Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Zatím nejosobnější projekt oscarového režiséra a scenáristy Alfonsa Cuaróna (Gravitace, Potomci lidí, Mexická jízda), film Roma, sleduje dívku Cleo (Yalitza Aparicio), která pracuje v domácnosti středostavovské rodiny ve čtvrti Roma v Mexico City. Jako v propracovaném psaníčku ženám, které ho vychovaly, vzpomíná Cuarón na vlastní dětství a vytváří živý a procítěný portrét domácích konfliktů a společenské hierarchie v politickém chaosu 70. let. (Netflix)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (372)

poz3n 

všechny recenze uživatele

Dlouho si nepamatuji, že bych od premiéry filmu slyšel ze všech stran takové neutuchající ódy. Zákonitě jsem tak očekával něco velkého a výjimečného, zvlášť když je autorem Alfonso Cuarón, jehož Potomci lidí jsou pro mě osobně jedním z nejlepších filmů historie. Roma tak zcela logicky zůstala poněkud za očekáváním, ač nemůžu říct, že by pro mě byla tak velkým zklamáním, jako pro řadu lidí okolo mě. Cuarón nevypráví příběh, naopak se snaží zachytit životní okamžiky a momenty a za pomoci několika pojících linek dává dohromady dílo, které je především o pocitech a emocích. Je cítit, jak moc osobním snímkem Roma pro Cuaróna je. V mnoha scénách díky tomu dokáže zachytit vše, co zachytit jde, jindy ho naopak citová zainteresovanost trochu podráží a dělá z Romy větší bizar art, než by se asi slušelo. V několika momentech jsem se i docela nudil, jindy jsem byl naopak stržen vizuální obratností a Cuarónovou schopností manipulace s předkamerovým prostorem. Událostí roku pro mě Roma rozhodně není, výjimečným filmem ale bezpochyby je a bude. 7/10 ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Od filmu jsem dostal zhruba to, co jsem čekal, a to kvalitní drama. Stopáž sice patří k těm velkorysejším, tempo vyprávění je rozvláčnější, strhujících momentů (nemocnice, demonstrace, moře) tu bylo jen pár…síla filmu ovšem tkví právě v té zdánlivé obyčejnosti a opakování (ostatně i ta tragédie, která se hlavní hrdince stane, je pro ni nejspíš tím nejschůdnějším řešením). Cleo to nemá jednoduché a téměř okamžitě si získá divákovy sympatie. A je jedno, zda zrovna musí řešit rozmazlenost bandy fracků, zaměstnavatelčinu podrážděnost či totální idiocii svého přítele. Její každodenní rutina (od ranního uklízení psích exkrementů přes celodenní starost o děti a dům až po večerní cvičení před spaním) je svým způsobem uklidňující, podobně jako prosvětlená kamera v černobílém snímku (záběry ovšem nepůsobí nijak strojeně či rádoby umělecky), pomalé tempo či zjevně nostalgická atmosféra způsobená režisérovým „vzpomínkovým“ přístupem (ten ostatně dobře věděl, o čem točí). Mé páté filmové setkání s Cuarónem tak bude znovu za 4*. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Alfonso Cuarón je rozhodně jeden z nejtalentovanějších filmařů této doby- I přesto, že mám Vězně z Azkabanu jako nejméně oblíbený díl Harryho Pottera (pokud nepočítáme druhá Fantastická zvířata) ho mám rád a spíše než s Cuaronóvym skvělým vizuálním dílem mám problém s jistými dějovými prvky, což ale není Cuarónova chyba a jako režisér svým vizuálem pořád natočil parádní film, který je zároveň jedním z těch, který utvářel mé filmové dětství. V roce 2013 poté nabídl Gravitaci, která byla neskutečným nářezem a dodnes je pravděpodobně jedním z mých nejlepších kino zážitků a to jsem si ani Gravitaci nedal v IMAXU. Cuarón za Gravitaci dokonce dostal Oscara za nejlepší režii a měl tak velice