Režie:
Norman JewisonScénář:
Alan TrustmanKamera:
Haskell WexlerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Faye Dunaway, Paul Burke, Jack Weston, Biff McGuire, Addison Powell, Astrid Heeren, Gordon Pinsent, Yaphet Kotto, Sidney Armus, Richard Bull (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Vynikající kriminální komedie rozehrává mistrovskou šachovou hru mezi šarmantním milionářem Thomasem Crownem (Steve McQueen) a mazanou vyšetřovatelkou pojišťovny Vicki Andersonovou (Faye Dunawayová). Znuděný Thomas se z životního rozmaru rozhodne, že uskuteční velkou bankovní loupež. Najme pět lupičů, kteří se vzájemně nikdy nepotkají, a zosnuje puntičkářský plán, jenž vyjde bez sebemenšího zádrhelu. Thomas zlodějíčky vyplatí, zbytek nehorázné sumy uloží na švýcarské konto, aby začal nový život, daleko od Bostonu a zdejší korporace. Zádrhel se však objeví v neméně půvabné a inteligentní Vicky, která je pojišťovnou vyloupené národní banky pověřena, aby celý případ prozkoumala. Teprve tím začne pro všechny zúčastněné to pravé dobrodružství, v němž nebude nouze o napětí, lásku …a falešnou hru. Kdo ale nakonec zakončí partii šach matem? Ačkoli slavná kriminální romance dosáhla na Cenu Akademie i Zlaté glóby za hudbu (Michel Legrand, Alan a Marilyn Bergmanovi), snímek proslul strhujícím způsobem vyprávění, na němž se výrazně podepsala jak rozvážná režie zkušeného Normana Jewisona (V žáru noci, Šumař na střeše, …a spravedlnost pro všechny, Jesus Christ Superstar), tak promyšlená prvotina právníka a scenáristy Alana Trustmana, jenž dále proslul scénářem k akčnímu thrilleru Bullittův případ (kde si taktéž zahrál Steve McQueen). Dynamiku příběhu posiluje na hollywoodský styl dobově netradiční práce se zmnoženým rozděleným obrazem, souběžně uvádějícím hned několik akcí současně (split screen). Tvůrci se inspirovali avantgardní montážní technikou Christophera Chapmana, která byla uvedena v Montrealu na mezinárodní výstavě Expo 67. A byl to právě Chapman, jenž ve spolupráci s pronikavou kamerou velikána Haskella Wexlera (Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Rozhovor, Přelet nad kukaččím hnízdem) a hned trojicí pohotových střihačů (Hal Ashby, „Buzz“ Brandt a Ralph E. Winters) umocnil takřka jazzovou obrazovou jízdu, dodnes oslňující svou nápaditostí. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (133)
» Úvodná a úžasná sekvencia prepadu banky piatimi chlapíkmi v tmavých okuliaroch, oblečených v oblekoch, totiž predznamenáva, že mám s takýmto brilantným prístupom počítať až do záverečných tituliek « 『 ...Prichádzajú šikovní filmári z hnutia : „Nový Hollywood” , ktorí si so sebou taktiež prinášajú poriadnu dávku tvorivej kreativity, a tej majú na rozdávanie všade navôkol... 』Ešte stále žijúca režisérska legenda - Norman Jewison ma doteraz nikdy nesklamala, je to nesmierne talentovaný, všestranný človek, ktorý má po ruke extrémne „vycvičených” spolupracovníkov, jednoducho, obklopuje sa nimi, napríklad, Hal Ashby je režisérom filmu Harold a Maude, ľudia s prehľadom, už dávno vedia, čo myslím, ale ja by som ho chcel uviesť, ako charizmatického strihača - par excellence, všímajte si, ako je rozdelená obrazovka, dokonale ovládané remeslo v strižni, a ďalej nadviažem na kameramanský pojem: H-a-s-k-e-l-l W-e-x-l-e-r, ktorého vnímam, ako perfektnú kapacitu vo svojom obore - Hlavný kameraman, a keď teraz do toho následne primiešam hercov - Steve McQueen, prezývaný skrátka, ako “The King of Cool” , tak tento BOREC vyzerá vždy super, v čomkoľvek sa objaví, že kráska Faye Dunaway mu totálne podľahne, normálne som sa do nej na chvíľu zamiloval, ich „šachová partička” má všetko, čo vysvetľujem o pár riadkov vyššie, tak vzniká vynikajúci c-o-c-k-t-a-i-l, ktorého som sa nedokázal nabažiť !!! Fantázia filmovej všechuti ! ()
Protagonista jako jakýsi centrální plánovač z kanceláře zorganizuje bankovní loupež. Sám se ji nezúčastní, pouze telefonem řídí její účastníky, kteří se ani sami mezi sebou neznají a pouze plní jeho úkoly. Loupež proběhne bez potíží, kriminálníci peníze odevzdají a jdou si po svých. Protagonista přitom o peníze ani nestojí, dělá to jen pro potěšení. Takovou omezenou, povrchní, hloupou a nudnou ptákovinu mohl napsat snad jen někdo, kdo se jmenuje Jewison. ()
Erotická, psychologická, detektivní no-win šachová partie mezi znuděným podnikatelem milionářem a nezávislou pojišťovací vyšetřovatelkou ‒ opravdový filmový požitek, ke kterému mimo jiné přispěla i tzv. multidynamická technika zobrazení (multi-dynamic image technique ‒ viz http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-dynamic_image_technique , které se nejvíce přibližuje československý polyekran použitý na Expo 67). ()
8/10 Presne kvuli takovym kocenkam se ve filmech Peckinpaha baby hrube fackuji. Pratele hambatych videi si jiste vzpomenou na Slap Happy. Udelat neco podbneho me, tak asi nezustane u fackovani - nastesti mne Faye nechavala vzdy v klidu, takze raketa zustavala v hangaru. Perfektne zrezirovana loupez od nekoho, kdo penize nepotrebuje, ale rad si dokaze, ze na to ma. Jo tak takhle nejak si predstavuju svuj poproduktivni vek. Bohuzel diky stavajicimu stavu zustane nejspis jen u predstav. ()
Romantická krimi, která vlastně není ani moc romantická, ani moc krimi. Žádná velká zábava, žádná velká nuda, kdyby v hlavních rolích nebyli McQueen a Dunaway, byl by snímek zapomenutelný téměř okamžitě. Jejich společnému profesionálnímu úsilí se podařilo vyzdvihnout téměř prázdný scénář na průměrný film. ()
Galerie (92)
Zajímavosti (15)
- Píseň "The Windmills of Your Mind" je nazpívána britským hercem Noelem Harrisonem, synem Rexe Harrisona. (žvanimírek)
- Předobrazem Thomase Crowna (Steve McQueen) byl belgický aristokrat Tomas Van Der Heijden, který nejvíce proslul svou krádeží sedmi děl Pierra-Augusta Renoira z Louvru. (Olík)
- Ve filmu je Ferrari, které řídí Faye Dunaway, označeno za "jednu z těch italských červených věcí". V reálu se jednalo o jedno z pouhých deseti Ferrari 275 GTS Spyder NART, sériové číslo 09437. Toto konkrétní auto skončilo druhé ve své třídě v 12 hodinovém závodě v Sebring, před tím, než bylo přemalováno a použito ve filmu. Stevu McQueenovi se tak zalíbilo, že si po natáčení jedno pořídil. Jeho sériové číslo bylo 10453. Tento exemplář se momentálně nachází u sběratele Anthony Wanga v New Yorku. (Caszidy)
Reklama