Režie:
Jan PachlScénář:
Jan PachlKamera:
Marek JandaHudba:
Michal PavlíčekHrají:
Kryštof Hádek, Tomáš Jeřábek, Aňa Geislerová, Klára Melíšková, Stanislav Majer, Eliška Křenková, Jiří Lábus, Jiří Dvořák, Bohumil Klepl, Martin Pechlát (více)VOD (1)
Epizody(5)
-
FOXTERIÉRY (E01)
-
HULIZA (E02)
-
TEL-EVÍZE (E03)
-
MAESTRO (E04)
-
BALBA (E05)
Obsahy(1)
Standa Pekárek má v životě tři přání: řídit volhu, jezdit pro redakci humoru a lidové zábavy a vozit Goťáka. Pětidílná minisérie Volha je adaptace stejnojmenného románu Karla Hynie napsaná neobyčejným, bizarním a přesně odposlechnutým jazykem. Lze ji vnímat jako svéráznou historii Československé televize s řadou neuvěřitelných, i když reálných „historek z natáčení“. Současně je však portrétem svého hlavního hrdiny – omezeného egocentrika, který vyniká ve vymýšlení drobných podvodů a triků – jak si nakrást benzín, zfalšovat počet ujetých kilometrů, podvést manželku, zbavit se konkurence. Logicky se pak stává rovněž spolupracovníkem StB (s krycím jménem Volha), který bez jakýchkoliv výčitek svědomí donáší na všechny své spolupracovníky a pasažéry. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (247)
podívej se Jyrko, voe. Jedna stará píča si na internetu pochopitelně ztěžovala, jak si veřejnoprávní televize plete ze svého hovna bič, a uvede k výročí televize pořad, o sprostém buranovi, který dvakrát nereprezentuje televizi v dobrém světle. Neřekla to přesně do písmene takhle, ale lajcky bych zkrátil tak, že kdo jinej, než Česká televize by se z normalizační éry dávno zapadlého režimu, otevřeli brány vyobrazení české povahy, každého slušného českého občana, než Pepíčkem - Standou Pekárkem. Ono si potřebuje někdo otevřít hubu, a za mně, tam bylo těch nadávek možná zbytečně málo, a přitvrdit by se mělo i z nekonečnou soap operou Vyprávěj, kde tu minulou tamnější dobu vykreslovala, až moc růžově, stejně jako z Nemocnice na kraji města.. [zbytečná práce sanitářů, a škoda projetých kilometrů, kokoti, fakt..]. Vozit Gottáka by bylo terno, protože mile rád by mě zajímaly historky z natáčení Televarieté, a dát mu lék na rakovinu, podotýkám a předpokladám, že do té doby už bude vynalezen stroj času, tak bych národní poklad hezky uchoval. Rádoby zábavná retro smaženice, nepříliš s adekvátním hrdinou, který se chová jak hajzl, ale v seriálu buď fandíte menším hajzlům, než mega hajzlům, a jen ti hajzlové a kokoti, dopadnou nejlépe, protože se slušnejma se jen hadruje. Jako fanoušek českých filmů, a českého tématu obecně, byla Volha průměrnou time-machine podívanou, a jsem rád, že někdo má z České televize koule. [kdybych měl možnost vlastnit Volhu, zaparkoval bych jí do obyváku, a já klidně spal na zemi místo postele.] ()
Empatickej sobeček, hloupej jak zvon na hajzlu. Hádek zahrál svoji postavu famózně. Ta absurdní postava v naprosto absurdní době obracela chvílema můj pajšl naruby. A když někdy slysím ty zbytky Pekárků, který jsou ještě mezi námi, že tehdejší doba vlastně nebyla špatná, a že jim nic nechybělo, mám chuť rozdávat facky na všechny strany. Jako sreiál natočený dobře. 80%. ()
"Třesu, třesu!" - kurva, jak v jednom slově či frázi trefně vystihnout atmosféru doby. Dneska by to asi bylo "platím", ale i tak to vlastně pořád sedí. Tam, kde Vyprávěj občas kulhalo na obě nohy, to Volha valí na plný plyn. Ještě jsem kousek té doby zažil, samozřejmě, je tu autorské přehánění a jako případný dokument se to tak úplně nedá brát, ale občas jsem měl ten úsměv nakyslý, občas jsem se smál nahlas. Čistě subjektivně oceňuji poměrně dost ženských postav krev a mlíko. Ocenil bych více hlubších ženských postav, ale Melíšková s mou oblíbenou Hybnerovou mě takřka až rozsekaly. ()
Karikatúra dôb minulých, ktorá ma nechytila, pretože sa tam, ako by Hádek povedal, "imrvére" šukalo, chlastalo, vulgárne vtipkovalo a po grci nasledovanom po ôsmom poldecák sa furt ozývalo ty vole. Na charakteristiku socialistickej spoločnosti asi málo, hlavne, že dnes to je úplne inak a ani sa vôbec neudáva, ani sa nikto nevytesňuje z názorového diskurzu, ani sa nekádruje a nenálepkuje. Ešteže po 1989 prišla tak veľká zmena! ()
5/5 Slovy produkčního Josefa Viewegha, dnešní televize je už natolik sebevědomá, že podobné švejkování na vlastní účet dokáže schválit. Na počátku byl stejnojmenný román Karla Hynie (2008) a na konci je mini série o normalizačních eskapádách novodobého Švejka slyšícího na jméno Pekárek, který za vrchol života považuje Volhu a šmelení v redakci Humoru a lidové zábavy. V rámci adaptačního procesu došlo k několika rozhodnutím, například vynechat devadesátky, propracovat některé vedlejší postavy (zřejmě i podle toho, kdo bude jakou postavu hrát)... a tak se ze zajímavého dramatického oblouku stala jen samoúčelná satira na téma, jak to tenkrát bylo. O reálném zákulisí práce v televizi se nedozvíme skoro nic, ale naopak je veřejnosti opět nabídnuta ona názorová Bible, bez které by to zřejmě už nešlo. Tak například Gott je bůh, donášeli i tací, do kterých bychom to neřekli, všichni umělci jsou chátra, kdo nekrade ze státního, okrádá rodinu. Úvodní epizody slabé, zákulisí Gottových pořadů z divadélka ve Slaném za hranou černého humoru, konec naprosto nevýrazný s nulovou gradací. Herecky a jako dobovka to byla sice výzva, ale žádná z těchto složek nepřekročila dnešní průměr. ()
Galerie (297)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Zajímavosti (34)
- V této epizodě, která se odehrává v letech 1971–1972, se dvakrát objeví veřejný telefonní automat MPM90. Ten však byl do provozu nasazen až po roce 1980. (JSy)
- Pětidílnou minisérii Volha natáčel štáb scenáristy a režiséra Jana Pachla celkem šedesát dva dnů. (Česká televize)
- Bratr hlavního hrdiny (Kryštofa Hádka) Matěj Hádek uvedl o jeho výkonu, že ho dokázal okouzlit a že ve své roli vypadal jako Švejk roku 2023. (Katka189)
Reklama