široce otevřené dveře. Cuarón však odmítl všechny ty velké zakázky- Warneři se ho pokoušeli opět nalákat do světa Harryho Pottera s prvními Fantastickými zvířaty a Cuarón je odmítl, odmítl dokonce i režii Star Wars: Epizody VIII- a místo toho natočil snímek, který chtěl už dlouho natočit: Chtěl se vrátit do Mexika, natočit film s menšími biografickými prvky (děj je zasazený do 70. let, tedy do let Cuarónova mládí, ze kterého Cuarón v Romě vychází), chtěl to celé natočit černobíle, chtěl na to mít neomezený čas, celé to chtěl natočit na lokacích bez ateliéru a dokonce Cuarón zašel tak daleko a celá Roma je natočena chronologicky od začátku do konce podle scénáře. Cuarón to přitom ale ani se svým režijním statusem neměl jednoduché a jediný kdo mu poskytl finance a zázemí (i přes to, že Roma ve finále stála pouze relativně směšných 15 milionů dolarů) je Netflix. Právě účast Netflixu mi ve finále na celé Romě smrděla nejvíce- Netflix v poslední době totiž skupuje co může a kupuje buďto látky, které by nikdo financovat nechtěl nebo to dokonce zajde tak daleko a zakoupí nějaký dotočený snímek u kterého se studia bojí, že skončí průserem (Anihilace, Extinction, Titan, Mowgli) a uvede ho rovnou na svou platformu. Netflix se sice chlácholí, že svým tvůrcům dává co největší volnou ruku a mají velkou kreativní svobodu, i to ale ve finále není úplně pravda (Netflix se například zasadil o to aby byl Outlaw King sestříhán z původního 140- minutového materiálu na pouhé 2 hodiny) a většinou to dopadá tak, že je z Netflix filmů solidní průšvih. Proto se neskutečně bojím jak dopadne Irishman od Scorseseho a bál jsem se jak dopadne Roma od Cuaróna. Cuarón to ale opravdu zázrakem dokázal- natočil film, který je autorský až na kost a je naprosto vidět, že měl totální volnou ruku a povedlo se mu natočit zatím nejlepší film v Netflix produkci! Omlouvám se, ale tohle je prostě látka co patří na plátno! S Netflixem jsem měl dlouhou dobu problém, že zničil spoustu potencionálních kvalitních kino zážitků (věřím, že i to digitální peklo jménem Mowgli nemuselo být na velkém plátně vůbec tak marný jako na malé obrazovce), tady ale pochopitelně ucítili oscarové želízko v ohni ale pokud Netflix chtěl aby Roma opravdu napadla Oscary, musela být promítaná alespoň v pár kinech. A Netflix tak učinil. Alfonso Cuarón byl po Vězni z Azkabanu a Gravitaci v statusu člověka, kterému se každý pokusil nacpat blockbuster jelikož doufal, že v Cuarónových rukách vzniknou perfektní díla. Kdo by si taky nenechal líbit nové Star Wars nebo klidně nového Batmana od Cuaróna? Jediný Netflix ale Cuarónovi řekl, ať si prostě natočí co chce a nesliboval něco za něco. Například Warneři by pravděpodobně Romu zajistili ale chtěli by za to na oplátku aby jim Cuarón natočil nějaký větší blockbuster typu sólovky Flashe nebo Muže z oceli 2 (Ptáčci jarabáčci cvrlikají, že Christopher Nolan dostal peníze na Počátek, protože Warnerům slíbil, že natočí Temného rytíře povstal). Netflixu totiž především jde o dobrou reklamu a to jim u Romy vyšlo, jelikož názory jsou nadšené a ty Oscary reálně opravdu hrozí. Cuarón si opravdu doslova natočil přesně co chtěl. Na Romě je opravdu vidět, že nikdo se do Cuarónova řemesla nepletl a že měl Cuarón neomezený čas. Všichni kromě Netflixu by pravděpodobně měli problém s tím, že Cuarón natočil 135 minut dlouhý černobílý film kde jsou navíc všichni herci reálně neherci. A já nemůžu ve výsledku říct nic jiného, než že Roma je opravdu kvalitní řemeslo. Roma je