Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Z dílny produkčních společností Artactive production a Blackout production přichází dokument, který vás jako pomyslný DeLorean vezme zpět do časů, kdy našim videím vládly rychlodabingy, filmy se nakupovaly na černých burzách a hromadně se pořádaly domácí videoprojekce. Pojďte se podívat, jak na svoji dobu vzpomínají tehdejší piráti, dabéři, distributoři a vůbec všichni ti, díky kterým jsme měli čím naše videa krmit. (Artactive Production / Blackout Production)

(více)

Videa (7)

Trailer 3

Recenze (218)

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

"Já bych tě zmrdal!" ______ 'Králové videa' splňují takový ten specifický kolorit fascinující dokumentární sondy do jedné bizarní subkultury, tentokráte do komunity českého amatérského rychlodabingu - mezi něž patří takový osobnosti jako Franta Fuka, Ondřej Neff, Zdeněk Troška anebo takovej kretén jako trikolórista Ondřej Hejma - a celkově jde o nostalgický vhled do časů, kdy vypalování VHSek a pirátění filmů za éry socialismu byl ikonický punc své doby, ne-li rovnou národním sportem. Přesně sem navíc sahají kořeny Pirátského manifestu 🏴🖤 ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Na éru rychlodabingu nostalgicky nevzpomínám, protože mě vlastně zasáhla dost okrajově. Video jsme doma měli až někdy po revoluci a já si pamatuju, že tehdy jako dítě jsem na videu koukal spíš na různý Četníky, Fantomase, Šimona a Matouše, Fantozziho a podobný filmy, který byly nadabovaný možná ještě líp než originál. Určitě jsem teda viděl s rychlodabingem některý ty nejprofláknutější trháky typu Komando nebo Terminátor (Ukončovatel), ale v paměti mi to moc neutkvělo. Ale vzpomínám si, že třeba takový ty různý Policejní akademie, Smrtonosný zbraně, Rockyho a jiný filmy, který byly tehdy hodně populární, jsem viděl už normálně s profesionálnim dabingem někdy na počátku 90. let. A někdy v tom roce 1994 už vysílala TV Nova a Premiéra, kde občas šly docela slušný filmy. A pak jsme už měli doma navíc kabelovku a HBO, takže na videokazety se v podstatě jenom prášilo, protože nikdo na to nekoukal. Možná občas na nějakou srdcovku, ale určitě jsme doma nekoukali na filmy s rychlodabingem. Takže já jsem žil v domnění, že s rychlodabingem se skončilo tak někdy možná v roce 1992. Byl jsem teda hodně překvapenej, když v dokumentu řikali, že konec vlastně přišel až v době Cameronova Titanicu. Jinak nejvíc mě pobavila story o týpkovi, kterej neuměl vůbec anglicky, tak si prostě dialogy vymyslel a celej film opravdu nadaboval. Dobrý taky byly ukázky, jak se do dabingu dostávaly různý okolní ruchy. Třeba když tam jednomu dabérovi nadává manželka, že nevynes odpadky. To jsem se musel smát. Celkově se mi dokument líbil a občas mě i rozesmál, ale po filmech na VHS s rychlodabingem se mi fakt nestejská. ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

