Reklama

Reklama

Zoufalství a naděje

  • Česko Cesta k vykoupení (více)
Trailer

Obsahy(1)

Ernst Toller (Ethan Hawke) je nešťastný kněz z malého historického kostela na severu státu New York, jehož život se radikálně změní po setkání s Mary (Amanda Seyfried) a jejím manželem Michaelem, labilním ekologickým aktivistou. Prázdný kostel a stále silnější pocit, že svět se řítí vstříc katastrofě, Tollera donutí pustit se do nebezpečného podniku s nadějí, že se mu konečně podaří získat zpět nahlodanou víru a naplnit své poslání – napravit křivdy, které se kolem něj dějí. (Bontonfilm)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (150)

luka4615 

všechny recenze uživatele

Herecká epopej Ethana Hawka, která s drtivou syrovostí ukazuje, že peníze jsou mocnější než lidské přesvědčení, ideály a samotné náboženství. First Reformed rovněž nabídne skvěle soustružený scénář, který výborně buduje napětí, což v kombinaci s originálním soundtrackem vytváří hutnou a vtahující podívanou plnou skrytých metafor a do očí bijících poselství. Rovněž musím poznamenat, že herecký výkon Amandy Seyfried se řadí k velkému nadprůměru. A konec? Zdá se, že většina uživatelů zde je příliš přízemních a nedokáží ocenit hloubku tohoto díla. No, jejich škoda. „Wisdom is holding two contradictory truths in our mind, simultaneously, Hope and despair. A life without despair is a life without hope. Holding these two ideas in our head is life itself.“ ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Veľmi zvláštny snímok, ktorý ma pohltil svojou čudesnou atmosférou a nepríjemným pocitovým vyznením. Je tu pekne poukázané na ľudskú chamtivosť - svet, kde peniaze a zisk hrajú tú hlavnú úlohu nehladiac na nič ostatné. Príroda to človeku spočíta, to je jasné - silný enviromentálny odkaz do budúcna. Úmorná snaha jedinca v tomto smere niečo urobiť je márna a to poznanie veru nie každý unesie... Oceňujem aj peknú kameru a tichšie pasáže, ktoré veľmi príhodne umocňovali už i tak výrazne uhrančivú atmosféru. Ale druhý krát to už veru nepozriem. Nadpriemer. 75/100 ()

Reklama

ManusiaLiar 

všechny recenze uživatele

Film o farárovi, který prozřel. Umožňuje nahliadnuť priamo do farárovej psychiky a pozorovať, ako si postupne uvedomuje súvislosti a mení postoje. Jeho charakteru úplne rozumiem, to samotárstvo a večerné popíjanie a premýšľanie nad tým, čo je správne a čo morálne ...úplne sa v tom vidím. Rád by som si pozrel alternatívny koniec s tou bombovou vestou. Možno by sa mi páčil. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

