Reklama

Reklama

Frigo na mašině

  • USA The General (více)
Trailer

Obsahy(1)

Buster Keaton, akrobat s kamennou tváří zvaný Frigo, ve svém nejslavnějším filmu, kde mu sekunduje stejnojmenná lokomotiva... (oficiální text distributora)

Videa (1)

Trailer

Recenze (270)

Marze 

všechny recenze uživatele

Frigův vrcholný film. Dokonalé použití filmových technik, struktura filmu, záběry jak Frigo proplouvá nebezpečím, rychlý rytmus, příprava mizantscény...Frigo se snaží proplout nebezpečným světem a nic se mu nestane. To je také hlavní charakteristika jeho postavy. U Chaplina funguje citové propojení s diváky, ale u Keatona je to naopak odtažitost. Velkou roli u něj hraje střih. Je zde sice odcizující svět strojů, ale on se na rozdíl od tuláka Chaplina v něm snaží najít místo a na nový svět se adaptovat. ()

Ainy 

všechny recenze uživatele

S ohledem na tehdejší filmařské možnosti a stáří filmu nemám jinou možnost než dát plný počet kulí, tedy hvězd. Opravdu brilantní výkon Bustera Keatona, který si s lokomotivou hrál jako kdyby nebyl na železném oři, ale v pohodlném autě, kdy si vyskočí, naskočí, na fleku zastaví. Film má spád, napětí a je fakt zábavný. Často jsem se obdivovala takové té nezranitelnosti hereckých představitelů, kdy padali nebo na ně něco padalo, všechno vypadalo tak realisticky a oni v mžiku byli na nohou a jakoby se nechumelilo, jelo se dál. To mám na grotesce ráda. ()

Reklama

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Kto nenarukuje do armády do nezmyselnej vojny je zbabelec a robiť ešte z takého človeka šaša, tak toto veru neuznávam. Navyše ťažko o takej vojne prehlasovať, že bola len kvôli otrokom, pretože keby išlo len o černochov, tak pochybujem, že by umierali toľkí ľudia, vzhľadom na povahu ľudí, skôr išlo o o ovládnutie celého územia, o poslušnosť na danom území a mnoho politických otázok, no aj tak južanské štáty kvôli tomu postoju k černochom skrátka nemôžem z morálneho hľadiska uznávať. Svojho času ešte takýto film prešiel, dnes by už bol problematický, čo je možno dobre, no hlavne tu išlo o srandu a tá miestami bola, no nie až tak veľká, že by to prekonávalo napríklad Chaplina, či Laurela a Hardyho. Je to zapamätateľné dielo vďaka scénkam s naháňačkou lokomotív, no inak som čakal viac aj vzhľadom na dĺžku filmu. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

FRIGO NA MAŠINĚ je jedním z těch mistrovských děl, do nichž tvůrci vložili veškeré svoje ambice, schopnosti, peníze… a leckdy i budoucnost. Pro pochopení jeho významu je podstatné uvědomit si zvláštní paradox: Keaton tvořil bez detailních scenáristických příprav a jeho obrovskou kreativitu burcovaly především konkrétní problémy a výzvy, kterak se vyjevovaly během vzniku filmu. Současně ale patřil a patří mezi nejvíce perfekcionistické, důsledné a konceptuální filmaře americké kinematografie. ___ A právě FRIGO NA MAŠINĚ nejlépe demonstruje, jak marné je ho zaškatulkovat – jako režiséra i jako herce. Film má mnohem blíže k historickým velkofilmům a dobrodružným spektáklům než k dobovým komediím. Zároveň ale historické filmy přesahoval mírou pečlivosti při rekonstrukci konkrétní události americké občanské války a dobrodružné spektákly neokázalým stoicismem, s nímž inscenuje náročné kaskadérské kousky, opulentní sekvence s velkými stroji a davové scény snímané nevídanými šesti kamerami.  Současně jde však o vysoce konceptuální film, o umělecký experiment s vypravěčskou symetrií, s rozvíjením prvků v opakováních a variacích – jenž zas a znovu zcela inovativním způsobem využívá pronásledování jako schéma, které žene celý film kupředu na cestě tam a zase zpátky. ___  I tady ovšem můžeme vidět i konkrétnější kontinuitu v Keatonově práci, a sice zapojení centrálního dopravního prostředku coby scelujícího motivu provázejícího (nás) napříč sérií situací, leč s opačným akcentem. Kupříkladu ve filmu FRIGO VE ČLUNU používal lodě jako rozcestníku ke spoustě tzv. nemožných gagů v okouzlující demonstraci strašně vtipných věcí. Oproti tomu ve FRIGOVI NA MAŠINĚ využil lokomotivy jako rozcestníku ke komedii, která činí věci strašně vtipnými, aniž by přestala být působivým filmem o věcech, které jsou venkoncem především strašné. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

No moje asi prvni setkani s Busterem a ze by to byla nejaka slava, jak by se podle hodnoceni zdalo, se rict neda. Je sice fakt, ze nakej fanousek grotesek nejsem a jediny, co jsem sledoval trosku peclivejc, byly kdysi davno Laurel a Hardy, ale tenhle film mi proste kdovijak paradni neprisel. Musi se sice uznat, ze se Buster mraci ze vsech sil a na vlaku, kde se odehrava vetsina deje, lita jak opice a obcas udela nakou vtipnou scenku, vetsinou ze nekam spadne a podobne, jenze ja se u tohohle filmu parkrat maximalne tak pousmal a to je vsechno. Navic, co se tyce hudby, ta je misty fakt paradni, problem je, ze se dost casto opakuje a je stereotypni az skoro uspavaci a to vlastne plati i o samotnym filmu. Nicmene je tu jedna vec, kterou musim vyzdvihnout, bojovy pasaze vypadaj jak z nakyho historickyho velkofilmu. Celkove, ac natoceny pekne, bohuzel ne moc vtipny a misty nudny, za coz taky muze delka, nakejch 20 minut by stacilo, takze jen 3*. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (30)

  • Kvůli vysokým produkčním výdajům a diváckému neúspěchu – film nebyl přijat zřejmě kvůli tomu, že diváci čekali jednoduchou komedii a místo toho dostali historické drama s gagy – byl Buster Keaton donucen podepsat nevýhodnou smlouvu se společností MGM, která mu sebrala prakticky veškerou tvůrčí svobodu. (Rosana)
  • Film stál na svou dobu neuvěřitelných 750 tisíc amerických dolarů, z toho scéna padající lokomotivy vyšla na 42 tisíc dolarů. Jde o nejdražší scénu z éry němého filmu. (sator)
  • Na natáčení scény, kdy lokomotiva spadne do řeky, se přišlo podívat několik tisíc lidí. (Duoscop)

Reklama

Reklama