Reklama

Reklama

Čertí brko

  • Česko Andělské pero (pracovní název) (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Příběh nás zavede do městečka Pytlov na úpatí kopce Pervidle. Místní, kteří tu žijí běžným životem řemeslníků nebo sedláků možná ani netuší, že všechny jejich přestupky a nepravosti jsou pečlivě monitorovány místní pekelnou pobočkou. Hříchy zapisuje spravedlivě a neomylně kouzelné Čertí brko. Jednoho dne však přestane fungovat. Lucifer se rozhodne pověřit doručením nového čertího brka na pobočku Pervidle trochu zmateného čerta Bonifáce. Je to ten nejlepší úkol, aby se mladý čert otrkal ve světě. Bonifác se vydává do Pytlova a hned jeho první zkušeností je, že mu zdejší šejdíř kouzelné brko ukradne. Tím se spustí řetěz událostí, kdy Pytlov ovládnou místní vychytralci, lenoši a podvodníci, jimž se nakonec podaří uvěznit i samotného vládce pekel. Je na Bonifácovi, aby v sobě našel ty nejlepší vlastnosti a osvobodil Pytlov, Lucifera i získal srdce krásné Markétky. (Falcon)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (448)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

2,5 *** Kdyby se to celé udrželo na úrovni chytré politické satiry v pohádkové travestii, těžící v organické symbióze to nejlepší z obou žánrů, byla by to pecka a je škoda, že to zůstalo zbaběle nedotažené na půli cesty - je jisté, že Najbrt a spol. podlehli tlaku, aby nenasadili laťku s kritickým myšlením, ostrovtipem a neotřelostí příliš vysoko, protože cílili na širší publikum, popularitu a finanční návratnost - ale bohužel si s tím poradili tím nejhorším možným způsobem: chytrý námět a tematickou linku neúčelně oslabili pokleslou a nejapnou formou a sadou neomluvitelných lapsů (některé zásadní v komentáři poctivě vypočítává třeba Adam Bernau, ať už jde o neústrojné vmontovávání rádoby milostných, nepřitažlivých písniček, o nelogicky vystavěný charakter Lucifera, na němž hrubě selhává dějová výstavba, nebo třeba neadekvátní obsazení některých herců atd.). *** Satirická linka, mající sama o sobě z povahy věci vyvolat společenskou reflexi, nemůže fungovat, pokud výsledek srážejí na kolena různé současnému nenáročnému trendu naopak poplatné žánrové nešvary a úlitby, laciné zkratky, odbyté, nedotažené a nekonzistentní prvky, které z toho činí film o dvě úrovně hloupější, otupující, vyžadující od diváků rezignovanou benevolenci a hrající na populistickou notu právě tak nedůstojně a nepoctivě, jako to mají ve zvyku politické praktiky cílící více na krátkodobou oblibu než na pracné pozvedání kultury, do kterých se film snaží satirickou linkou strefovat. Bez nároku na důslednost se ovšem morální ani rozumově kritické schopnosti publika pozvedat nedají, a apel tak vyznívá pokrytecky a falešně, zneužitě. Čiší z toho, že se na prvním místě přece jen snažili vydělat. *** Koule na to dodat revoluční obsah v revoluční, byť přese všechno ironizování důstojné a laskavé formě měli zatím jen Prušinovský, když vystřihl nekompromisní sebevědomou pohádku Kdyby byly ryby (https://www.csfd.cz/film/372901-kdyby-byly-ryby/komentare/?comment=10818167), a kupodivu Pokorný s Procházkovou v poněkud punkové Slíbené princezně (https://www.csfd.cz/film/436486-slibena-princezna/komentare/?comment=10948525). S těmi tenhle nedomrlý Najbrtův pokus srovnání nesnese, ale oba zmíněné skvosty jsou pochopitelně silně nedoceněné - většinové diváctvo ji přijalo nelibě. *** Aniž bych ale apelovala u vánoční pohádky mířící do českých kin na podobnou žánrovou