Režie:
Norman JewisonScénář:
Alan TrustmanKamera:
Haskell WexlerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Faye Dunaway, Paul Burke, Jack Weston, Biff McGuire, Addison Powell, Astrid Heeren, Gordon Pinsent, Yaphet Kotto, Sidney Armus, Richard Bull (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Vynikající kriminální komedie rozehrává mistrovskou šachovou hru mezi šarmantním milionářem Thomasem Crownem (Steve McQueen) a mazanou vyšetřovatelkou pojišťovny Vicki Andersonovou (Faye Dunawayová). Znuděný Thomas se z životního rozmaru rozhodne, že uskuteční velkou bankovní loupež. Najme pět lupičů, kteří se vzájemně nikdy nepotkají, a zosnuje puntičkářský plán, jenž vyjde bez sebemenšího zádrhelu. Thomas zlodějíčky vyplatí, zbytek nehorázné sumy uloží na švýcarské konto, aby začal nový život, daleko od Bostonu a zdejší korporace. Zádrhel se však objeví v neméně půvabné a inteligentní Vicky, která je pojišťovnou vyloupené národní banky pověřena, aby celý případ prozkoumala. Teprve tím začne pro všechny zúčastněné to pravé dobrodružství, v němž nebude nouze o napětí, lásku …a falešnou hru. Kdo ale nakonec zakončí partii šach matem? Ačkoli slavná kriminální romance dosáhla na Cenu Akademie i Zlaté glóby za hudbu (Michel Legrand, Alan a Marilyn Bergmanovi), snímek proslul strhujícím způsobem vyprávění, na němž se výrazně podepsala jak rozvážná režie zkušeného Normana Jewisona (V žáru noci, Šumař na střeše, …a spravedlnost pro všechny, Jesus Christ Superstar), tak promyšlená prvotina právníka a scenáristy Alana Trustmana, jenž dále proslul scénářem k akčnímu thrilleru Bullittův případ (kde si taktéž zahrál Steve McQueen). Dynamiku příběhu posiluje na hollywoodský styl dobově netradiční práce se zmnoženým rozděleným obrazem, souběžně uvádějícím hned několik akcí současně (split screen). Tvůrci se inspirovali avantgardní montážní technikou Christophera Chapmana, která byla uvedena v Montrealu na mezinárodní výstavě Expo 67. A byl to právě Chapman, jenž ve spolupráci s pronikavou kamerou velikána Haskella Wexlera (Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Rozhovor, Přelet nad kukaččím hnízdem) a hned trojicí pohotových střihačů (Hal Ashby, „Buzz“ Brandt a Ralph E. Winters) umocnil takřka jazzovou obrazovou jízdu, dodnes oslňující svou nápaditostí. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (133)
Reziser Norman Jewisson /In the Heat of the Night/ natocil len priemerny krimi film, dokonca aj jeho rymejk s Pierce Brosnanom z roku 1999 je v mojich ociach podstatne vyssie. Zaciatok je na urovni, potom nastupi strasna vata, dlhe a nudne dialogy a kopa prazdneho miesta, ktora len umelo natahuje minutaz. Zaver - jakz, takz, ale na mna tento film nefunguje. Ovela radsej mam rymejk z 1999 roku.60 % ()
Poctivá kriminálka ze staré školy, na které nejvíce zaujme sledovat vztah mezi McQueenem a Dunawayovou, která byla ve svých nejlepších letech přenádherná. Bohužel jsem ve filmu postrádal více akce a nějakou vtipnou hlášku, která by mi utkvěla v paměti. Určitě jeden z těch snímků, který neurazí a za zkouknutí rozhodně stojí, ale nemůžu se zbavit pocitu, že jsem čekal více......Tři a půl hvězdičky. ()
Na svoji dobu jistě výtečnej film, ovšem přestože mám Steva v TOPce mě tenhle jeho kousek až tak za srdce nechytil. Dokonce musím napsat, že mi mnohem nápaditejší a lepší přišel remake z roku 1999 v hlavní roli s Piercem Brosnanem. Dle mého hlavním problémem The Thomas Crown Affair je fakt, že zde není věnováno až tolik prostoru pro věhlasné krádeže, pro jejich přípravu a následné provedení, jež byly motivovány znuděností a zhýralostí hlavního hrdiny. Norman Jewison zde spíše vykresluje krásy bytí a pěje ódy na luxus a požitky života jdoucí ruku v ruce s hromadou dolarů v kapse. I to dokáže zaujmout, ale.... ()
Nevěřil bych, že se budu nudit u filmu s McQueenem a Dunawayovou z konce 60.let. Dramatické scény? Ne. Romantické jiskření? Ne (!!) Děj? Ne. Tohle si McQueen natočil snad je proto, aby se mohl prohánět na čtyřkolce na pláži. Jewison je hodně nevyrovnaný režisér, natočil klenoty jako V žáru noci, nebo ...A spravedlnost pro všechny a paky taky nevýrazné záležitosti jak Cincinnatti Kid, nebo Rollerball... ()
Erotická, psychologická, detektivní no-win šachová partie mezi znuděným podnikatelem milionářem a nezávislou pojišťovací vyšetřovatelkou ‒ opravdový filmový požitek, ke kterému mimo jiné přispěla i tzv. multidynamická technika zobrazení (multi-dynamic image technique ‒ viz http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-dynamic_image_technique , které se nejvíce přibližuje československý polyekran použitý na Expo 67). ()
Galerie (92)
Zajímavosti (15)
- Kluzák N9860E, který Steve McQueen pilotuje na začátku filmu, je Schweizer SGS 1-23H-15 a v New Yorku se stále používá. (Caszidy)
- Bugina, s níž se ve filmu po pláži prohání Thomas Crown (Steve McQueen) a Vicky Anderson (Faye Dunaway), je Volkswagen Roadster Dune Buggy - Meyers Manx 1965. (Rodimus)
- Poté, co režisér Norman Jewison spolupracoval s Evou Marií Saint na filmu Rusové přicházejí! Rusové přicházejí! (1966), chtěl ji obsadit i do Případu Thomase Crowna. To si však rychle rozmyslel poté, co se z Faye Dunaway stala přes noc hvězda díky snímku Bonnie and Clyde (1967). (Caszidy)
Reklama