Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Režisér Dušan Klein natočil podle archivních materiálů československé bezpečnosti film Případ mrtvých spolužáků. Jeho děj se odehrává v roce 1963, kdy do tehdejšího Československa přijíždí západoněmecký obchodník Friedrich Schmidt. Nikdo netuší, že tu má zpravodajské poslání. Chce vyřídit starou záležitost z doby války, kdy se podílel na udání spolužáka Pavla Richtra, popraveného za heydrichiády, a zároveň navázat známosti s vhodnými lidmi, kteří by mohli jednou podle pokynů západní rozvědky pomáhat při narušování československého státu. Jeho cesta je spojena se smrtí tří dalších spolužáků… (Česká televize)

(více)

Recenze (83)

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Jasně, říká se "Moučka", ale já tam teda slyším komouš. A Moučka byl teda kovanej, málokdo mi přijde takhle moc. Těšil jsem se na Cupáka, pro kterého mám slabost, jenže je ho tu málo. Zápletka tu není úplně špatná, ale chybí tempo a detektivka to úplně není. Že je tu západní agent mi nevadí, na druhé straně měli zase východní agenty. ()

Enšpígl odpad!

všechny recenze uživatele

Hned jak jsem si na začátku filmu přečetl poznámku "tento film vznikl ve spolupráci s tiskovým odborem ministerstva vnitra", řek jsem si "ajéje". Nicméně hned na úvod musím říct, že se vůbec nejedná o špatnou kriminálku. Celý případ jsem sledoval ze své oblíbené pozice "dektektiva - diváka" a musím říct že mě celý řešení případu přišlo realný, ani ne tak napínavý, jako spíše zajímavý. Ano agitačka to jistě je, ale to není důvod mého odpadu. Ve studený válce byl prostě svět jasně danej a filmy na západ od našich hranic měli kladase v západních agentech a záporáky v komouších a a filmy východního bloku to měli hold zase opačně. Když mě nevadí jedna strana, nevadí mě ani druhá. Z tohoto hlediska je srovnávání s majorem Zemanem zcestné, major Zeman byla objednávka StB, která přelhávala historický fakta a ze slušných lidi dělala zločince a ze zločinců slušný lidi, tady se nic takovýho neděje a agitku, která je ve filmu zjevná nepovažuju za morálně urážející. Proč tedy odpad ? Ta agitka má totiž dvě větvě, jednu výše zmíněnou, jako že západ nám chce ublížit a bla blá, kterou považuju za neškodnou a vyrovnající západním agitkám, kde zase východ chce ublížit..., ale film má ještě druhou větev agitky, zákeřnou a plnou zloby. Ve filmu jsou totiž patrné silné protiněmecké nálady, tak silné, že jsem měl co dělat tohle nenávistné plivání dokoukat. ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Z hlediska vyššího principu mravního, vražda na diváku je zločinem! Rok vzniku i spolupráce s tiskovým odborem Ministerstva vnitra ČSSR přináší normalizační zážitek o hořkosti Cupákova cyankáli a co je stejně špatné, příběh nefunguje ani jako krimi. Naštěstí je tu nechtěná komická rovina a u ní bych kromě Kuby, který v sobě evidentně pořád dusí Trautenberkovy křivdy, milerád vypíchl famózní závěr. Protistátní živel je brutálně potrestán tím, že se musí i se svým Mercedesem vrátit do Západního Německa a Moučkova elitní jednotka strážců socialistického zřízení oslavuje, že už nikdy více nebude dýchat jejich proletářský vzduch. To je win-win situace jak víno. Čest, soudruzi! ()

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Jeden z mnoha normalizačních propagandistických filmů typu "jak to tenkrát opravdu bylo". Imperialisté nestáli pouze na hranici, ale proņikali na naše území za účelem špionáže, páchání trestné činnosti a rozvracení socialistického zřízení. Tentokrát rafinovaně, s odkazem na válečnou minulost. Zajímavé je, že se jedná spíše o politickou agitku, s nekriminálním (ne)koncem. ()

junglewar 

všechny recenze uživatele

Děcka! Kontext! Ideologie kam ses rozhlédl. Normalizace v plném proudu. Charta 77 na obzoru a s ní další potíže. V té době se ani nic jiného natáčet nemohlo, Kdeže krimi šedesátých! I za takovou srágoru jsme byli vděční. Myslím, že kdo se odpoutá od ideologie, shlédne celkem slušný pokus o krimi. Tak se to dělalo: povinná dávka ideologie, nasazení osvědčených kádrů (soudruh Moučka a spol) a natoč si co chceš. To taková Sázka na třináctku, to je teprv šmíra! Martin ()

Galerie (6)

Zajímavosti (9)

  • Ve filmu se odkazuje na legendární film Vyšší princip (1960) od Jiřího Krejčíka. V jedné ze scén tento film právě běží v televizi a v jiné scéně je na něj odkazováno během televizní debaty. Oba filmy totiž společné téma a to udavačství a kolaboraci během druhé světové války. (Posheidon)
  • Když přijede Friedrich Schmidt (Milan Riehs) na náměstí, zaparkuje auto čelem k hotelu, v dalším záběru stojí vůz obráceně. (M.B)

Reklama

Reklama