Režie:
Philip KaufmanKamera:
Rogier StoffersHudba:
Stephen WarbeckHrají:
Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix, Michael Caine, Billie Whitelaw, Patrick Malahide, Amelia Warner, Stephen Moyer, Tony Pritchard, Michael Jenn (více)Obsahy(1)
Aristokrat, starý zvrhlík, excentrik a svobodomyslný grafoman Markýz de Sade (Geoffrey Rush) je mnohokrát obviněn ze sadismu, únosů a pobuřujících sexuálních praktik. Unikne během hrůzovlády v období Francouzské revoluce jen o vlásek gilotině a je odstraněn do charentonského blázince. O ústav se stará osvícený abbé Coulmier (Joaquin Phoenix), který ponechá svému pacientovi možnost psát, protože ví, že jedině tak umožní markýzovi ventilovat jeho deviace. Pochopitelně, že člověk markýzova formátu, posedlý psaním, hledá způsob, jak publikovat. Spojku mezi vězením a svobodou objeví v mladičké, krásné a chytré pradleně Madeleine (Kate Winslet). Ta, v okouzlení literaturou a vzdělaným erotomanem vynáší z blázince jeho knihy ke skandálnímu vydání. Publikace nemravných textů šokuje státní správu, a ta se postará o definitivní zkrocení neúnavného autora. Proto je do blázince poslán odporný psychiatr Dr. Royer - Collard, který je znám svými krutými a předpotopními metodami léčby. Chce de Sadovi znemožnit hlavně to, co nejvíc miluje. Odebere mu brk i inkoust. Ale markýz pokračuje v psaní kuřecí kůstkou a červeným vínem a nakonec v dokonalé posedlosti slovem a do poslední chvilky a jakýmikoliv prostředky bažícího po literatuře píše i vlastními výkaly. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (256)
Obrazovo a herecky brilantné. Ale obsahovo rozporuplné. Cynizmus a provokácia sa bijú s dramatickou romantikou a dôveryhodnosťou vzťahov. Zmiešané pocity z neuvážene premiešaného koktejlu. Tvorcovia si zrejme mysleli, že táto obsahová rozporuplnosť zaistí filmu nevyhnutnú kontroverziu. To možno zaistila. Ale k jeho kvalitám neprispela. ()
V poslední třetině se ucelený příběh mění ve sled dramatických scén, které na sebe pramálo navazují a ruší dojem z předchozí kvalitně odvedené práce. Herci jsou bez výhrad, jejich role mi ovšem přišly buď málo uvěřitelné (Joaquin Phoenix), anebo nedotažené (Michael Caine, který předvádí jakousi perverzní variaci na doktora Larche z Pravidel moštárny, zasloužil by si ovšem mnohem více prostoru). Závěrečná pointa pak neruší, ale ani nepřekvapí. Potenciál byl rozhodně větší. ()
Zajímavé, provokativní, neuvěřitelné, oplzlé, nepředvídatelné a plné emocí - to je takový můj portrét, který jsem si o tomto rozporuplném a značně "kontroverzním" snímku představil. Musím uznat, že jde o jeden z nejneobvyklejších filmů, které jsem zatím viděl. Vévodí mu dokonalé herecké výkony Geoffreyho Rushe, Kate Winslet, Michaela Caina a Joaquina Phoenixe a také skvěle navoděné prostředí blázince. Nebýt své velké otevřenosti a přehnanosti, která mi místy bila do očí, tak bych dal 5*, ale dávám dost solidní 4* a musím říct, že mi bude tento snímek dost dlouho ležet na mysli. ()
Normálně bych tento film dá s klidem ignoroval (podobně jako osobnost samotného markýze de Sade i jeho dílo, jímž jsem vždy opovrhoval) - kromě mé odvěké averze k životopisnému žánru mě od něj odrazuje i jméno (druhořadého) režiséra a 2 hodinová délka, ale okolnosti tomu chtěly, že se ve Varech naskytla možnost to vidět s účastí Geoffreyho Rushe, který k tomu řekl před projekcí pár slov, takže jsem se tomu nakonec rozhodl dát šanci, a musím říct, že z hlediska hereckých výkonů tomu skutečně nejde nic vytknout (víc než Rush mě zde ale zaujal zjev mladé Winslet), a v některých momentech je to doslova výborné, a musel jsem si u toho s úsměvem vzpomenout na moderní pisálky, publikující s nesnesitelnou snadností ten svůj literární brak, a přemítal jsem, jaké by to bylo, kdyby pocítili aspoň vzdáleně to ohromující nutkání psát za každou cenu jakýmikoli prostředky i za cenu nejtvrdších restrikcí, jako chudák starý Sade, jehož vytrvalost mi - přiznám se - v tomto ohledu zcela imponovala, a zoufale ji v dnešní době postrádám. Po dějové stránce mě to ale jinak dost nudilo - jak nepřekvapivé, u nejnudnějšího žánru ever - a až příliš často jsem se díval na hodinky, protože řekněme si to na rovinu, sedačky v karlovarském divadle se po pár desítkách minut stávají Záhořovým ložem, a člověk už jen chtěl, aby byl konec, což je samozřejmě špatně. A celkově nemám pocit, že by mi to něco dalo, snad vyjma dalšího zářezu do seznamování s pestrou filmografií K. Winslet. ()
Kdysi dávno se mi podařilo přečíst vrcholné dílo markýze de Sade bez toho, abych se pozvracel. Film o životě a díle, které bylo extrémním vyústěním osvícenství, musel logicky vzbudit mou zvědavost. O tom, jaký byl de Sade jako člověk, už lze těžko podat věrohodné svědectví, ale v podání Geoffreyho Rushe jde o vcelku zábavného glosátora a notorického škodiče. Film mě tedy dokázal pobavit a při scéně předávání Sadovy poslední povídky po kouscích jsem se upřímně smál. (1 043.) ()
Galerie (37)
Zajímavosti (11)
- Melodie, kterou si Sade pobrukuje, je z francouzské říkanky Au Clair de la Lune. (Hal_Moore)
- Ačkoli jsou události ve filmu založeny na skutečnosti, Markýz de Sade byl extrémně obézní a nikdy neměl vyříznutý jazyk, zemřel v posteli. (Pavlínka9)
- Markýzovu manželku hraje Rushova skutečná manželka Jane Menelaus. (Hal_Moore)
Reklama