Režie:
Neil JordanScénář:
Anne RiceKamera:
Philippe RousselotHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Tom Cruise, Brad Pitt, Kirsten Dunst, Stephen Rea, Antonio Banderas, Christian Slater, Thandiwe Newton, Helen McCrory, Roger Lloyd Pack, Marcel Iureș (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Napij se ze mě a budeš žít věčně... Když americká spisovatelka Anne Riceová publikovala svůj první román Interview s upírem (1976, česky 1996), kniha se nesetkala s právě vlídným kritickým ohlasem, ale stala se natolik oblíbenou, že autorka v následujících desetiletích vydala celkem jedenáct pokračování známých pod souborným názvem Upírská kronika. Bylo jen otázkou času, kdy o látku projeví zájem Hollywood. Na začátku devadesátých let filmová práva získala společnost Davida Geffena a pověřila autorku napsáním scénáře. Režie se ujal irský tvůrce Neil Jordan, který dosáhl velkého úspěchu působivým dramatem Hra na pláč. Film Interview s upírem (1994) byl kritikou přijat vesměs kladně a stal se velkým diváckým hitem. Hlavní roli upíra Louise, vyprávějícího svůj více než dvousetletý životní příběh mladému novináři, vytvořil do té doby jen málo známý Brad Pitt, který se rázem stal populární hereckou hvězdou. Jeho partnerem v úloze upíra Lestata byl Tom Cruise, jehož obsazení bylo sice zpočátku předmětem rozporných reakcí (autorka dávala přednost Rutgeru Hauerovi), ale po dokončení filmu byla jeho nezvykle záporná postava přijata s respektem. Ohlas snímku podnítil určitou obrodu upírské tematiky, která byla později úspěšně prezentována především formou televizních seriálů, např. Pravá krev nebo Upíří deníky. Film je věnován předčasně zemřelému Riveru Phoenixovi, který měl původně hrát postavu mladého novináře, jehož nakonec ztělesnil Christian Slater. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (738)
Film je to ujetý jak prase, krvavý jako biftek, brutální jako parta ožralých výtržníků a vynikající jak jsem ani nedoufal, že celkem novodobý horor může být. Irský režisér Neil Jordan ho totiž natočil příjemně neamericky, při jeho sledování by se moc lidí popcornu nenajedlo. Atmosféra je až přímo jízlivá a každé upíří zakousnutí je cítit na divákově kůži. První role, ve které mě velmi mile překvapil Tom Cruise. Brad Pitt hrát umí, ale má tu smůlu, že jde z role do role, často nevalných filmů, ovšem slibujících tučný honorář. To však není tento případ. Coby upír Luis je velice přesvědčivý. Velmi tajemně působí rovněž Antonio Banderas a tehdy mladičká Kirsten Dunst byla v roli své úchylné malé upírky Claudie skvělá. Důkaz, že i v dnešní době lze vytvořit vynikající film jakéhokoli žánru. Francis Ford Coppola v roce 1992 odstartoval novou vlnu hororových filmů. Hororů, které nevynikají děsem, ale tajemnem a malebnou výpravou. Škoda, že hororové obrození přineslo jen pár filmů (co já vím tak již zmíněného Coppolova "Draculu", Jordanovo "Interview s upírem", Brannaghova "Frankensteina" a možná ještě Burtonovu "Ospalou díru"). 90%. ()
(40x na VHS, 10x na DVD, 4x v kině) Film, který mě formoval jako žádný jiný. Byla by marnost počítat všechny reprízy, které jsem viděla, všechny formáty, ve kterých jsem IWTV sledovala a vypočítávat jak niterně ve mě ta adaptace zakořenila lásku k Anne Rice. Ani po dvaceti letech ten film nezestárl, každičký sebemenší detail je stále fascinující, soundtrack pochází z jiného světa a Lestat a jeho příběh nepřestává inspirovat. Kirsten Dunst se stala legendou a Antonio Banderas nikdy nezapomněl na své pařížské dny v Theatres des Vampires... Skvělý je i nový seriál Interview with the Vampire (2022). ()
V roku 1976 sa na pultoch kníhkupectiev v New Orleans objavila nenápadná knižka s divným názvom „Interview with the vampire“. Napísala ju vtedy neznáma spisovateľka Anne O´Brien Rice a položila ňou základy pre žáner goticko – romantického hororu. Napriek vysokej umeleckej hodnote a silnému filozofickému nádychu sa kniha stala hitom a do dnešného dňa je spolu so Stokerovým Draculom najznámejším upírskym románom všetkých čias. „Nesfilmovateľnú“ knihu si začiatkom deväťdesiatych rokov vzal pod ochranné krídla producent David Geffen, angažoval íra Neila Jordana, ktorý mal na konte výbornú drámu Hra na plač a o spoluprácu na scenári k filmu požiadal samotnú