opravdu kvalitní řemeslo, ale ne každý bude schopný její esenci vstřebat. Roma požaduje trpělivost a především tu správnou náladu. V celkovém součtu je především závěrečná třetina jedna depresivní podívaná a ne každý bude dle mně schopný film psychicky vstřebat. Zároveň se dle mně jedná o film, který je stvořen přímo pro kina. Není to ten typ filmu, který si z plezíru pustíme na počítači, protože prostě nemáte nic lepšího na práci. Zároveň to dle mého názoru je film, který prostě nemůže na internetu působit tak perfektně jako na plátně. Čím lepší zvuk a čím lepší obraz tím lépe! Problém co mám je možná s postavami. A tím nemyslím herecké výkony- jak jsem již říkal, všichni členové hereckého štábu jsou neherci a nikdo mi nevadil, nikdo mi nepřišel jako špatný a u některých bych možná ani nebyl schopen poznat, že jde o neherce, například představitelka hlavní hrdiny Cleii Yalitza Aparicio hraje velice přirozeně. Problém je s tím, že téměř s žádnou postavou není schopné se ztotožnit a jednoduše ne tím, že by byli špatně napsány ale pouze tím, že si k ním divák nějak nenajde cestu, s výjimkou hlavní hrdinky. Cuarón sice velice zdařile a přirozeně vtahuje diváky do jejich příběhu, sympatie a důvod oblíbit si je ale nepřičaruje a většina postav mi kromě hlavní hrdinky bylo dosti nesympatických, především co se týče dětských představitelů. Zábavnou věci je ale sledovat jak Cuarón vymýšlí různé části filmu co se týče kamery: Kamera je základním kamenem Romy, Cuarón dokáže každý záběr udělat nějak zajímavý a to ať kamerou točí o 360° nebo jen pomalu přibližuje. Různě přemýšlí kam kameru nastavit a nikdy během filmu nemáte pocit Déjá Vu. Bohužel příběh není moc komplikovaný a díky tomu není scénář výjimečný. Emoce poté nefungují až do té závěrečné třetiny, kde se najednou všechno nabalí do sebe a dojde k jednomu šokujícímu zvratu u kterého jsem nečekal, že na něj bude mít Cuarón odvahu ale o to více jsem byl příjemně překvapený. Emocionálně zasažený ale příjemně překvapený. Problém přitom není v délce, černobílém formátu nebo nenáročném tématu. Problém je jednoduše v řídkosti děje a celou dobu jsem si říkal, jak byl poté vlastně Cuarón schopen dojít k perfektní poslední třetině. Jádro pudla asi stojí v tom, že je Cuarón jednoduše perfektní umělec, kterému nedělá problém měnit žánr či styl a člověk by ho nejradši viděl u všech možných i nemožných projektů. Cuarón jinak u Romy stojí za režií, scénářem, kamerou a i střihem, takže se opravdu dá říct, ŽE JE TO VYMODLENÝ SNÍMEK ALFONSE CUARÓNA. Teď jen doufám, že příště půjde o další změnu žánru a od Cuaróna bych si dal líbit třeba nějaký Western a klidně i žánrový návrat k Tenkrát na Západě, jestli na to někdo má tak právě Cuarón. Nekompromisní autorský film, který možná u mně i časem vyzraje, rozhodně ale musím film označit za kvalitní řemeslo. Ne perfektní řemeslo, ale kvalitní řemeslo. Není to sice film pro všechny, ale všichni by ho vidět měli. Rozhodně se zatím jedná o nejlepší Netflix film (i když laťka nebyla nastavena příliš vysoko) a jestli to za měsíc fakt posbírá několik nominací (jakože posbírá) a dokonce by to nakonec vyhrálo cenu za nejlepší film roku vůbec s tím nemám problém. Tento rok sice dle mého názoru vznikli filmy, které si to zaslouží víc (Zrodila se hvězda, Bohemian Rhapsody, BlacKkKlansman...), pořád se ale jedná o perfektní ukázku toho co to znamená autorský film. Skládám ti poklonu Alfonso Cuaróne a přeju ti Good Luck, Oscara za kameru máš jistou! () (méně) (více)

