fakt nevypadá ani omylem. Nechápu, a spolu s nevalným dojmem z českého dabingu, ve kterém jsem film viděl, se to všechno nakonec podepsalo na bohužel spíše jen průměrném dojmu, který to na mě udělalo. Hitchcock rozhodně natočil lepší věci. ()
Jen co zmizí znak Warner Bros. pictures přichází do spoře osvětleného záběru postava. Představí se jako Alfred Hitchcock a uvede svůj film. Film, který se vymiká všem jeho ostatním dílům a to hlavně tím, že se skutečně stal. Příběh nespravedlivě obviněného muže není na filmovém plátně nic nového a mhohokrát jsme jen viděli ve variacích kriminálky, filmu z vězeňského prostředí, či soudního dramatu. Nepravý muž všechny tyto variace snoubí dohromady. Prvek kriminálního filmu přeruší spádovité "usvědčení". Prvek vězeňského dramatu přeruší náhlé propuštění a konečně soudní pasáž přeruší odvolání a závěr filmu. Henry Fonda v roli neprávem obviněného muže byl vynikající, ale skvělá byla též Vera Miles v roli jeho manželky. Nevšední a vynikající film a jeden z těch, na které mohl být sir Alfred nejvíce hrdý. 90%. ()
Scorseseho Taxikáře inspirující docudrama, u kterého se vám může udělat šoufl jak z bezmoci způsobené jedním nařknutím, tak z kamery kroužící v jeden moment před hlavním hrdinou. Mimochodem, kdyby vyšetřovatelé poslouchali Davea Kujana, věděli by, že kdo v cele po zadržení usne, je jejich člověk. Už ho mají, vše z něj spadlo a chce si odpočinout. Nevinný na tomhle místě jen tak oka nezamhouří.. Hitchcock bez svého „suspense“ není moc přesvědčivý a otěže psychických problémů Mannyho ženy a závěrečné konfrontace s těmi, co na začátku ukázaly prstem, nedržel moc pevně v rukou. Henry Fonda jako zranitelný muž ponížený systémem je ovšem bezchybný. Když o dvanáct let později vezme džob u Mortona na dráze, je ten výkon o to více dechberoucí.. ()
Reklama