Režie:
Paul Thomas AndersonScénář:
Paul Thomas AndersonKamera:
Paul Thomas AndersonHudba:
Jonny GreenwoodHrají:
Daniel Day-Lewis, Vicky Krieps, Lesley Manville, Richard Graham, Camilla Rutherford, Jason Redshaw, Cedric Tylleman, Gina McKee, Brian Gleeson (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Mít šaty od návrháře Reynoldse Woodcocka (Daniel Day-Lewis) znamenalo v dynamické éře obrozujícího se poválečného Londýna úplně nejvíc. Dáma musela mít dostatek peněz, patřičný rodokmen a odpovídající vychování, aby mohla vyrazit na večírek v jeho modelech, které byly vždy unikátní. Status génia si ale vybíral svou daň v podobě Woodcockovy totální emocionální vyprázdněnosti. Odtržen od reality všedního dne, neboť o vše praktické se starala jeho sestra (Lesley Manville), stavěl všechny ženy na roveň krejčovských panen. Měl sice vždy po ruce nějakou milenku či múzu, ale stačilo, aby si ráno při snídani trochu hlasitěji mazala topinku máslem a už se pakovala z jeho života. Když v kavárně v zapadlém přístavním městečku Reynolds objevil stydlivou servírku Almu (Vicky Krieps) a rozhodl se jí nabídnout momentálně uvolněné místo po svém boku, netušil, s čím si zahrává. Tahle zdánlivě neškodná submisivní bytost totiž rychle pochopila pravidla hry a rozhodla se aktivně bojovat za to, aby neskončila jako její předchůdkyně. Situaci jí usnadňuje i to, že se do ní Reynolds zamiloval. Nápor citů se však velmi negativně začal odrážet na jeho tvorbě, a umělcova praktická sestra se proto rozhodne rázně zakročit. (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (310)
Vztahový thriller (gotická romance?) řemeslně bezchybný, je mi ale líto, že na svoji údajně poslední roli Day-Lewis vybral právě moc mi neříkající 1950’s smetánkový Londýn - snobský, nafrněný, upjatý, šedý a strojený - kde hraje postavu návrháře workoholika. Pak nic platný, že je to filmařina stejně vybroušená, jako můj oblíbený THERE WILL BE BLOOD (včetně hudby), když prostě tématicky výstřel vedle a do nezajímava. I tak mě to v sobě podezřele drželo - um a charisma. ()
"Phantom Thread" je skutočne nádherný film. Myslím si, že je to vizuálne jeden z najlepších filmov, čo som mal zatiaľ možnosť vidieť. Úžasná atmosféra, skvelé kostýmy a najmä absolútne nádherná hudba, za ktorú by som filmu doprial víťazstvo na tohtoročných Oskaroch. Soundtrack si určite musím zadovážiť, lebo je skutočne úžasný. Daniel Day-Lewis je absolútne úžasný a myslím si, že rovnako je na tom aj Vicky Krieps, ktorá je jeho najnovšou múzou. A ich vzťah je spracovaný veľmi silno. Majú svoje momenty, kde sa Alma snaží Reynoldsovi vyhovieť, no reálne si uvedomuje, že to ani nie je žiadny život a v skutočnosti len v niečom tápajú. A nefunguje to. On je možno spokojný (v rámci svojich možností), no ona je reálne nešťastná, lebo v dome chýba akýkoľvek život. A tak sa veci začnú pomaly, ale isto otáčať. A funguje to skutočne skvele. Čo by som ešte na filme ale vyzdvihol je Lesley Manville. Obdivujem jej herecký výkon. Ani na moment neukáže reálne emócie a po celý čas má úplne kamennú tvár, no práve to z nej robí postavu, ktorú človek chce poznať, chce jej rozumieť a chce vedieť, či jej reakcie sú pozitívne alebo naopak negatívne. Lebo to človek nikdy na istotu nevie určiť. A pochopí to až keď realita vyplynie zo situácie. Som nadšený. Film mal absolútne nádhernú atmosféru, človek to neustále hltal, film má skvelé tempo a okrem toho, ako som už spomínal, počúvať by som to dokázal ešte aj ďalšie 2 hodiny. Ak to hrajú v kine blízko Vás, choďte sa na film pozrieť. Budete spokojní. Hodnotenie: A ()
Znáte ten pocit, když sledujete film, ve kterém hraje Daniel Day-Lewis (ověnčený několika Oskary) poslední roli, vidíte, že si svojí roli herecky opět absolutně užívá, ale zároveň víte, že všechno ostatní je ve filmu brutálně průměrné, nezajímavé a naprosto zbytečné? Že neznáte? Tak si pusťte Nit z přízraků. ()
Estetikou a důkladností tak famózní, že jenom lituji množství prostoru, které v příběhu dostává Reynoldsovo ego. Nahradit jeho opakované manýry a nejvyšší despotismus bohatším původem Almy nebo Cyril, dokráčela by ona záměrně negradovaná, originální a falešně dramatizovaná přehlídka audiovizuální krásy snad až k nedosažitelnému. ()
Takhle nějak by myšlenkově vypadal Basic Instinct točený v šedesátkách. Spousta temných myšlenek a vnitřních pohnutek zabalených v neodolatelně aristokratické stylizaci britské buržoazie poloviny dvacátého století. Střet dvou naprosto odlišných individualit, souboj dvou silných charakterů, bitva na oko mocného muže vs vnitřně ještě mocnější ženy. Nemá cenu řešit to, že PTA je emocionálně mistrovský, Day-Lewis hraje "the grand finale" a Krieps nehraje, ale prostě "je". Má cenu řešit, proč tohle silné melodrama směřující k drtivému finále náhle v ůplném závěru otočí směr do černohumorna. To je přece velká škoda. Komu to ale nevadí, může zažít klidně 5ti hvězdičkový film. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (9)
- Název filmu se objeví na začátku i na konci snímku. (griph)
- Ve filmu není uvedeno v jakém roce se film odehrává. Soudíme-li podle kostýmů a interiérů, tak by se mělo jednat o 50. léta. (UhLee)
- Jméno hlavní postavy, Reynolds Woodcock, je myšleno jako skrytý vtip. Vymyslel jej sám Daniel Day - Lewis a režisérovi se to tak líbilo, že ho opravdu použil ve filmu. (UhLee)
Reklama