Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jak uniknout ženění? Zločince předstírat! Cyril Pondělíček (V. Burian) přijíždí na zámek svého synovce „bývalého hraběte“ a teď továrníka Pardona (J. W. Speerger). Tomu se na včerejším plese zalíbila jemu neznámá dívka, ale dnes dostává telegram od jiného továrníka, že si má podle úmluvy vzít jeho potřeštěnou dceru Fifi (A. Ondráková). Pardon vymyslí plán a uplatí svého strýce, aby se za něj vydával – přece se rozumí samo sebou, že ho dívka pak musí odmítnout a on může nalézt svou milovanou. Fifi se však nechá doma vyhecovat svým otcem a chce ho přesvědčit, že zásnuby oznámí do osmačtyřiceti hodin. Začíná série bláznivých událostí a hon kočky s myší vrcholící Pondělíčkovým výmyslem, že právě on je lupič a vrah Kanibal, který je mu identicky podobný, aby dívku konečně odradil od vdavek. Opak se ale stane pravdou a je jím fascinovaná. Do toho všeho se zaplete také Pondělíčkova bývalá milenka – jasnovidka Štefanie (B. Kysílková), co po něm devatenáct let pátrá, a shodou šťastných okolností také její dcera Olga (V. Hlavatá), po níž zase pátrá Pardon... Němý snímek Svatopluka Innemanna podle scénáře Josefa Skružného a Elmara Klose byl jednou z prvních rolí Vlasty Buriana a byl značně inspirován americkými groteskami. Film byl v roce 2008 zrestaurován a v roce 2014 získal svou virážovanou podobu. Hudebního doprovodu se poté ujala kapela Neuvěřitelno. (Česká televize)

(více)

Recenze (43)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Za pozornost stojí, že film byl promítán včetně skvělé původní upoutávky jménem Lupič. Komedie vyniká originálními gagy (nejlepší jsou scény smyšlených vražd), ale také nečekaně akční automobilovou scénou (opravdu tehdy ještě neexistovala profese kaskadérů? každopádně oba palce nahoru!). Třísklá zápletka, včetně dvojnické podzápletky, je sice výborným základem pro lidovou komedii, ale stejně jsem ke konci začínal mít pocit, že film měl být tak o čtvrt hodiny kratší. ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

Páni! Česká nemá komédia, ešte k tomu s nemým Vlastom Burianom? Tak také niečo som ešte nevidel. Konečne viem, odkiaľ pochádza ten Burianov teatrálny prejav. Určite stálo za to vidieť tento film, už len ako takú kuriozitu, s možnosťou vidieť známych hercov českého zvukového filmu vystupovať v nemej groteske (okrem Buriana aj Jindřicha Plachtu, či Františka Černého). Mimochodom, bol som prekvapený, ako už vtedy vyzerali Burian s Plachtom staro. Technicky je film nakrútený celkom zručne, s pomerne pokročilými trikmi. Dlho ale pôsobí nudným dojmom, je plný šaškovania akože podľa vzoru americkej grotesky, ktoré nie je ani trochu vtipné. Až niekedy v druhej polovici začína film naberať grády a od výborných scén s apačským tancom a s masážou začína fungovať už aj po humornej stránke. Potom už podarených scén pribúda (opis vrážd mileniek, lupičský brloh) a dobrý dojem z filmu rastie. Burian je ako nemý komik výborný a skvelo mu sekunduje aj výborná Anny Ondráková. Scény s touto dvojicou sú tie najlepšie z filmu. Hudba od tria Neuvěřitelno ako taká nie je zlá, ale absolútne sa k filmu nehodí (Príklad: Zábava v 20. rokoch s džezovou kapelou, ale divák počuje nejaký bigbítový motív). Navyše je tá hudba akási chudobná, málo hutná (jeden nástroj, pár tónov), občas sú to len akési podivné zvuky v nesúlade s obrazom. A čo sa obrazu týka, vyzerá to tak, akoby to  reštaurátori celkom nedokončili, inak pekný obraz dosť často vypadáva. ()

Reklama

d.beseda 

všechny recenze uživatele

Opravdová filmová lahůdka. Vidět Vlastu Buriana, mistra mluveného slova, v němém filmu, tak to mě upřímně zajímalo. Několik desetiletí téměř neznámý film, byl nově rekonstruován a promítnut divákům za doprovodu živé hudby. Když Michal Bregant (ředitel Národního filmového archívu) hovořil o jednom z vrcholu festivalu, moc jsem tomu nechtěl věřit, ale po skončení projekce, jsem mu musel dát za pravdu. Na to, že je film z roku 1927, obsahoval překvapivě i několik docela odvážných scének a v doprovodu moderní hudby působil snímek svěže, aktuálně a rozhodně musel oslovit nejen příznivce klasických burianovek. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Niekto mal značnú dávku odvahy, keď film „dotvoril“ modernou hudbou, ktorá sa k obdobiu vôbec nehodí. K niektorým situáciám možno aj áno, hlavne keď sa spieva a tancuje, ale väčšinou som mal z hudby pocit, že pozerám niečo iné. Netvrdím, že zlé, ale určite je to už iný film, ako vytvorili pôvodní autori. Príjemne ma „prekvapilo“, že Burian nerozpráva, len gúľa očami, raz dokonca trikovo, a hlavne prekvapila Fify, Anny Ondráková. Tá akoby ani nepatrila do dvadsiatych rokov, ale účesom, výzorom a vystupovaním ako pŕetopená lokomotiva predbehla niekoľko desaťročí, dokonca ešte aj tým, ako si hľadala „zlého“ chlapca. Film je celkovo veľmi nápaditý po každej stránke, len na konci trochu pridlhý, ale určite najoriginálnejší (vražda bleskom) Burianov film, čo som videl a tak ho môžem aj najvyššie ohodnotiť. –––– Tak holka, tak blbej zloděj nejsem. To bych musel krást jenom na tebe. ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Vynikající Burian. Dokonce bych se nebál říct, že Milenky starého kriminálníka jsou jedním z jeho nejlepších filmů. A to je co říct, když jde jednak o film němý, a jednak o film, který má skoro dvě hodiny. Ale stopáž je tady vytěžená naprosto na maximum. Film je naprosto báječně natočený, v mnoha momentech je zajímavý i vizuálně, je tu pár povedených efektů a třeba scény, ve kterých naprosto úžasná Burianova postava popisuje vraždy svých milenek, je naprosto neskutečná. Takhle dobře jsem se dlouho nepobavil. Parádní záležitost. Díky ČT za uvedení. Té stopáže se rozhodně nebojte, fakt to stojí za to. A to už od úvodních titulků. A mezititulky s dialogy postav jsou taky boží. Zvukové to sice může být o ťuk lepší, ale takhle taky super. 80%. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (7)

  • Po premiéře napsal Josef Skružný podle vlastního námětu také knihu Milenky starého kriminálníka, ve které místo ilustrací byly použity filmové fotografie. Samostatně vznikla také divadelní hra. (NinadeL)
  • Jedná se o poslední němý film Vlasty Buriana. Zároveň se jedná o jeho čtvrtý film a první, ve kterém si zahrál dvojroli. (SeanBean)
  • K filmu byla natočena první hraná reklama Lupič (1927). (NinadeL)

Reklama

Reklama