Režie:
Elia KazanScénář:
Richard MurphyKamera:
Joseph MacDonaldHudba:
Alfred NewmanHrají:
Richard Widmark, Paul Douglas, Barbara Bel Geddes, Jack Palance, Zero Mostel, Tommy Cook, Elia Kazan, Tommy Rettig, Emile Meyer, Dan Riss, Alexis Minotis (více)Obsahy(1)
New Orleans. Ilegální přistěhovalec vyhraje v kartách příliš velkou částku. Gangster Blackie a jeho kumpáni proto muže zabijí a peníze si vezmou zpět. Netuší, že jejich oběť byla infikována vysoce nebezpečným plicním morem a že se od ní sami nakazili. Městu tím pádem hrozí katastrofální morová epidemie. Je třeba očkovat každého, kdo přišel se zavražděným a s dalšími nakaženými lidmi do styku. Lékař z Veřejné zdravotní služby Clint Reed a policejní kapitán Tom Warren mají osmačtyřicet hodin na to, aby našli vrahy a zabránili nejhoršímu. Musejí přitom tajit pravdu o hrozící nemoci. Panický útěk obyvatel z města by totiž znamenal katastrofu pro celé Spojené státy... Brilantně natočené černé kriminální drama o lovu na zločince a o závodu s časem je dalším dílem proslulého režiséra Elii Kazana. Film, natáčený na svou dobu nezvykle v reálných prostředích a nikoli v ateliéru, získal Oscara za scénář. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (44)
Slušný thriller, v ktorom ide o čas a každý na každého kričí - dokonca i ten, kto ešte netuší, akú má za dverami pohromu. Väčšiu pozornosť než hlavná postava zdravotníka, napĺňajúceho rodinné ideály, na seba strháva záporák Jacka Palancea. Jeho zrúdny gangster je chytrou alegóriou honby za zlatom, ktorá je v skutočnosti netušeným približovaním sa k smrteľnej nákaze. Občasná vtipná dialógová vsuvka sympaticky odľahčuje temnú atmosféru filmu. ()
Úúú tak tohle byla kvalita. Má to opravdu originální námět a netradičního hlavního hrdinu, jakéhosi epidemiologa. Richard Widmark byl opravdu sympaťák a opravdu jsem jeho postavě fandil. Při sledování honu na zločince, který dalece přesahoval jeho povinnosti, jsem uznale pokýval hlavou. Hlavní záporák je naprosto perfektní. Jack Palance je opravdu nezapomenutelná držka. Dlouhán s distingovanou mluvou posedlý utkvělou představou, že mu uniká legendární "kšeftík". K podtrhnutí jeho hrozivosti ho ještě schválně dávaj do záběru s trpaslíkem :) Vůbec celý film je vizuálně neuvěřitelně vymazlený. Hodně záběrů je v exteriérech a ne někde ve studiu a je fakt znát. Kolikrát jsem se přistihl, že uvažuji jak bych si nechal určité prinstcreeny zarámovat a měl bych stylový obraz. ()
Vydařený noir s luxusním obsazením - Doktor Widmark, snažící se zastavit nákazu dříve, než zkosí celé New Orleans; zbabělý Zero "Producent" Mostel, který zde projevil svůj komický talent; a nakonec respekt vzbuzující Jack Palance, jehož potkat sám v temné ulici, raději bych mu odevzdal všechny peníze a poníženě se odplazil po čtyřech pryč. ()
Na dobu vzniku nezvykle hutná a naturalistická podívaná. Atmosféra přístavních doků, temných uliček a špinavých hospod je velmi uvěřitelná a (nejen) díky černobílé kameře působí velmi sugestivně. Dynamický děj je plný stupňujícího se napětí a herci rovněž odvádějí skvělou práci. Richard Widmark je zde velmi sympatický a Jack Palance působí opravdu hrozivě. I po více než půl století svěží a napínavý thriller. 85%. ()
Kazanova režie je opět nadprůměrně dobrá, ale něco přece jen drhne. Murphyho scénář prostě není drama Tennesseeho Williamse. Pokud chtěl natočit něco o moru, byl tu už "Mor" Alberta Camuse (1947), a to je jiný kafe - jen když porovnám oba doktory. Zde je řešením nalezení a zadržení gangstera (třeba se po injekci ještě zotaví), jde tedy o odstranění následku, u Camuse je to celková náprava společnosti, tedy odstranění příčiny. Pozn. 1: Krysí zábrany, na jedno z nichž ztroskotal i ganster Blacky ( (Jack Palance, filmový debut), se na lana začala instalovat bohužel až příliš pozdě. Pozn. 2: Že jde spíš o gansterský než humanistický film dokládá i kvalita zápletky; Blackyho touha po nalezení příčiny tak usilovného pátrání převyšuje pátrání samotné. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (4)
- V scéne, kde Blackie (Jack Palance) zasiahne Reeda (Richard Widmark) pištoľou do hlavy, si to herci najskôr nacvičili s gumovou pištoľou, no keď sa začalo natáčanie tejto scény, Palance mal skutočnú zbraň. Widmark, po jeho údere zostal dvadsať minút v bezvedomí. (westerns)
- Richard Widmark neskôr povedal o Jackovi Palanceovi: "Je to najtvrdší chlap, akého som kedy stretol. Bol to jediný herec, ktorého som sa fyzicky bál." (westerns)
- Režisér Elia Kazan se ve filmu objevuje jako asistent v márnici. (J.A.K.)
Reklama