Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hlavní hrdinkou černé komedie Teroristka je Marie (Iva Janžurová), učitelka na penzi, která si jednou řekne, že už si nechce připadat jako kráva. Když jí proti arogantnímu strůjci lokálního zla (Martin Hofmann) nepomůže ani starostka (Tatiana Vilhelmová), sežene si zbraň a rozhodne se udělat to, co většinu z nás občas napadne, ale hned tu myšlenku rozumně zapudíme. Brzy však zjistí, že stejně, jako je vražda složitá morálně, je nesnadná i prakticky – přesto, že jí bývalý žák, momentálně v podmínce (Pavel Liška), dává cenné životní rady: „Kriminalita jenom vypadá jednoduše, paní učitelko, ale pak se dycky něco posere.“ (Cinemart)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (565)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Film, který v rozhodujících chvílích utíká k nadsázce jako k argumentu své neškodnosti, i když veškeré implikace jsou totalitárně děsivé. Táhnou to herci, kterým se občas povede vtip, ale je fakt strašidelné, jak moc se u toho lidi chtějí smát. Sice jsem z toho neměl morální kocovinu jako z Teorie tygra, to ale především proto, že mi nebylo jasné, co z filmu má přesně vyplývat. Jak moc se snaží vztahovat k našemu světu a jak moc chce čerpat z frustrace lidí? Protože to očividně dělá, ale v jaké míře a proč vlastně? Není nic horšího než představa "obyčejných slušných lidí, co berou spravedlnost do vlastní ruky", protože kam to může vést, jsme viděli nedávno, když se jiný senior stal prvním českým teroristou a málem to vedlo ke smrti desítek nevinných. Pán to taky myslel dobře a taky myslel na přežití svojí komunity, kterou je potřeba ochránit proti iluzorním a karikovaným "vetřelcům". Měl jsem možnost po filmu debatovat s diváky v rámci akce Bio skeptik Městské knihovny, kde se všichni hlásili k tomu, že 1) veškeré násilí ve filmu je nadsázka a nemá být bráno vážně a 2) poučení filmu je, že lidi musí dodržovat pospolitost a přiměřenými prostředky se bránit. Což je nesmírně bizarní, protože film nenabízí jediný "přiměřený prostředek" a veškerá řešení jsou založena na zcela nadměrném násilí (které podle diváků nic neznamená) nebo náhodě - a nikdo z přítomných nebyl schopný ten rozpor nějak komentovat. (Dál spolery.) Teroristka nabízí problém a protože nechce z Janžurové udělat vražedkyni, volí deus ex machinu, která vše vyřeší. To nechává konflikt v podstatě otevřený a odpověď nenabízí - a před titulky je naznačeno, že se systém uzavřel do nekonečného cyklu, kdy vyhrožovat násilím je jediné, co může alespoň hypoteticky vést ke zlepšení systému. Což by asi mohl být platný politický statement, kdyby si ho film uvědomoval. Jenže protože hranice nadsázky, parodie a výpovědi jsou (záměrně?) zcela zamlžené a neexistující (aby se filmu nedalo nic vytknout pod rizikem osočení z přílišně doslovného čtení?), nejde než pokrčit rameny. V důsledku film neříká nic o ničem, nicméně je svědectvím o paralyzovanosti a impotence "slušných Čechů", kteří své argumenty i řešení částečně vědomě směřují mimo realitu do světa nehmotné nadsázky, a pak se diví, že se jim nedaří navigovat v prostoru mimo svou hlavu. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Teorie tygra možná nebyla kdovíjaká pecka, minimálně to ale byla slušná česká komedie a především jedna z nejlepších českých komedií posledních let (do jisté míry smutný fakt, ale rozhodně to neznamená, že by byla Teorie tygra špatným filmem). Po Teorii tygra začal Radek Bajgar pracovat na svém druhém filmu Teroristka- hlavní roli napsal přímo pro Ivu Janžurovou a ta roli vzala a naučila se střílet. Stálo to Janžurové za to? Bohužel musím říct, že i když nemůžu pro výkonu paní Janžurové říct nic negativního, Teroristku bych dobrým filmem nenazval. Nebo spíš bych neřekl, že je úplně špatným filmem. Jenom má příliš velké ambice, které se tak úplně nepodařilo naplnit. Teroristka není klasickou českou komedií, naopak se snaží o černý humor. Jde v tom cítit jistá inspirace Quentinem Tarantinem, především když se divák bude soustředit na dialogy. A to je dost možná největší problém Teroristky.... Herecky není jediný problém- Janžurová je boží, Pavel Liška jako její bývalý žák, který jí učí střílet funguje také na jedničku, Martin Hofmann po MOSTU! a Ženách v běhu opět válí, potěší i Vilhemová, Plodková a Holubová. Především skvěle nastavený vztah mezi postavami Janžurové a Lišky je perfektní. Kdyby byla Teroristka postavená jenom na hodinu a půl dlouhém dialogu těchto dvou postav, dost možná by to bylo zajímavější. Mezi Janžurovou a Liškou funguje skvělý kontrast, který se během celého filmu neomrzí... Je tu ale problém: Kromě Janžurové a Lišky sice hraje dobře i zbytek obsazení, jakmile jsou ale Janžurová a Liška mimo děj je to trochu slabší. I když je zábava trávit čas s Hofmannem a jeho záporákem, Hofmann jako záporák tak úplně nefunguje a především je kolem něj rozvedeno příliš možných podzápletek, které ve finále nemají smysl. Motorbiatlon (+ zbytečný cameo Gabriely Koukalový) vede! Celý to fakt občas smrdí, že by někdo chtěl mít geniálně vypiontovaný dialogy jako Tarantino, občas to ale přeskočí humorem do takovýho bizáru, že by Tarantino jenom kroutil hlavou. Celý to jinak nějak co se týče scénáře nefunguje už od hlavní hnací motivace proč se vlastně postava Janžurové rozhodne postavu Hofmanna zabít. Hofmann se sice chová jako lobistická svině, úplně jsem ale nepobral co se v Janžurové tak zlomilo, že se najednou rozhodne Hofmanovi definitivně přistřihnout křídla. Janžurová to vlastně vysvětlí sama, její motivace ale stejně nezačne dávat smysl. Dalším WTF faktem je, že se hudba občas snaží být Westernová. Nic celou dobu u Teroristky neevokuje westernovou atmosféru. Což mi připomíná, že remake Tenkrát na Západě s Janžurový místo Bronsonem by nebyl špatnej nápad. Reálně má prvních 30 minut Teroristka ještě hodně silný potenciál. Časem se ale ten potenciál začne ztrácet a od části kdy už si jde Janžurová pro Hofmanna do jeho vily jsem si říkal, že už bude konec. A ono přišlo dalších 30 minut, který se navíc šílené natáhnou! I když jsou ty postavy zahraný dobře, reálně je ale jejich sympatičnost a souznění s nimi nulová. To, že se film z nějakýho důvodu jmenuje Teroristka už je detail utopený v nefungujícím scénáři s nefungujícími motivaci a charaktery. Kamera, zvuk a herecké výkony jsou dobrá věc, zbytek ale vlastně celkem hapruje. Ženy v běhu se tak nějak stávají pamětihodnějším filmem.... () (méně) (více)