nezávislost a bezuzdnou ekvilibristiku, jsem si jistá, že existovala poctivější autorská cesta, jak si nezadat, a Najbrt se jí nezhostil bez ztráty několika kytiček. Na moderní pohádku, která by si dokázala podmanit srdce i vkus většinového obecenstva a přitom nesla aktuální morální apel v duchu typického krutě i úlevně sebeironického českého humoru, si tedy zas ještě počkáme. *~ ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Tak mne rodina vytáhla na vánoce do kina a na co jiného než na tu novou pohádku. Podobně jako piloti Mustangů a Lightningů otráveně létali eskorty (doprovody pomalých bombardérů), cítil jsem to dost podobně. Pohádky poslední doby moc nemusím, protože nejsou zkrátka ono. Snad až na Anděla páně 1 + 2, ale ten film má pro mne trochu jinačí váhu než všechny ostatní pohádky kvůli Kašperku a Krumlovu a tak v podstatě ano, pohádky poslední doby nemusím. Hlavně ty naše hrané. Po posledním provaru dokoce páně Svěráka jsem se zapřísáhl, že už na žádnou další vybarvenou pohádku v HD, ale bez myšlenky koukat nebudu. Stále přemýšlím čím to. Zda pohádky jsou dnes tak hloupé, kýčovité a to skutečně a nebo jsem jen zestárl. Čím to, že Popelka, Zlatovláska, S čerty nejsou žerty, Šíleně smutná princezna, Honza málem králem, Jasněnka a dokonce Princezna ze mlejna se staly legendami a to i u dnešní drobotiny a nové věci ne? Vždyť jen sama ČT aby dokázala jak dobře nakládá s koncesionářskými poplatky na nás chrlí každého 24.12. novou pohádku! Nejprve jsem si myslel, že obliba nás starších u pohádek našeho mládí je proto, že jiné prostě nebyly. Konkurovat jim mohly jen ruské kreslené animované pohádky nebo naše studiovky, kterými jsem již tehdá právě díky studiu a kresleným kulisám mírně opovrhoval. Jenže co by jste pro droboť neudělali? Zkrátka najednou jsem seděll v kině a musel jsem uznat jak moc jsem se zase jednou mýlil. Od prvopočátku jsem viděl, že pohádka je to moderní, moderně pojatá a velmi inteligentní. Sice jsou tam odkazy na českou klasiku, ale jak zde padlo v komentech lehce je to i lehce politická satira. Své si tedy najdou nejen děti, ale i ,,eskorta''. To jsou vždy body navíc. A jelikož pohádku stvořili tvůrci Blaníka, máme tam Tondu i Žížalu, avšak jen ve vedlejších rolích. Tu hlavní si střihl Marián Geišberk (velká škoda tohoto talentovaného člověka!), Judit Bárdós byla po čertech nebezpečná nehříšnice z níž by jeden mohl dostat nejen poezii ! :-). Záporáka si střihl Honza Budař. Kdo tohohle božana zná, ví co on umí. Už v jeho klipu písně Šťasná jsem si všiml, že mu docela sluší historické kostýmy, nu tak tady se to skvěle využilo... A super byl i mladý Cina, který se opravdu na slunce dere celkem svižně a přeji mu to, protože umí. Lucifera se zhostil Ondřej Vetchý a i když asi už nikdo nepřekoná Karla Heřmánka (jemuž pravda na záda dýchá Jiří Dvořák chi chi chi!), byl také super! I ostatní herci byli skvělí, třeba ,,vdova'' Jana Plodková :-). Musím přiznat, že jsem si pohádku moc užil i těch pár písniček, které věřím mají šanci zlidovět podobně jako Zlatovlásko krásko kdo ví co bude dál... Nebo Kujme pikle... Dostala mne i filozofická rovina filmu, kdy čerti řeší kam se dostanou v případě, že budou popraveni... Do pekla? :-). Za mně prostě spokojenost, asi dám našim pohádkám ještě šanci. A protože je to tu značně podhodnoceno a některým asi ve filmu chyběla Bohdalka či co, dávám plnou sazbu. Za mne je to 5 plně popsaných papírů. Vašich hříchů pochopitelně! :-) * * * * * () (méně) (více)

