Reklama

Reklama

Frigo na mašině

  • USA The General (více)
Trailer

Obsahy(1)

Buster Keaton, akrobat s kamennou tváří zvaný Frigo, ve svém nejslavnějším filmu, kde mu sekunduje stejnojmenná lokomotiva... (oficiální text distributora)

Videa (1)

Trailer

Recenze (270)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Keatonovka jak se patří. Frigo v tísni nejprve řeší dilema hrdé přítelkyně, která ho v časech občanské války bez uniformy nechce, a navzdory osudu se stává válečným hrdinou. Tomuto procesu je naštěstí drahá polovička přítomna, takže na závěr nemá problém uznat mužíčkovy zásluhy. Pointou všeho se stává bezmocná scéna, kdy Frigo netuší, jestli polovičku uškrtit nebo políbit a proto zvládne obojí. #LFŠ ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) ♥♥♥ Jsem si jistá, že jiné Busterovy filmy mám radši, ale tady má určitě nejdelší vlasy, a kdo jsem já, abych to aspoň nezmínila. Škoda, že bojuje za Jižany, a škoda, že jeho milá je taková pipina. Jinak k filmu chovám něžné city i proto, že to byl jeden z prvních inťouškých filmů, který jsem kdy viděla. (10. 9. 2022) ()

Reklama

pepo 

všechny recenze uživatele

Vo filmografii Bustera Keatona, kde stvárnil svoje najpopulárnejšie alter ego, sa vyskytuje mnoho nezabudnuteľných komédií. My sme sa rozhodli do nášho výberu vybrať tú najvýraznejšiu. Neuveriteľne nadupaná jazda plná humoru a skvelých akčných scén sa pravideľne objavuje v každom rebríčku o najlepšie diela kinematografie a rozhodne by ste si ju pre jej vek, nemali nechať ujsť. ()

Ej Hlemýžď 

všechny recenze uživatele

Vynikající film u nás pod názvem "Frigo na mašině" gagmana a akrobata s kamennou tváří Bustera Keatona je asi jeho nejlepším. Název v originale "The General" - to je ta lokomotiva. Je škoda, že mladá generace asi film příliš nezná, neví o něm, protože se film běžně nepromítá, ani nevím, kdy byl naposledy v kinech, tipl bych si že více než před 25 lety. Kdo má rád dobré komedie, nesmí si nechat tento film ujít. ()

Ghoulman 

všechny recenze uživatele

Buster Keaton je takový „Wallace and Gromit“ reálného (potažmo filmového) světa – v podstatě veškerá jeho komika je založena na jeho kutilství a vynalézavosti. A to ať již mluvíme o různých mechanických kulisách, pohyblivém prostředí a vlastně celém rozvržení mizanscény. Nutno podotknout, že v tomto ohledu je Keaton takřka nedostižný - ostatně málokterý z komiků němé éry se dodnes těší takové oblibě, jako on - snad s výjimkou Chaplina. Zatímco Chaplin však nezestárl kvůli svému velkému humanismu, Keaton je ceněn především pro svůj technokratismus. V některých případech se divák ani nestačí divit, kam na ty své nápady chodí. Třeba jeho honičky dodnes patří k nejpropracovanějším vůbec. Jsou jako perfektně složené domino – vše je postaveno předem, tak aby jednotlivé dílky technologických vychytávek a „gatjetů“ do sebe zapadaly v dokonalých rozestupech. Pak už stačí jen příchod hybatele (samotného Keatona), který složitý mechanismus spustí a stane se (díky své akrobatické průpravě) jeho nedílnou součástí. Proto se příběhy Friga točí vždy kolem nějakého domu, lodi, vlaku a dalších neživých předmětů (v kontrastu třeba s Chaplinovým člověkem jako středobodem obrazu). Možná namítnete, že v tomto případě je ve filmu i milostná linie. A já si myslím, že jsou zde dokonce dvě. Jedna probíhá mezi Johnniem a Annabelle. Druhá pak sleduje láskyplný vztah Johnnieho k jeho lokomotivě. A já mám velmi silné podezření, že ta druhá je (přinejmenším pro Keatona) mnohem podstatnější. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (30)

  • Jeden čas se zdálo, že film, sestříhaný z 200 000 stop (téměř 61 km), nebude zachován. Po 2. světové válce se nepodařilo nalézt žádnou kopii, až herec James Mason po koupi Keatonova (Johnnie) domu našel ve skříni filmové pásy. Díky tomu mohl být Frigo na mašině v roce 1989 zařazen do Národního filmového registru jako kulturně, historicky nebo estetický významný film. (classic)
  • Vrak lokomotivy zůstal v řece a stal se po dvacet let turistickou atrakcí. Teprve za druhé světové války byl odvezen do šrotu. Když ale klesne hladina Row River, je v ní i dnes vidět několik kolejí a také želené pláty z lokomotivy. (Duoscop)
  • Časopis Premiere zařadil film v roce 2006 mezi 50 nejlepších komedií všech dob. (Kulmon)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno