Režie:
Norman JewisonScénář:
Alan TrustmanKamera:
Haskell WexlerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Faye Dunaway, Paul Burke, Jack Weston, Biff McGuire, Addison Powell, Astrid Heeren, Gordon Pinsent, Yaphet Kotto, Sidney Armus, Richard Bull (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Vynikající kriminální komedie rozehrává mistrovskou šachovou hru mezi šarmantním milionářem Thomasem Crownem (Steve McQueen) a mazanou vyšetřovatelkou pojišťovny Vicki Andersonovou (Faye Dunawayová). Znuděný Thomas se z životního rozmaru rozhodne, že uskuteční velkou bankovní loupež. Najme pět lupičů, kteří se vzájemně nikdy nepotkají, a zosnuje puntičkářský plán, jenž vyjde bez sebemenšího zádrhelu. Thomas zlodějíčky vyplatí, zbytek nehorázné sumy uloží na švýcarské konto, aby začal nový život, daleko od Bostonu a zdejší korporace. Zádrhel se však objeví v neméně půvabné a inteligentní Vicky, která je pojišťovnou vyloupené národní banky pověřena, aby celý případ prozkoumala. Teprve tím začne pro všechny zúčastněné to pravé dobrodružství, v němž nebude nouze o napětí, lásku …a falešnou hru. Kdo ale nakonec zakončí partii šach matem? Ačkoli slavná kriminální romance dosáhla na Cenu Akademie i Zlaté glóby za hudbu (Michel Legrand, Alan a Marilyn Bergmanovi), snímek proslul strhujícím způsobem vyprávění, na němž se výrazně podepsala jak rozvážná režie zkušeného Normana Jewisona (V žáru noci, Šumař na střeše, …a spravedlnost pro všechny, Jesus Christ Superstar), tak promyšlená prvotina právníka a scenáristy Alana Trustmana, jenž dále proslul scénářem k akčnímu thrilleru Bullittův případ (kde si taktéž zahrál Steve McQueen). Dynamiku příběhu posiluje na hollywoodský styl dobově netradiční práce se zmnoženým rozděleným obrazem, souběžně uvádějícím hned několik akcí současně (split screen). Tvůrci se inspirovali avantgardní montážní technikou Christophera Chapmana, která byla uvedena v Montrealu na mezinárodní výstavě Expo 67. A byl to právě Chapman, jenž ve spolupráci s pronikavou kamerou velikána Haskella Wexlera (Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Rozhovor, Přelet nad kukaččím hnízdem) a hned trojicí pohotových střihačů (Hal Ashby, „Buzz“ Brandt a Ralph E. Winters) umocnil takřka jazzovou obrazovou jízdu, dodnes oslňující svou nápaditostí. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (135)
» Úvodná a úžasná sekvencia prepadu banky piatimi chlapíkmi v tmavých okuliaroch, oblečených v oblekoch, totiž predznamenáva, že mám s takýmto brilantným prístupom počítať až do záverečných tituliek « 『 ...Prichádzajú šikovní filmári z hnutia : „Nový Hollywood” , ktorí si so sebou taktiež prinášajú poriadnu dávku tvorivej kreativity, a tej majú na rozdávanie všade navôkol... 』Ešte stále žijúca režisérska legenda - Norman Jewison ma doteraz nikdy nesklamala, je to nesmierne talentovaný, všestranný človek, ktorý má po ruke extrémne „vycvičených” spolupracovníkov, jednoducho, obklopuje sa nimi, napríklad, Hal Ashby je režisérom filmu Harold a Maude, ľudia s prehľadom, už dávno vedia, čo myslím, ale ja by som ho chcel uviesť, ako charizmatického strihača - par excellence, všímajte si, ako je rozdelená obrazovka, dokonale ovládané remeslo v strižni, a ďalej nadviažem na kameramanský pojem: H-a-s-k-e-l-l W-e-x-l-e-r, ktorého vnímam, ako perfektnú kapacitu vo svojom obore - Hlavný kameraman, a keď teraz do toho následne primiešam hercov - Steve McQueen, prezývaný skrátka, ako “The King of Cool” , tak tento BOREC vyzerá vždy super, v čomkoľvek sa objaví, že kráska Faye Dunaway mu totálne podľahne, normálne som sa do nej na chvíľu zamiloval, ich „šachová partička” má všetko, čo vysvetľujem o pár riadkov vyššie, tak vzniká vynikajúci c-o-c-k-t-a-i-l, ktorého som sa nedokázal nabažiť !!! Fantázia filmovej všechuti ! ()
Hra na kočku a myš ve velmi elegantním balení. Narcisistní Queen prostě nemá chybu, toho chlapa je radost sledovat (tohle asi budu u jeho filmů psát dost často). Fay jsem nikdy neměl rád (asi mě nějakou rolí strašně znechutila), ale tady byla fakt k sežrání, možná ji vemu ještě na milost. Režije se mi taky moc líbila plus dobře zvolený hudební doprovod. Pohodová oddechovka spojující krimi a romantiku - a obojí funguje. ()
Herecké legendy v plnom predstavení. Faye Dunaway a Steve McQueen a ich šachová partia je jedným z vrcholom hereckých scén bez slov. Filmu chýba trošku komplikovanejšie prepracovaný dej, ktorý zameraný viac menej psychologicky. Záver bol ale famózny. Na druhej strane je tu ešte aj skvelá hudba a čaro doby, keď ženy boli ešte dámami. ()
Styl v týlu akce. Mozek sítě. Nepolapitelný. Svobodný. To nejlepší šampaňské, které nemůžete mít. Svůdně jiskří, jen pár dní. Vzdušnou čarou posílá polibek ohnivý, poslední. Muž s kontem, se zářivým úsměvem, scénu á la James Bond opouští. Nebesa. Ovzduší smyslně zelektrizují. Charismatičtí salonní hráči. Sousoší vášně na tahu, na výši. Zavlní se záclonky. Zachvějí se šachové figurky. Horko sálá. Myšlenky tekou jako žhavá láva. Pohled její, pohled jeho si jen jedno žádá... ()
Táto romantická krimidráma nám stihla za štyridsať rokov dosť zostarnúť. Nezaujali ma delené obrázky, erotické šachy, bugina a dokonca ani vychvaľovaná hudba. Tá ma v niektorých momentoch vyložene rušila. Celkový dojem je napriek tomu nadpriemerný. Na oboch hlavných predstaviteľov sa dobre pozerá, zápletka je v rámci možností scenáristov v tých rokoch a výsledkom je pohodová "podívaná". Problémom je, že o nejaký mesiac už bez pomoci databázy ČSFD nebudem vedieť, či som ju videl. ()
Galerie (92)
Zajímavosti (15)
- Představitelka jedné z hlavních rolí Faye Dunaway si po 31 letech zahrála v dalším snímku o Thomasi Crownovy, a to Aféra Thomase Crowna (1999), tentokrát menší roly psychiatričky. (Olík)
- Píseň "The Windmills of Your Mind" je nazpívána britským hercem Noelem Harrisonem, synem Rexe Harrisona. (žvanimírek)
- Poté, co režisér Norman Jewison spolupracoval s Evou Marií Saint na filmu Rusové přicházejí! Rusové přicházejí! (1966), chtěl ji obsadit i do Případu Thomase Crowna. To si však rychle rozmyslel poté, co se z Faye Dunaway stala přes noc hvězda díky snímku Bonnie and Clyde (1967). (Caszidy)
Reklama