Fr 

všechny recenze uživatele

„MÁME TĚ RÁDI, CLEO…“ /// Po půlhodině, kdy jsem si asi 3x málem rozsekal hlavu o …(cokoliv), jak nudou přecházela ve spánek, jsem se rozhodl, že požádám Cuaróna, aby přijel za mnou. Posedíme, popijeme a dám mu asi tak … prostě hodně podnětů, aby mohl natočit můj život. Klidně to můžeme spáchat ve španělštině, a nemusí to bejt ani barevně (jestli nechce). Jen budu trvat na tom, aby ten děj měl nějakej děj. Aby tam byl prostor pro emoce nejen v poslední… prostě na závěr. Nevím, jestli o to ocení kritický publikum, včetně Mirky Spáčilový, páč tam asi nebude místo pro psa seroucího v průjezdu, taky služku jsme neměli, takže tam nemusíme dávat pasáže s úklidem (navíc ji nikdo nemůže naštěkat do boudy)… na návštěvě u příbuznejch nám neshořel nikomu nic neříkající (a téměř zbytečnej?) les, doma jsme se smáli, chodili ven… takže pro někoho asi nuda, ale já… Jasně, je to film vo vobyčejnejch věcech. Vo životě „těch druhejch“. A hlavně aby to bylo smutný… Ale já u tohodle nemasturbuju… to snad už je lepší Díra u Hanušovic. Taky píčovina, ale aspoň naše… /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Miluju nudu! Navíc mě baví na ni čumět. 2.) Jsem (nebo chcu bejt) filmovej akademik. 3.) Thx za titule “stanbb“. /// PŘÍBĚH ** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Po Potomcích lidí a Gravitaci jsem byla přesvědčená, že Cuarón má velký problém se scénáři, vyprávěcí logikou, přirozeností. Šustilo všechno či bylo konstruované na tezích. Ale protože jsem věděla, že jiné kvality má, cit pro emoce, atmosféru, kameru, vizualitu, a že s kvalitním příběhem (Dickensovy Nadějné vyhlídky) si poradit umí, zadoufala jsem, jestli se v tomhle filmu třeba potká se svým formátem, nenuceně, a byla zvědavá, co z toho vyjde. A ráda uznávám, že mě na celé čáře překvapil, i když mi dlouho - půlku filmu - trvalo, než mi začalo být jasné, že v dobrém. *** Řada věcí ve způsobu vyprávění mě především první půli rozčilovala, drhlo to, neplynulo... výjevy a situace se řadily schematicky, toporně, nevytvářely spojitý proud vyprávění, symboly byly doslovné a otřepané (ptáci v kleci, klecovitý dvorek, dům), nedalo se pochopit, že by jeden pes s věčně prázdnou miskou denně nadělal tolik hoven, černobílost mi připadala umělá, bezdůvodná, zdálo se, že v nativních barvách by všechno bylo přirozenější, žádoucnější... kostrbatost, přitaženost za vlasy, násilnost... a pak na to člověk, ani neví jak a kdy, přistoupí jako na psí hovna, nerozporuje realitu, magickou i v nepochopitelných komplikacích a těžkostech, přijme bez zbytečných tázání úděl, vršení, a celá druhá půlka plyne už sama, byla jsem vtažená... momenty smíchu i ustrnutí fungovaly bez odtažení, přijala jsem ten příběh za svůj jako obě jeho hlavní hrdinky přijaly svoje postavení. A začalo mě to těšit, prožívat s nimi úděl nás, žen, které vždycky na všechno zůstanou samy, prostě proto, že ženy zůstanou, zvládnou to a budou pracovat (=milovat), dokud se budou moci hnout. "Být mrtvá se mi líbí," vzdychne si slastně a vstane k další práci. *** A na konci mi zbyl pocit silného filmu, blízkého, intimního prožitku, a všechna ta vyprávěcí drhnutí a komplikovanosti k němu patřily jako jeho nedílná součást (Jak můj známý případně poznamenal: Drží to pohromadě jako chatrč ve slumu.), jako by odrážely fakt, že v reálném životě také nic nejde snadno, hladce, ideálně a leckdo to až údivně zbytečně a nejapně komplikuje a ani to vždycky nedopadne dobře, ale že pokud to je životní proces zkušenosti, pak člověk zůstane obohacený, silnější, prožitější, vděčnější a víc milující, víc usilující o dobro, umanutě a pokorně dál jako tráva trpělivě prorážející betonem... Nakonec jsem to tedy všechno trpělivě přijala a nechala se obohatit, věčná a chápající a smířená a posílená ženská. *** Prožitek cesty, kterou jsem během snímku urazila díváním se, od počátečního nepohodlí a rozmrzelosti k závěrečnému naprosto ryzímu pocitu obdarování a vděku, že jsem viděla silné, dobré nekompromisní dílo odrážející krutou laskavost a milost neustále drhnoucího žití, je zcela jedinečný. Spjatý právě s tímto filmem a žádným jiným. Nezaměnitelný. A víc ani nejde žádat. *~ ()

Galerie (95)

Zajímavosti (17)

  • Jednotlivé scény filmu se natáčely v chronologickém pořadí. (radekgfx)
  • Násilný incident ve filmu odkazuje k tragické události z roku 1971, označované jako Corpus Christi massacre, při které bylo zabito okolo 120 demonstrantů. (Stany3)
  • Film se natáčel 110 dní. (radekgfx)

Související novinky

PF 2020

PF 2020

31.12.2019

Tak Le Mans ’66 nakonec v celkovém hodnocení uživatelů ČSFD.cz porazil i oceňovaného Jokera. Není to zas až tak překvapivé, jedná se přeci jen o pozitivnější film, a to máme rádi. Což dokazuje i… (více)

TOP filmy a seriály roku 2019 dle TOP uživatelů

TOP filmy a seriály roku 2019 dle TOP uživatelů

29.12.2019

S blížícím se Silvestrem vám tradičně přinášíme hlasování TOP uživatelů ČSFD.cz za nej filmy a seriály uplynulého roku. Jaké jsou jejich "topky" i s krátkým shrnutím názoru můžete vidět níže. Z filmů… (více)

Netflix už se připravuje na příští Oscary

Netflix už se připravuje na příští Oscary

12.09.2019

Loni to byl snímek Roma, letos pak bude Netflix zkoušet štěstí na Oscarech nejen s Irishmanem Martina Scorseseho, ale taky filmy Stevena Soderbergha (The Laundromat) či Noaha Baumbacha (Marriage… (více)

Kino Světozor slaví Patnáct let

Kino Světozor slaví Patnáct let

14.05.2019

Čeká vás velká nádhera a trochu i melancholie. Kino Světozor dostane občanku a oslaví to filmovou přehlídkou Patnáct. Během týdne od 24. do 30. května uvede 15 největších hitů i srdcovek týmu, který… (více)

Reklama

Reklama