„Pročítám tyhle první stránky svého deníku bez radosti. Ovšem, mnoho jsem se nauvažoval, nežli jsem se rozhodl psát.“ Deník venkovského faráře v čase globální ekologické krize. Jakmile se ruka kněze dotkne pera a před tou uštvanou, nehybnou tváří se otevře bílá stránka, každý jen trochu znalý vzpomene na Bernanose a na Bressona. A jen tomu, kdo Bressonovu adaptaci neviděl a ani mu nic neříká záhy zachycený sloupek knih, se smí ještě jednou zatmět před očima. Ostatní se odvrátí nebo ponoří. Zanedlouho poté, co režisér na scénu uvedl kněze, který si píše deník, jsem pocítil téže výhrady jako zobrazená, vyprávějící postava a musel jsem se přestat dívat, abych se po týdnu vrátil, a už se nedíval, ale četl. Jaký má smysl parafrázovat zkraje jedenadvacátého století tak úchvatný film, jakým je Deník venkovského faráře? Jistě ne jen proto, že si ho v propadlišti dějin jen málokterý filmový divák (či lépe řečeno spotřebitel) objeví. Myslím, že posun, kterým se Zoufalství a naděje vzdálilo od obou Deníků není jen formální. Bernanosovi stačila deníková forma, aby dostatečně zproblematizoval ústřední postavu. Spolu s fiktivním dokumentem předložil čtenářstvu otázku po autenticitě zachycených pocitů, kterou vyhrotilo vypravěčské hledisko, nesmlouvavý zrak – a tím nesmlouvavější, čím více se bojí neodvratného poranění. V Bernanosově knize právě přesné a zaujaté vyprávění, bezohledné a syrové, distancuje knězův deník čtenáři, a ten může směle soudit – o díle, jeho světě i o světě vlastním. Bressonův film se týmž způsobem opřel o gigantický neherecký (sic!) výkon geniálního herce Clauda Leydu: mez osobního nasazení je ustavičně překračována a vše zachycené jako by se vzpouzelo kameře… S hrdinou se nelze ztotožnit a nevykrvácet přitom. Divákova vlastní duše se rozpíná jako tělo na pitevním stole a nelze neřezat... Schraderův film vyvstal před mýma očima jako struktura a při druhém sledování, kdy jsem se překlenul přes dvacátou minutu, jakýsi záblesk osvítil snad všechna lešení, po kterých jsem zvědavě šplhat. Schrader svůj snímek buduje z frází, které až absurdně obnažuje, a tím brání divákovi, aby se k nějaké z postav vztáhl osobněji. Na každé scéně mi něco vadilo. Každý motiv něco vychýlilo. Jako by vše bylo nemocné - a no vskutku je. Deníkový rámec exponuje jako hlavní problém jazyk. Jím se spíše odtrháváme od světa i od nás samých a ani americkému protestantskému knězi, jemuž nestačí jedna značka whisky, ale pro každý svůj večer, v němž bilancuje svá selhání a předvídá další, (tam, kde se Bernanosův kněz spokojil se špatným vínem) si líbivě vyhrazuje značku novou, jeho deník moc nepomůže. Více jím pohnou smyslové zážitky: brutálně odhalená rozstřelená hlava farníka a jakoby bokomaristický styk s těhotnou ženou (šamanský vzestup toho těžce nemocného muže, který píše, zatímco by měl milovat, dýchá v rytmu Reggiových dokumentárních filmů - využít pro film hudbu Phila Glasse, mohl být výsledek ještě nestravitelnější, škoda). Schrader tudíž - téměř v duchu myšlenek Davida Abrama - akcentuje uvědomovanou a sdělující tělesnost jako tu nejschůdnější cestu k proměně sebe i svého vztahu k přírodě (a /nejen/ planetě) a perzifluje vlastním jazykem i způsobem snímání západní falogocentrismus a jeho vizuální protějšek. Jen tato dvojznačnost snímku (vedle ekologického poselství) - souběžně vyprávějícího (a prostě řazenými událostmi konstruujícího didakticky apelativní podobenství, nad nímž se nelze nezamyslet) a exponujícího sebe sama (svou výstavbu) - mně ho přiblížila a byla-li nezamýšlená, tedy jsou-li všechny fráze a vizuální smog autentickými projevy nevidomého profesionalismu zúčastněných, cítím se tím spíš být svědkem velké filmové události. () (méně) (více)

Juto 

všechny recenze uživatele

Tento film je hlboko intelektuálny a znepokojujúci. Seriózny komentár k otázkam náboženstva a environmentalizmu je hlboko premyslený. Tento film pravdepodobne nebude vhodný pre mainstreamové publikum, ktoré túži po lacnej zábave, ale seriózni diváci, ktorí chcú byť spochybnení vo svojich myšlienkových pochodoch, budú mať veľa materiálu na premýšľanie počas – aj po, pozeraní filmu. Herecké výkony sú veľmi silné. Strhujúci, temný tón udržuje diváka pohlteného do filmu. 8/10 ()

Galerie (12)

Související novinky

Karlovarský festival startuje se Zátopkem

Karlovarský festival startuje se Zátopkem

19.08.2021

55. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary začíná již zítra. Odstartuje světovou premiérou nového českého filmu režiséra Davida Ondříčka Zátopek, který je věnován legendárnímu atletovi… (více)

91. ročník Oscarů vyhlášen

91. ročník Oscarů vyhlášen

25.02.2019

V noci ze 24. na 25. února 2019 byly vyhlášeny 91. ceny americké Akademie filmových umění a věd. Od roku 2002 se udílí v Dolby Theatre, a letos tomu nebylo jinak. Jedna výrazná věc se ale přeci jen… (více)

Paul Schrader a tak trochu jiný western

Paul Schrader a tak trochu jiný western

19.02.2019

Režisér a scenárista oceňované letošní novinky Zoufalství a naděje Paul Schrader má možná 72 let, podle jeho aktivity byste to do něj ale nejspíš neřekli. Nově totiž chystá western Nine Men from Now,… (více)

Ceny LA kritiků vyhlášeny

Ceny LA kritiků vyhlášeny

10.12.2018

Oscarový závod je v plném proudu a nebýt toho, že je nový snímek režiséra Alfonso Cuaróna cizojazyčný, byla by Roma definitivním adeptem na sošku za nejlepší film. Potvrdily to teď čerstvě rozdané… (více)

Reklama

Reklama