Reklama

Reklama

Soumrak dne

  • USA The Remains of the Day (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Sloužili svým pánům lépe než sami sobě. Anthony HopkinsEmma Thompsonová v hlavních rolích nenaplněného milostného příběhu... Celý svůj život zasvětil svému povolání. V něm, v jistotě a bezpečnosti tradice, nacházel smysl své existence. Svou malou armádu služebných dokázal ovládat stejně mistrně, jako své pocity a svou tvář. Vždy dokonalý, perfektní, bezchybný majordomus pan Stevens, nejtypičtější představitel typicky anglického fenoménu loajality a služebnosti, dokonale zvládnuté profese, které padá za oběť soukromí i individualita. A přece i v jeho životě nastaly chvíle, kdy se tento neměnný řád zdál být ohrožen. To bylo tehdy, když na Darlington Hall přišla jako nová hospodyně slečna Kentonová. I pro ni byla až dosud služba alfou a omegou její existence. Na rozdíl od pana Stevense jí však v hrudi tlouklo srdce, toužící po lásce... Snímek režiséra Ivoryho a jeho stálých spolupracovníků (scenáristka Ruth Prawer Jhabvalaová, producent Ismail Merchant, kameraman Tony Pierce-Roberts, skladatel Richard Robbins) je – podobně jako Pokoj s vyhlídkou či Howards End – opět dokonalou sociálně-psychologickou dobovou studií. Jeho předlohou se stal román Kazua Ishigura, Japonce žijícího od r. 1960 v Anglii, působivý obraz dnes již zaniklého světa anglických šlechtických sídel. Odehrává se ve dvou časových rovinách: jednak ve druhé polovině padesátých let, jednak – a zejména – před druhou světovou válkou, v rozsáhlých retrospektivách, mapujících kromě osobního života obou protagonistů i naivní snahy jejich pána, lorda Darlingtona, o politiku appeasementu. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (264)

Radyo 

všechny recenze uživatele

Excelentní Anthony Hopkins v roli muže, jenž se své schránky majordoma nedovede vymanit ani na okamžik. Vedle Hopkinse září i Emma Thompson, které tahle role sedla jako ulitá. V jedné z posledních "pohyblivých" rolí se zde objevuje i Christopher Reeve. Film je postaven hlavně na hereckém mistrovství hlavních postav, nezakládá si příliš na budování zápletky ani vykreslování atmosféry, ale prostě a přímo se snaží zobrazit charaktery zúčastněných a na jejich základě poté rozehrát děj, nijak zvlášť komplikovaný, ale s o to důraznějším dopadem. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Úctyhodná akademická podívaná o ctnostných lordech debatujících bohatou slovní zásobou o politických ideálech, která mnohdy postrádají bytelný kontakt s realitou. Přiznávám, že jsem částečně negativně zaujatý proti tomuto papalášskému, navíc zbabělecky-britskému prostředí, které jen přikládá pod kotel nadměrné byrokracii, ale budiž... Soumrak dne je právě o vykreslení krás a strastí této kultury. Ztvárnění doby a prostředí je vskutku vynikající. Úcta a oddanost s jakou pan Stevens, v naprosto přesvědčivém podání Anthony Hopkinse, přistupuje ke svému životnímu poslání - sloužit, je až fascinující. On neodmlouvá, nezpochybňuje, problém je, že spolu s tím se bojí i samostatně myslet, natož cítit. Jeho skryté city jakoby ani nepůsobily vnitřní agónii, kterou by měly! Pan Stevens je prostě potlačí, protože to tak vyžaduje jeho sociální status. Je to úctyhodné nebo vlastně... nelidské a roboticky nudné? 6/10 ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Svěrací kazajkou společenských rolí sešněrované emoce, konec starého nespravedlivého světa a počátek nového, který plodí stejný nedostatek štěstí jako ten dřívější. Film plný šerosvitu slov, kterými se lidé v automatismu frází daných rolí marně pokouší říci cosi jiného. Služba je důležitější než vlastní život, minimálně ve společnosti, která určuje každému jeho neměnnou pozici. Někdo je sluha, někdo pán. Obětí zkostnatělé doby je ovšem jeden každý na obou stranách vazalství. Výborná režie. Bravurní herectví. Výjimečný film... ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Appeasement. Pán s pocitem, že něco dluží, jej naivně prosazoval vůči nacistickému Německu, jeho majordomus s přesvědčením, že oddanost je nadevše, ho zase uplatňoval, když ustupoval potlačování vlastních citů. Oběma čas ukázal, jak hluboce se mýlili. Jeden přišel o důstojnost, druhý o to, co už se nikdy nedozví.. Sir Hopkins v roli muže, u něhož byla na prvním místě práce a na druhém nic, nepřekvapivě precizní, stejně jako výstavba Ivoryho dramatu o aristokratických a citových ulitách, které své majitele přehnaně chrání před okolním světem.. ()

kitano 

všechny recenze uživatele

Majstrovske dielo plne hlbokych emocii ktore su skryte pod tenuckym, avsak nepreniknutelnym povrchom hlavneho hrdinu, majstrovsky podaneho Antony Hopkinsom. Tak smutnu filmovu postavu som este nestretol. Zijuci len pre svoju pracu, nemajuc pre seba sameho ani jediny okamih. Navonok uhladeny profesional, vovnutri citlivy, osamely, zaujimajuci sa o vsetky detaily a o vsetkych ludi a vo volnom case romanticke pribehy citajuci clovek, tuciaci po laske. A toto vsetko je nam podavane pomaly, postupne behom domyselne vykonstruovaneho pribehu, ktory je zlozeny z viacerych, velmi zaujimavych dejovych rovin, ktore v konecnom dosledku este viac rozvijaju "tragiku" hlavneho hrdinu. Film ma potesil aj pritomnostou Christophera Reeva, ktoreho som si doteraz mal moznost uzit len ako supermana, a teraz mozem konecne konstatovat ze tento chlapik bol nielen supermanom, ale aj dobrym a velmi presvedcivym hercom. Po poslednej scene filmu ma ovladol hlboky, uprimny smutok. A to sa moze podarit len skutocne vynimocnemu filmovemu dielu. (10/10) ()

Galerie (17)

Zajímavosti (14)

  • Ve snímku se nový americký majitel panství v Darlingtonu jmenuje pan Lewis (Christopher Reeve), avšak v knižní předloze se jmenuje pan Farraday. (chelseaman22)
  • Alan Rickman si k filmu 29. ledna 1994 poznamenal: „Pak se díváme na Soumrak dne – nádherně udělaný film s báječným Anthony Hopkinsem. Poučení. Emma Thompson potřebuje pracovat s někým, kdo ji přinutí jít do hloubky, nezůstat jen na povrchu.“ (Nach)

Reklama

Reklama