Režie:
Martin ŠulíkKamera:
Martin ŠtrbaHudba:
Vladimír GodárHrají:
Peter Simonischek, Jiří Menzel, Zuzana Mauréry, Anita Szvrcsek, Anna Jakab Rakovská, Evelyn Kramerová, Réka Dérzsi, Anikó Vargová, Andrej Sebastián Šulík (více)Obsahy(2)
Hlavními hrdiny svérázné roadmovie jsou dva staří páni, kteří cestují napříč Slovenskem, aby poznali pravdu o vlastní minulosti. Během cesty se dostávají do bizarních situací, potkávají rozmanité lidi a postupně si skládají mozaikovitý obraz světa, který se navenek mění, ale v hloubce ukrývá nevyřešené konflikty. Díky poznání života toho druhého, začínají chápat vlastní činy a přehodnocují i svou identitu. (Bioscop)
(více)Videa (3)
Recenze (136)
Peter Breiner je autorom bonmotu: Ak uvidíte na prechádzke židovského lekára s nemeckým ovčiakom, jeden z nich nebude pravý. Ja som mal pri sledovaní Tlmočníka identický pocit. Stále z neho trčalo niečo umelé, chcené a falošné. Veľkým a typickým nedostatkom slovenských filmov z posledného kvartálu 20. storočia (a bohužiaľ aj tohto) je, že do nich chcú režiséri napchať všetko, čo ako tak stojí za niečo. A výsledok je taký kočičkovopejskový. O samotnom návrate k tematike druhej svetovej vojny je možné pochybovať, ale o tom, že sa nepodarilo zaujať niet pochybností. Viac ako plnohodnotný film a laureát Slnka v sieti je to pocta Jiřímu Menzlovi, ktorého mám radšej za kamerou, než pred ňou. ()
„TY SES ÚPLNĚ ZBLÁZNIL! ODKDY SE VLÁČÍŠ S ESESÁKEM?“… „ON NENÍ ESESÁK…“ /// Československej film (skoro celej) v němčině. Poklidná (a to jako dost!) road movie o Vídeňákovi, hledajícím celou pravdu o svým fotrovi – esesákovi. Parťáka mu dělá vysloužilej tlumočník (a Žid) a voba se vyrovnávaj s minulostí. Taky (a hlavně) to něco vypovídá o Slovenskom štáte… fajn obsazení (i ten Menzel, ale hlavně Simonischek) a líbí se mi, jak je to zpracovaný. Ale, je to minulost a ten současnej „apel“ je slabej, navíc utopenej v dýlce cesty. Ovšem, co by sme za to v Čechách dali… /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Fotrovou prací byla výroba sirotků. 2.) Máme občas vytáhne ty sváteční talíře s hákrklajzem. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Neboť nevládnu německým jazykem, netuším, zda ho Menzel vyslovoval stejně prazvláštně jako slovenštinu. Možná to byla právě ta zvukonemalebnost, která mi způsobila, že jsem se soustředila i na jiné aspekty filmu. Syn Židů je dlouho po válce hledat vraha svých rodičů, pod ruku mu přijde vrahův syn a tak mu to židovský synek dá pěkně sežrat. Za co? Za otce. Proč? Kdo ví. A to je ta naprosto zásadní otázka. Ungár jedná naprosto nelogicky. Začátek filmu až tak špatný nebyl, ale velmi záhy se vytratilo napětí a s ním i tempo. Slaboučké tři hvězdy z úcty k Menzelovi. ()
Jsem celkem naštvaný, když si uvědomím, že tento film má několik nominací na Českého lva a Úsměvy smutných mužů nic (sic!). To snad akademici nemohou myslet vážně - Menzelovi za zásluhy? Ale jemu samotnému nominaci nepřidělili. Tematicky vyčpělé, resp. nebetyčně ohrané. Road movie o dvou rozdílných lidech, druhá světová válka a její následky... Já mám přitom hořkosladké příběhy nejraději, ale tady to po návštěvě termálních lázní přestává fungovat a děj se propadá až do šedivé nudy. Hodnocení zvedá výtečná kamera, roztomilá kombinace slovenštiny a němčiny a nepřekvapivě dobře zahrané hlavní herecké party. ()
Téma filmu a zajímavé mezinárodní spojení lákalo, ale hned v úvodu jsem měl problém s tím, že jsem dost dobře nedokázal pochopit (a uvěřit tomu), proč se zločincův syn vlastně vydal na cestu a ještě s takovým nevraživým průvodcem. Avšak budiž, akceptoval jsem to a soustředil se na jejich „roadmovie“. Nenudil jsem se, ostatně posadit k sobě do auta bohorovného rakouského „antisemitu“ a zahořklého československého „sionistu“, udělalo své. Ačkoliv ten žánr tragikomedie…střídání vážných a humorných (nebo možná spíš odlehčených) scén bylo poněkud zvláštní a ne vždy funkční. Podobné to bylo s jazykovou stránkou, která „krapet“ haprovala. Nešlo jen o to, kdy Menzel mluvil německy/slovensky, on byl tlumočníkem, který vlastně moc (místy vůbec) nepřekládal a zdálo se, že zákazník vlastně rozumí v pohodě i bez překladu („vládne“ vyloženě podivná scéna s ukrajinským chlapcem). Jistě, film byl hlavně o vyrovnávání se s minulostí a nacházení lidského porozumění, ale na způsobu provedení také záleží. Celkově to vidím na průměr. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (8)
- Producent Rudolf Biermann se nechal jako Dr. Rudolf Biermann zvěčnit na ceduli s rezidenty v domě, v němž postava ztvárněná Jiřím Menzelem hledá vraha svých rodičů. (klukluka)
- Krátko po odchode z kompy má už červený Mercedes opravené zadné okno. Následne v ďalších scénach už má znova fóliu namiesto skla. (megacik)
- Najväčšia časť filmu sa nakrúcala v Ružomberku (zábery na centrum mesta, cesty, ako aj ružomberskú Kalváriu, ktorá tvorí záverečnú pasáž filmu). Okrem toho sa film natáčal i v Bešeňovej (akvapark), Železnô (detská ozdravovňa), Donovaloch (cesta do Ružomberka), Banskej Bystrici, Kráľovej pri Zvolene, diaľnici R1 pri Zlatých Moravciach, na Strečne, v Bratislave a vo Viedni. (ostre_pero)
Reklama