Reklama

dom156 

všechny recenze uživatele

Tato patlanina je přímo ukázkovým vzorkem úpadku naší filmové tvorby. U pohádek od Zdeňka Trošky jsem si zvykl je obcházet sto kilometrovým obloukem, ale i toto se nějak nepovedlo. Vše stojí a padá na kvalitním scénáři. Zde opět byl položen nekvalitní stavební kámen, který má jen hrubý popis, nikdo si nad ním nelámal hlavu, aby ho propracoval do nejmenších detailů a tak to je i s tímto scénářem. Herci, i kdyby sebe víc chtěli, můžou svůj výkon mačkat jak citron, nicméně kde není vody není rostlin. Možná by pomohlo, kdyby tyto chujoviny (scénáře) odmítali natáčet, ale je to jejich práce a kdo bude živit hladové krky doma. No co, snad se stane zázrak a vrátíme se k lepším létům, Mimochodem nedoporučuji. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Zoufale nevtipné, zvláště tam, kde se to snaží o nějaké ty humory. Základní premisa pekla závislého na jednom opraváři a jednom brku poněkud pitomoučká. Zamilovanost holky z hospody do jelimana, co se chová jak dement, je uvěřitelná jako že se Zlatovláska zamiluje do zlého krále. Chlap pod pantoflem. A potom všechny ty zbytečné politické konotace - k čemu to je v pohádce? Je snad určena jen pro pražské intelektuální publikum, které tyhle miliony chvilek ocení? Jinak samé nelogičnosti - proč čert Bartoloměj nehledá toho, kdo ho okradl? Proč rychtář hned souhlasí s naprostými nesmysly, když na něj krejčík nic nemá? (Kromě nějakého cáru papíru bez důkazů.) Odkud čerti furt berou v hospodě pivo, kdo jim je tam vozí, když cesta je zavřená? Jednání postav tady prostě nedává smysl, mantinely jsou tady divně nastavené a peklo je tu za dementní organizaci typu jakéhokoliv státního úřadu. Jo, a ty písničky, to taky bylo peklo. A vůbec, chci čerty, co jsou zlí, jako v S čerty nejsou žerty, a ne že se budou chovat jako poblblí metrosexuálové. --- EDIT: Fakt v pohádce pro děti může říct čert slovo "bordel"? Hele, že to celé byla parodie na pohádky? --- EDIT 2: Btw, jak tu všichni vychvalují politické narážky. Za pět let tahle pohádka bude zcela nepochopitelná. Možná dřív. A co zbude? Filmařsky nijak povedené dílko. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Říkáte si jako já, že když Lucifer je Vetchý a navíc s celou tou sestavou okolo, tak to nemůže nebýt dobrý? Tak si prohlédněte plakát. Ano, ta pohádka vyznívá přesně takto a Lucifer je navíc ten úplně nejblbší článek, který sám sráží hodnocení o dobrou jednu hvězdu. Tohle si Vetchý nezasloužil. Když už se se vším smíříte (včetně např. nekonečně otřepaného a zde zcela šmírácky použitého motivu "nepraktický vynálezce"), začnou po uplynutí zhruba třetiny filmu hlavní postavy zcela bez varování zpívat, a sice další typickou nezapamatovatelnou zamilovanou písničku, což později ještě zopakují. Že se zrovna Najbrt s Geislerem rozhodli použít ty největší mory českých filmových pohádek poslední doby, je smutné. Závažných negativ by se dalo jmenovat víc, ale jsou i positiva. Bylo fajn vidět zase jednou pospolu většinu důležitých účastníků Světu pod hlavou a Budař i tady přechází z polohy protivného snaživého ňoumy do polohy žvanící totalitní svině, z které jde opravdu strach. Venkoncem jsou postavy sympatické a typově fajn. (Ale Marek Daniel v poměrně výrazné roli nerozlišitelný od libovolného komparsisty? - proč takové plýtvání hercem s potenciálem kultovnosti? Naopak marginální čert Žáček je boží už jen svým výskytem a chci ho víc!) Je tam nejeden chvalitebný a neotřelý prvek (např. typický myslivecký převlek čertů parodovaný jejich jódlovací vizáží jen vyrazit na Oktoberfest), též pár nadějných nápadů, třeba policejní žargon připomínající "jímka hříšníka" nebo porava čertů. Brko jako ústřední prvek je vymyšleno dobře, výborně je rozveden zvrácený plán likvidce pekla (žel, vývoj k totatlitní společnosti v Pytlově je sice několika tahy nastíněn velmi zřetelně, ale nějak moc narychlo, nezáživně a ušmudlaně, jako skoro všechno v tomto filmu). Celková koncepce pekla ujde, hrubý syžet není úplně marný a nakonec to celé nemuselo být špatné. Stačilo by trochu vkusu, soudnosti, umělecko-aranžérských schopností a něco proti nudě (třeba nějakou přesvědčivost nebo tak něco). "Punk film"? To opravdu není. ()

Galerie (81)

Zajímavosti (13)

  • Filmaři přispěli k tomu, že díky jejich výběru lokace pro peklo (hlubinný kaolinový důl u Nevřeně), může být tato industriální památka zpřístupněna veřejnosti. Kvůli natáčení totiž musel být zbudován nový portál, dosud se do nepřístupného dolu lezlo betonovou rourou. (rakovnik)
  • Ve scéně, v níž Markétka (Judit Bárdos) polije Bonifáce (Jan Cina) vodou, má částečně mokré kalhoty ještě před tím. Po polití zase mokré skvrny na kalhotách mizí a mění tvar. (jujec)

Související novinky

26. Český lev – výsledky

26. Český lev – výsledky

23.03.2019

Letošní 26. ročník cen České filmové a televizní akademie Český lev se tradičně udílel v pražském Rudolfinu. Večer plný největších hvězd českého filmu moderoval herec Václav Kopta, a to poprvé pod… (více)

Reklama

Reklama