Pre mňa super dokument, ale divák narodený dajme tomu po roku 2000 ho asi alebo nepochopí (resp. ho absolútne nebude zaujímať), alebo si bude klopať prstom po čele (prípadne si pozrie len prvé dve minúty a potom ho vypne). Ja som bol v 90. rokoch puberťák a všetkým tým som si prešiel. Pirátske kazety s otrasným obrazom (kedy ste často nevedeli, na čo sa pozeráte) a úžasne príšerným dabingom jedného muža (výnimočne ženy), kedy autori často neovládali angličtinu (!), prípadne v pozadí zneli zvuky z kuchyne, kde manželka varila nedeľný obed (!!). Nasledoval nesmierne gigantický boom videopožičovní a napokon prišiel nevyhnutný, trochu trpký, ale logický koniec jedného neuveriteľného obdobia. Dozviete sa plno chuťoviek, zaujímavostí, pikošiek a zákulisných detailov a páčilo sa mi, že sa dokument pozerá (síce len okrajovo, ale aspoň niečo) aj na odvrátenejšiu stránku toho (peniaze, prípadne k téme sa okrem iných vyjadruje aj bývalý kriminalista). ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Tenhle dokument je poctivou poctou. Poctou těm všem, kteří zprvu z nadšení, díky svým schopnostem, možnostem, později pak kvůli penězům (nedělejme si žádných iluzí) zažehli tu jiskru zájmu  v některých z nás o západní  kinematografii. Jsem si jist, že nejeden dnešní velký fanda do filmů dávno před tím, než se začaly filmy nějak zásadněji dělit na žánry, začal právě na videokazetách na čemkoliv, mne z toho nevyjímaje. Tehdy bylo jedno na co koukáte. I sebepitomnější akční béčko bylo neskutečně bezva. Jednak jste při sledování měli pocit něčeho vyjímečného co jiní zoufalci nemohli zažít a pak cokoliv ze západu bylo logicky nejlepší. Tomu ani recitační pořad Alfréda Strejčka či tajemník Pláteník prostě nemohli konkurovat. Pro mne to byla samozřejmě hlavně Amerika a způsob života tam. Oblečení, pití z plechovek, ale i design... Hltal jsem vše. Libila se mi americká auta, trucky Kenworth a Peterbilt, americká armádní technika... I sebeblbější film z USA (a že jich se šlo), byl boží, protože byl z USA. Až později jsem si začal všímat, že země kde se film natáčel není garantem kvalitního pokoukání. Ale to bylo až později, protože pokud si dobře vzpomínám, první věci co jsem viděl na videu byly pecky jako Rambo, Conwoy, Missing in Action, Čelisti... A samozřejmě i první péčko, kdy mi málem vypadly oči z důlků :-)... Inu i tohle byl západ a bylo to sakra o deset levelů něco jiného než tátova svlíkací sklenička s vnadnou slečnou dovezená kýmsi z dovolené v Turecku... :-). Měl jsem tu kliku, že u nás dole v baráku byla zelenina. A její vedoucí bydlel o patro pod námi. Dnes se někdo možná ošklíbne, ale modří dobře vědí, že takováhle funkce byla za komančů zlatej džob. Některého zboží nebylo vždy zrovna přehršel, pokud vůbec bylo. Banány, pomeranče, mandarinky, později kiwi a ananas... Kdo chtěl dětem na Mikuláše udělat radost, musel být s panem vedoucím za dobře. Jinak by měl radost někdo jiný, kdo by taky byl za dobře s panem vedoucím. A tak se takový vedoucí dostal k věcem, ke kterým se jiní nedostali. Pro mne byla klika, že jsem k nim domů byl jednoho dne pozván na tzv. video. Já už věděl co to je. Známý našich dělal v diplomatických službách a jezdil tehdá až kamsi do Afriky. A tam u něj doma jsem tu věc poprvé viděl. I ty hranaté kazety co se do toho strkaly a ano, byla to kreslená Sněhurka, která byla mým prvním viděným filmem na videu...  Od těch dob jsem byl vždycky nadšený z jakéhokoliv pozvání ke komunikliv na video a i jsem často loudil u našich návštěvy těchto šťastlivců. Až někdy v roce 1989 se podařilo tátovi ze Západního Německa přivézt video značky Fischer. A asi 6 videokazet. Na jednu kdosi sestře nahrál Hříšný tanec a od té doby jej nenávidím. Zbláznila se do toho. Tehdy jel doma 24/7 než to i naši zatrhli, protože jsme z toho po týdnu všichni lezli po zdi  a i dnes bych bejby odcitoval nejednu pasáž... :-). Vzpomínám si na jakýsi ustrašený článek, který rozebíral škodlivost videa. Lidé nebudou chodit do přírody, ale budou si ji pouštět doma a to bude škodit jejich zdraví, byla jedna z myšlenek... No, kdyby dotyčný věděl, že se mezitím kdesi experimentuje s nějakou světovou sítí a montují první osobní PC, asi by šel sám raději na procházku do přírody... :-). Měl jsem také pár kazet s rychlodabinkem, nenapadlo by mne, že dnes bych měl sběratelský kousek ve skříni... :-). Vše to šlo do konťáku v den, kdy zdechlo video a bylo už tak nějak jasné, že vládu převzaly nafurt DVD... :-). No, to je historie...  Jsem rád, že jsem byl u toho, svým způsobem to bylo zajímavé a ta radost, když kamarád přinesl kazetu s novými filmy... Tu už dnes těžko někdo zažije a kdo to zažil, ví o čem mluvím! Dávám 5 kopií Ramba 1 ! * * * * * () (méně) (více)

anais 

všechny recenze uživatele

Záslužný počin mapující skoro zapomenutou kapitolu československých filmových dějin. Je zajímavé, že i pro mnohé překladatele je to v něčem tak obskurní, že byly existencí fanoušků starých předabovaných VHS překvapeni. I přes hodně vtipných momentů a smysluplnost celého projektu tak celek sráží amatérská kvalita většiny rozhovorů, i trochu nepružná dramaturgie, která v podstatě jen střídá mluvící hlavy s prostřihy ze starých předabovaných filmů. Takže - je to super, má to smysl, ale když si představím, že by to někdo natočil soudobou trochu ambicióznější formou, mohlo by to hned jít na Netflix a by by to hit. Takhle je to jen sympatická fanouškovská záležitost. ()

Galerie (101)

Zajímavosti (10)

  • Dramaturg Petr Svoboda prezradil, že v zbierke má viac ako dvetisíc rýchlodabingových videokaziet. Do filmu z nich vybrali asi 150 ukážok a len ich digitalizácia trvala 40 hodín čistého času. (krasomama)

Související novinky

NEJ filmy a seriály roku dle ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle ČSFD

31.12.2020

Úbytek filmů v kinech v uplynulém roce šel bohužel ruku v ruce s nižším množstvím kvalitních celovečerních filmů obecně, především těch hollywoodských. Z prvních deseti nejlepších filmů roku dle ČSFD… (více)

Reklama

Reklama