Režie:
Norman JewisonScénář:
Alan TrustmanKamera:
Haskell WexlerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Faye Dunaway, Paul Burke, Jack Weston, Biff McGuire, Addison Powell, Astrid Heeren, Gordon Pinsent, Yaphet Kotto, Sidney Armus, Richard Bull (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Vynikající kriminální komedie rozehrává mistrovskou šachovou hru mezi šarmantním milionářem Thomasem Crownem (Steve McQueen) a mazanou vyšetřovatelkou pojišťovny Vicki Andersonovou (Faye Dunawayová). Znuděný Thomas se z životního rozmaru rozhodne, že uskuteční velkou bankovní loupež. Najme pět lupičů, kteří se vzájemně nikdy nepotkají, a zosnuje puntičkářský plán, jenž vyjde bez sebemenšího zádrhelu. Thomas zlodějíčky vyplatí, zbytek nehorázné sumy uloží na švýcarské konto, aby začal nový život, daleko od Bostonu a zdejší korporace. Zádrhel se však objeví v neméně půvabné a inteligentní Vicky, která je pojišťovnou vyloupené národní banky pověřena, aby celý případ prozkoumala. Teprve tím začne pro všechny zúčastněné to pravé dobrodružství, v němž nebude nouze o napětí, lásku …a falešnou hru. Kdo ale nakonec zakončí partii šach matem? Ačkoli slavná kriminální romance dosáhla na Cenu Akademie i Zlaté glóby za hudbu (Michel Legrand, Alan a Marilyn Bergmanovi), snímek proslul strhujícím způsobem vyprávění, na němž se výrazně podepsala jak rozvážná režie zkušeného Normana Jewisona (V žáru noci, Šumař na střeše, …a spravedlnost pro všechny, Jesus Christ Superstar), tak promyšlená prvotina právníka a scenáristy Alana Trustmana, jenž dále proslul scénářem k akčnímu thrilleru Bullittův případ (kde si taktéž zahrál Steve McQueen). Dynamiku příběhu posiluje na hollywoodský styl dobově netradiční práce se zmnoženým rozděleným obrazem, souběžně uvádějícím hned několik akcí současně (split screen). Tvůrci se inspirovali avantgardní montážní technikou Christophera Chapmana, která byla uvedena v Montrealu na mezinárodní výstavě Expo 67. A byl to právě Chapman, jenž ve spolupráci s pronikavou kamerou velikána Haskella Wexlera (Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Rozhovor, Přelet nad kukaččím hnízdem) a hned trojicí pohotových střihačů (Hal Ashby, „Buzz“ Brandt a Ralph E. Winters) umocnil takřka jazzovou obrazovou jízdu, dodnes oslňující svou nápaditostí. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (134)
Klasický a nesmrtelný snímek, jehož hlavní předností je ústřední dvojice z říše snů. Frajerský, ovšem již s lehkostí života dost nespokojený a silně cynický Steve McQueen, toužící po něčem, co by uspokojilo, a neuvěřitelně svůdná Faye Dunaway, která se mohla něčím takovým stát. Jewison vydařeně experimentuje s technikami split-screenu, které byly světu předvedeny na světové výstavě v roce 1966, a dost sází na silnou hudbu, jež dělá např. ze Stevova letu větroněm nezapomenutelné místo. Tím nejkrásnějším a nejpůsobivějším je ale bez diskuzí ta nejerotičtější partie šachů všech dob. ()
Steva McQueena mám celkem rád a Faye Dunawayová v nejlepších letech by nedosáhla obdivu snad jen mezi slepými...a příběh je skvěle vymyšlený, na svoji dobu byla ta bankovní loupež opravdu geniální; románek hlavních hrdinů je psychologická hra jako víno (a já mám tyhle hry hodně rád:)), k tomu všemu hraje nádherná hudba...a ten konec je tak romanticky umělecký... ()
"Co bude dělat chlap, kterej má čtyři miliony dolarů, s dalšími dvěma miliony?" Tak já bych věděl. Třeba bych si mohl pohrát s krásnou vyšetřovatelkou Vicky od pojišťovny. Přitom bych si zahrál pólo, erotický šachy, zalítal si ve větroni a zařádil bych si buginou po pláži. To by mě určitě bavilo a evidentně to bavilo i nedůvěřivýho pana Crowna. Na můj vkus to tedy mohlo mít poněkud svižnější tempo a pan Crown mohl být větší kleptoman, ale pošlete mi domů Vicky na večeři spojenou s osobní prohlídkou a já velkoryse zapomenu na drobný nedostatky tohoto snímku. ()
Musím přiznat, že jsem byl dost zklamán. Starší filmy s tímto osazenstvem mám většinou rád a rozhodně to bylo hlavně i na tu dobu velmi dobře natočeno, některé záběry... klobouk dolů před kameramanem, divím se, že nebyl nominován na nějaké ocenění. Herci taky super, Faye byla fakt nádherná ženská a ta šachová partie, perfektní. Ale děj je dle mého katastrofa - než se začne něco dít, tak uteče půlka filmu a pak se to ke konci snaží rychle dohnat a do konce to nestihnou. Hlavně paní vyšetřovatelka přijde na některé složitější úseky provedení loupeže seksakramentsky rychle až je to absurdní a závěr jakoby nevěděli jak to ukončit, přišlo mi to celé bez rozmyslu, slepené střípky, které samy o sobě nejsou nic. ()
Nejdřív jsem viděl remake s Brosnanem, a svým způsobem jsem si teď zlepšil názor na remake. Ano, co se týče hereckého obsazení, není co řešit a McQueen s Dunaway jsou třída. Nicméně určitě bych nepopisoval rozdíl originálu a remaku jako tvrďáckou verzi a verzi pro slečinky... Je zkrátka jiný, a to je fajn (protože proč jinak rimejkovat). Ale dosti o filmu jiném a více o verzi z roku 1968. Je amorální a na amorální si jen nehraje. Vyloupit banku za použití střelných zbraní, což se může lehce zvrhnout v masakr, to není běžná klukovská hra znuděného bohatce. Thomas Crown zde musí mít vše pod kontrolou a Vicky mu není úplně rovnocenný soupeř. Naopak je jen v roli vítaného rozptýlení a broušení si kombinačních schopností. Ale jako páru by jim to docela slušelo. Kamera a rozdělený obraz... docela mě pojetí bavilo. ()
Galerie (92)
Zajímavosti (15)
- Bankovní loupež byla natáčena skrytými kamerami. Jejich umístění znal pouze štáb, ochranka a pokladní. (Caszidy)
- Poté, co režisér Norman Jewison spolupracoval s Evou Marií Saint na filmu Rusové přicházejí! Rusové přicházejí! (1966), chtěl ji obsadit i do Případu Thomase Crowna. To si však rychle rozmyslel poté, co se z Faye Dunaway stala přes noc hvězda díky snímku Bonnie and Clyde (1967). (Caszidy)
- Tento snímek označoval Steve McQueen za svůj vůbec nejoblíbenější, ve kterém hrál. (Caszidy)
Reklama