Reklama

Reklama

Balada o pilotovi

(TV film)
  • Slovensko Balada o pilotovi (více)
TV spot

Obsahy(1)

Vrátili se domů, do Československa, a věřili, že přijde tolik vytoužený mír. Historie ale rozhodla jinak. Přes dva a půl tisíce pilotů sloužilo v uniformách britského královského letectva. Pro Brity hrdinové, kteří spolurozhodli o výsledku války, u nás po válce souzeni za velezradu... Balada o pilotovi se odehrává na sklonku léta 1945 a na počátku roku 1946, tedy v době plné euforie z nově nabytého míru, kdy se válkou zborcená síť mezilidských vztahů začala znovu utvářet. Zprvu se mělo za to, že vládu přebírá prvorepubliková demokracie, ale osud Československé republiky byl jiný – komunistické síly se pomalu, ale jistě infiltrovaly do všech společenských oblastí. Jejich obětí se stal i příslušník RAF, kapitán Emil Malík, který se se svými kolegy vrátil domů, k rodině do Prahy. Reálným předobrazem kapitána Malíka byl Karel Balík, tchán autora námětu a scenáristy Jiřího Stránského... Před válkou byl Emil Malík slavným pilotem. Na začátku války odešel ze země přes Polsko v domnění, že bude moci bojovat proti Hitlerovi, ale Sověti jej zavřeli do gulagu. Odtamtud vysvobodil československé zajatce generál Píka, jenže Stalin cizí letce na svém území nestrpěl, a tak se piloti dostali lodí kolem světa až do Anglie. Tam Malík spolupracoval s vojenskými spojeneckými špičkami, vezl Beneše do Moskvy za Stalinem k podpisu spojenecké smlouvy, létal s Churchillem i s holandskou královnou Vilemínou... Ústřední linkou Malíkova příběhu je i jeho vztah s manželkou Karlou, na němž se podepsalo šest válečných let. Jako manželka zahraničního vojáka zažila tři roky v koncentračním táboře ve Svatobořicích a o jejich děti se musela postarat její sestra... Balada o pilotovi zaznamenává nejen dramatické akce Malíka a jeho kolegů z RAF, ale i nátlakové akce sovětské NKVD, Lidového komisariátu pro vnitřní záležitosti, který se snažil získat jeho spolupráci za každou cenu... (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (105)

mira007 

všechny recenze uživatele

Tv film se skvělým námětem ( dvě roviny 1. vztahovka na téma setkání manželů po pěti letech, kdy jeden bojoval každý den o život v bojovém letadle a druhý několik let v koncentráku , 2. politický thriller, kdy komunisté kontrolovali moc už před rokem 1948 a likvidovali potencionální oponenty ), bohatou dobovou výpravou, něco málo akcí a skvělým obsazením ( skvělý Švehlík, famózní kágebág Kočiš a moje oblíbenkyně Gabča ) a ačkoliv to téma je u mne trefa do černého ( proto nadhonocuji) , tak provedení je jakési mdlé,nudné k čemuž nepomáhá poměr vztahovka:thriller 80:20. Mírné zklamání, protože ta nastupující totalitní atmosféra mne nepohltila třeba tak jak se to na sto procent povedlo např. Ve stínu. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Válka skončila....neskočila" Letos již další snímek mapující období po 2. světové války v Československu. Zároveň další snímek o osudech českých válečných pilotů působících za války ve Velké Británii. Ani druhý Toman ani druhý Hřbitov pro cizince (výborný televizní film z roku 1991) se bohužel nekoná. Film má jistě silný závěr, zejména když se úplně nakonec z úst samotného autora námětu Jiřího Stránského dozvídáme, jak to celé bylo (viz Malík alias Balík), ale po většímu času se v něm až moc akcentuje vztahová linka příběhu (Malíkův složitý vztah k manželce, podobně napjatý vztah jeho ženy se svou sestrou). Naopak o dost méně se toho člověk dozví, jak to vlastně bylo s Malíkovou spolupráci s NKDV za války, když on tvrdí něco jiného než oni ("podepsal jsem mlčenlivost ne spolupráci" x "jste náš člověk"). Mezi silné momenty snímku určitě patří, když mu sovětský agent říká, že oni umí "být trpěliví, nezapomínat a neodpouštět". Ale myslím si, že snímek měl v tomto ohledu větší potenciál, než jaký se podařilo naplnit. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Proč musí v České televizi natočit každý historický námět natočit jako telenovelu stylem První republiky? Milostné vztahy a nakonec chviličku nějaké drama, které musí správně současně politicky poukázat na to, jací byli a jsou ti Rusové hajzlové. Přitom reálně šlo o nehodu kvůli špatnému počasí a špatné navigaci. Btw, zvláštní, že o německé okupaci ČT podobné filmy netočí. ()

burton 

všechny recenze uživatele

Našla jsem odvahu konečně se na to podívat. Vždycky se totiž bojím, co mi ta, v tomhle případě československá výroba přinese a že se budu zase schovávat pod stůl a zběsile žmoulat svoje štrikování, při nějakých trapných scénách, nedej Bože že celý kino bude jeden velkej trapnej děs. Nic takovýho. Je to krásně napsaný,natočený, zahraný. Krásná kamera. Krásná muzika. Něměli nás tý verbeži bolševický tenkrát nechávat, neměli! ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Co beru jako velké plus je to, že se film neomezil jen návrat pilotů a následnou buzeraci ze strany komunistických pohůnků, ale dal prostor i rodinám. Na manželky, rodiče či děti se dost často zapomíná a cesta k znovunavázání vztahů musela být často bolestivá či dokonce nemožná. Kor když během nepřítomnosti vyplavou na povrch četné nevěry. Tahle linka sice mohla působit trochu chladně, ale mě to sedělo a Lucii Žáčkové to se Švehlíkem skvěle (ne)klapalo. Linie politická mě jako vždy dokázala nakrknout, ale přesto mi připadala trošku nedotažená. Samozřejmě je jasné, že NKVD byla všehoschopná, ale aby jeden z jejích nejvyšších představitelů věnoval tolik energie k získání ne až tak významného pilota, o tom jsem musel pochybovat. A to samé platí i o závěru, jakkoliv byl výborně natočený. Ale i přes tyhle rozpaky jsem spokojen a to i proto, že podobných záležitostí je v našich luzích a hájích jako šafránu. 70% ()

Galerie (56)

Zajímavosti (16)

  • V komparzu byli rodinní příbuzní příslušníků působících v RAF, kteří se vraceli v roce 1945 zpět do Československa. (Viktor80)
  • V komparzu si zahrála skupina nadšenců z klubů připomínajících československé příslušníky v RAF. (Viktor80)
  • Scéna, kdy příslušník Veřejné bezpečnosti vede Emila Malíka (David Švehlík) za majorem Bedřichem Reicinem (Jan Hájek) z Hlavní správy obranného zpravodajství, se natáčela v interiéru někdejšího sídla ÚV KSČ (dnešní budovy Ministerstva dopravy). (HonzaBez)

Reklama

Reklama