Anne, ktorej pokračovania románu už v devätdesiatych boli pravidelnými návštevníkmi popredných priečok predajnosti kníh po celom svete.Takýto team skrátka nemohol sklamať a v roku 1994 priviedol na svet asi najlepšiu adaptáciu knižného diela na striebornom plátne. V nočnom San Franciscu sa v hotelovej izbe stretávajú dvaja muži. Jeden reportér, ktorý zbiera zaujímavé ľudské osudy a jeden muž ktorý o sebe tvrdí , že sa volá Louis de Point du Lac, je upír a už dvesto rokov nebol človekom, ale túži niekomu rozpovedať svoj životný príbeh. O Lestatovi, ktorý mu jeden život zobral a druhý dal, o Claudii, ktorá preňho bola dieťaťom i tragickou láskou, o Armandovi. ktorý chcel byť jeho učiteľom ale hlavne o prázdnote a neznesiteľnosti večnosti. Film mal preraziť hlavne vďaka menu Tom Cruise, avšak casting sa ukázal ako veľmi štastný i v prípade ostatných hlavných postáv. Brad Pitt tu dal o sebe vedieť takým spôsobom, že bol okamžite katapultovaný do elity Hollywoodu a dostal sa k najlepším rolám, aké posledné desaťročie druhého milénia v továrni na sny ponúklo. Jeho Louis je typickým predstaviteľom doby ktorá ho stvorila, doby ktorá nechápala sama seba a bola so všetkým v rozpore, i s vlastnou prirodzenosťou. Tom Cruise sňal masku dobrého sladkého chlapca a predviedol svoju životnú kreáciu márnivého a charizmatického Lestata, pohŕdajúceho životom a loviaceho pre potešenie. Bez koho by však film nebol kompletný je Kirsten Dunst. Tomu, kto si o nej myslí, že je zlá herečka, odporúčam pozrieť si tento film. Kirsten tu totiž vo svojich desiatich rokoch stvárnila nestarnúce dieťa, ktorého telo sa nevyvíja, avšak psychika kopíruje jej skutočný vek. Jej Claudia je taká malá sladká beštia, ktorej šarmu a inteligencii neodolá nikto. Hoci mala Anne ku castingu veľké výhrady (hlavne ku Cruiseovi a Banderasovi), po premiére napísala asi štvorstranový elaborát o tom ako všetkým ďakuje za to, ako dokázali stvárniť jej postavy. Neil Jordan filmu vtisol nezabudnuteľne ponurú atmosféru južanských nocí, chladu nočného Paríža i kultúrnej zmesi New Orleansu. Film poňal ako komornú kostýmovku s dôrazom na postavy, ich vývoj a vzájomné vzťahy. Eliot Goldenthal skomponoval soundtrack plný chorálov, jemných i divokých melódií a umocnil ním jednotlivé scény. Interview s upírom je upírsky film tak trochu inak. Ukáže vám síce hodne krvi, ale na rozdiel od väčšiny upírskych filmov, zameraných hlavne na nenáročné teenage publikum vás bude nútiť zamyslieť sa „čo keby?“ . A budete sa sami seba pýtať či by ste boli skôr Lestat, Louis alebo Claudia. A to zas tak veľa filmov v dnešnej dobe nedokáže. 10/10 () (méně) (více)
Neil Jordan mě nikdy tak úplně nesednul, jenže to bych nebyl ani já, kdybych nedával druhou šanci. Zjistil jsem že jeho pravděpodobně nejslavnější snímek na mě kupodivu podruhé poměrně zafungoval. Upíří romance na téma věčnosti, lásky, temnoty a vnitřního zmatku snad ani nemohla dopadnout lépe. Cruise podává absolutně fascinující výkon, který bere dech. Pitt často tak akorát naivní. Upíří kronika samozřejmě mohla být lepší, ale rozhodně se jedná o jeden z těch vrcholných zážitků v rámci žánru. 75% ()
Nepochopím, proč se z tohoto filmu nestal nikdy velký hit. Možná byl pro Američany příliš "evropský", dějově komplikovaný a málo "popcornový". Pokud ano, tak to není důkaz o slabší kvalitě filmu (ta je naopak velmi vysoká), ale o slabší kvalitě amerického vkusu (lépe řečeno vysoké kvalitě amerického nevkusu). ()
Galerie (30)
Zajímavosti (43)
- Náklady na výrobu byly zhruba 60 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- Ve článku, který vyšel v září 2011, se Brad Pitt (Louis) vyjádřil, že pro něj celé natáčení bylo velmi nepříjemné. Jeho kostým, líčení i kontaktní čočky byly velmi nepohodlné a také se cítil velmi nesvůj kvůli tomu, že musel takzvaně "hrát druhé housle" Tomu Cruiseovi (Lestat), na plátně i mimo něj. Byl ze situace tak zoufalý, že prosil svého kamaráda (producenta), aby mu pomohl najít způsob, jak film opustit. (Morien)
- Autorka předlohy Anne Rice původně protestovala proti obsazení Toma Cruise do role Lestata. V hlavě měla Rutgera Hauera. Po shlédnutí prvních natočených scén však napsala dopis, ve kterém se omluvila, a s obsazením Cruise vyjádřila spokojenost. (don corleone)
Reklama