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

Nadsázka na druhou. A velmi slušná provokativní tragikomedie. Možná se mi líbila i proto, že jsem odmítl nějak šťourat do samotné vymahatelnosti práva, do volby mezi menším a větším zlem, do morální myšlenky, do zoufalosti obyčejného smrtelníka, o kterých film mimo jiné pojednává. Právě ono morální poselství je nejasné a značně pokřivené. Ale vážně jsem nechtěl „filosofovat“ nad tím, zda vztahy dneška jsou opravdu tak děsivé a morálně pochybné. Tvůrci to tak vidí a já se jim nedivím. Radek Bajgar tudíž přináší po Teorii tygra další produkčně velmi dobře zvládnutý snímek, který je na české poměry znovu velice svěží a herecky nesmírně příjemný. Tehdy začal blbnout dosavadní podpantoflák Jirka Bartoška a ženy okolo to těžce rozdýchávaly. Teď tvůrci drbli do dosud přeslušné učitelky v důchodu, která se v chatové osadě u Berounky stará o umírající kamarádku. Chce dožít, chce mít klid a děsí ji plány investora Martina Hofmanna, který má pod palcem místní samosprávu. Demokratické principy dostávají jednu do brady, uťápnutá penzistka Iva Janžurová bere „spravedlnost“ do svých rukou. Přerod ženy, kterou trápí tak akorát zvýšený cukr a stařecký třes, a která se hůř vyrovnává s tím, že se vytrácí obyčejná lidská slušnost a ohleduplnost, je pochopitelně diskutabilní. Zrovna jako to, zda výsledek chce být vážným nebo absurdně pomrkávajícím do kamery. Párkrát se změní tón vyprávění a úplně to neladí, ale celkově převládá spokojenost. Fraška, která mi jednoduše sedla. Proto ty čtyři lehce nadhodnocené hvězdy. ()

korbitch22 

všechny recenze uživatele

Radek Bajgar je naprosto fenomenální svěží vítr v zahnilé žumpě našeho filmu. Nechápu, že tak výtečný scénárista a režisér přesedlal k celovečerní tvorbě až na prahu svoji šedesátky. Teroristka není tak pevná v kramflecích jako nedotknutelná Teorie tygra, hlavně kvůli úplně jinému žánrovému zaměření, které sahá od buranské letní komedie o chatařích, přes sociální drama po ulítlou černou krimi komedii jak vystřiženou od Tarantina. Vynikajíci dialogy, skvělé hlášky a kulervoucí scény. Finální twist ve vile naprostá komediální darda. Janžurovou sem nikdy nemusel, ale tady mi ani moc nevadila. Hofmann absolutní výkon, Liška skvělej, Plodková fajn, prostě obsazení i scénář jedna báseň. Bajgar je bůh, snad brzo natočí zase něco takhle silného, český film ho potřebuje. Hodně silné 4*.80%. ()

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Martin Hofmann si toho arogantního neřáda neskutečně dává, nicméně ačkoliv příběh navenek snaží být vhledem do mysli nespokojeného občana jednoho zapadákova, postupem času se zvrhne do tak velké absurdity, že jsem až koulel očima a navíc mě to ani zas tak moc nebavilo. A ještě ke všemu nemám moc rád Janžurku...55% ()

Galerie (36)

Zajímavosti (16)

  • Film pokračuje ešte po záverečných titulkoch. (figis20)
  • Mach (Martin Hofmann) jezdí ve voze Porsche 911 generace 964, vyráběné mezi roky 1989–1994. (Miacci)
  • Tatiana Vilhelmová si do smlouvy zanesla odstavec o tom, že veškeré fotky, jež budou souviset s propagací filmu, chce nejprve vidět a odsouhlasit. V praxi to znamená, že na akci, při niž se na film přijeli podívat vybraní novináři, bez výjimky museli před opuštěním areálu ukázat herečkám všechny fotky a cokoliv se jim nelíbilo, byli nuceni přímo před nimi smazat. (Duoscop)

Související novinky

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

10.11.2020

Po dvou nezdařených pokusech uspořádat filmový festival Kino na hranici v tradiční podobě se organizátoři rozhodli, že letošní ročník uspořádají on-line. Bude se konat ve dnech 23.–29. listopadu.… (více)

Čeští filmaři si rozdělili peníze

Čeští filmaři si rozdělili peníze

15.06.2018

Státní fond kinematografie čerstvě rozdělil celkem 65 milionů mezi devítku vybraných filmových projektů. Největší částku 15 milionů korun obdržel chystaný snímek Davida Ondříčka (Ve stínu) Zátopek,… (více)

Reklama

Reklama