Reklama

Reklama

Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře

(TV film)
  • Česko Bůh s námi (více)

Obsahy(1)

23. května 1618 dochází na Pražském hradě k podivné události: představitelé českých protestantských stavů vyhodí z oken dva nejvyšší představitele králova úřadu. Incident, který vejde do dějin jako „pražská defenestrace“, odstartuje třicetiletou válku – nejstrašnější konflikt, jaký Evropa do té doby zažila. Česká televize v koprodukci s rakouskou ORF a francouzsko-německou společností ARTE natočila televizní film, který je věnován čtyřstému výročí této události. Náročné natáčení probíhalo v řadě historických objektů, např. na Pražském hradě,na zámcích Kratochvíle, Telč, na hradě Švihov a dalších atraktivních místech. V režii Zdeňka Jiráského ve filmu uvidíme celou plejádu skvěle ztvárněných historických postav, především vůdce povstání pražských stavů Jindřicha Matyáše Thurna (K. Dobrý), dále oba panovníky té doby, kteří se vystřídali na českém trůnu – Ferdinanda II. Habsburského (O. Malý) nebo Fridricha Falckého (Š. Kozub). Tito tři muži, stojící na počátku našeho příběhu, věří ve stejného Boha. Komu z nich ale bude Bůh nejvíce nakloněn? (Česká televize)

(více)

Recenze (184)

Cheeter 

všechny recenze uživatele

Tenhle film je důkazem, že je lepší někdy nedělat nic, než se snažit mermomocí připomenout nějaké výročí. Lepší by nám bylo bez něj. Je úplně bez děje, spíš jde o jednotlivé scény, které by asi měly předvádět jednotlivé symbolické obrazy, nevím, nic jiného mě k nim nenapadá. A tyto symbolické obrazy jsou natolik odtržené od světa, že to člověk nedokáže pochopit. Myslím si, že běžný divák, co nemá trochu znalosti o době, musel být totálně mimo mísu a film do 15 minut vypínat. Já jsem si to sebemrskačsky prošel celé, ale už nikdy více. Musím uznat, výběr herců a kostýmy se povedly. Ale tím to opravdu skončilo. Místy jako náznaky bitev. Vždyť toto období je obrovské téma, které samo o sobě vydá na menší sérii a trochu víc akce. A co vidíme? Pár lidí, kteří si nesmyslně povídají. Beze smyslu. Film navíc začíná uprostřed širšího řetězce událostí. Začít defenestrací nebyl rozhodně dobrý nápad. Česká televize v poslední době produkuje dost historických filmů, většinou na dobré úrovni, bereme-li v úvahu, že jde o televizní filmy. Tento se ale krutě nepovedl. Jestli je to ale daň za to, že ty další jsou lepší, tak budiž. Ale z tohoto ošklivého kačátka se labuť nestane a ani stát nemůže. Btw.: https://www.youtube.com/watch?v=mY0SLYPNlrE Edit: Tenhle film je Bílou horou sám o sobě. ()

blackrain odpad!

všechny recenze uživatele

Pán Bůh s námi a zlý pryč. Výprava byla pěkná, herecké obsazení povedené. Ale dialogy stály za prd. Vždyť tím bylo všechno spláchnuto do záchodové mísy (chtěla jsem použít drsnější výraz). Neustále šeptání Matyáši, Matyáši ... tomu vážně nasadilo korunu. Snad to nebyla jenom moje halucinace. Nic se tu pořádně nedělo a přitom je tenhle výsek našich dějin poměrně zajímavý. Jsem měla pocit, že u toho sedím nejméně tři hodiny a to se nedalo přežít bez újmy na zdraví. Ještě teď se mi nechce pořádně uvěřit, co že jsem to vlastně viděla. ()

Reklama

Crocuta odpad!

všechny recenze uživatele

Thurnův hrob v Revalu (Tallinu) se nezachoval, ale patrně tam někde stále leží, přičemž včerejšího večera o sobě musel dát vědět mohutnou podzemní rotací. Tahle slátanina snad měla být jakási pomsta Habsburků ze záhrobí nebo co... ačkoliv tady dostali na frak naprosto všichni aktéři i historie a televizní tvorba jako takové... :-(. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Ve filmu V Tichu režisérův osobitý, pro mě velmi povedený, artový styl vyprávění fungoval až neuvěřitelně silně, i když film sám nemá u širšího publika vetší odezvu. Zde tento styl naráží dost tvrdě. Mně osobně se opět líbil, skvělé prolínání scén i jakýsi obraz vnitřní psychologie postav, kterému se např. Vávra, krom samotného Husa, zcela vyhýbal. Současní herci mě také bavili, toto rozhodně považuji za herectví vyšší úrovně, nicméně počáteční skvělé tempo se po chvilce nějak vytratilo a přece jen televizní film, který nemá ani osmdesát minut, svižnost nutně potřebuje. Celovečerní zpracování a minimálně pět set komparzistů by, dle mého, zajistilo velkolepou podívanou, jež naznačuje např. závěrečná, velice povedená poprava, i tak ale budu režisérovu tvorbu nadále sledovat. ()

major.warren 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem pořádný film. A zase se z toho vyklubal jen umělý a naprosto nesmyslný snímek s nepochopitelným dějem, umělými kostýmy, herci a jejich dialogy, hloupým scénářem a prakticky beze všeho. Jedna hvězda za Sandevu a druhá za snahu. Můj bože, to opravdu neumíme točit? A ještě když nás k tomu Francie a Rakousko finančně podpoří? Je to smutné, ale takhle přesně se u nás dneska až na pár výjimek točí historické filmy. Ta umělost z toho úplně syčí. U mě škaredé dvě hvězdičky s odřenýma ušima a 35-40%. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (3)

  • Současně s filmem vznikla také jeho dokumentární mutace pod jménem Defenestrace 1618. V ní, kromě hraných pasáží, vystupují i historici, kteří dané téma zpracovávají. Dokumentární verze obsahuje 74 archiválií od 17 institucí z ČR a ze zahraničí a projevy 4 historiků z České republiky, Rakouska, Velké Británie a Francie. (Cheeter)
  • Film byl natáčen na Pražském hradě, na zámcích Kratochvíle a Telč, na hradě Švihov a dalších místech. (Amneris)
  • Při natáčení popravy 27 českých pánů na Staroměstském náměstí byla použita stejná latexová hlava herce a zejména kaskadéra Antonína Hausknechta, jako v seriálu Labyrint (od r. 2015), kde ztvárnil představitele rytířského řádu, pana Vitolda, kterému hlavu setne postava Jana Brudera v podání Viktora Preisse. Ve snímku Bůh s námi si naopak zahrála hlavu jednoho z popravených měšťanů (taktéž v podání Antonína Hausknechta), akorát jí byly přidělány bílé vousy. (RadimHavl)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno