Reklama

Reklama

Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu

  • USA Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (více)
Trailer 2

VOD (1)

Černá komedie Stanleyho Kubricka pojednává o skupině paranoidních generálů fascinovaných válkou, kterým se “nešťastnou náhodou” podaří rozpoutat jadernou apokalypsu. Náčelník generálního štábu "Buck" Turgidson a generál strategického letectva Jack Ripper vyšlou letku bombardérů, aby zaútočila na Sovětský svaz. To aktivuje sovětskou tajnou zbraň zvanou “bomba posledního soudu.” Jedná se o ďábelský raketový systém, s nímž má být uskutečněn odvetný úder. Aby upozornil na tuto katastrofu, stane se britský kapitán Lionel Mandrake jedinou osobou, která má přístup ke generálu Ripperovi. Americký prezident Muffley se ve snaze odvrátit neštěstí pokusí přesvědčit opilého sovětského premiéra, že je to všechno jen hloupý omyl. Prezidentovým poradcem je šílený dr. Divnoláska, někdejší nacistický vědec. (Cinemax)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (599)

Falko 

všechny recenze uživatele

Sam som si nevedel predstavit, ci by Kubrick dokazal natocit komediu, na ktorej by som sa dokazal bavit a cuduj sa svete, bavil som sa. A neviem, ci to bolo teraz len tou temou studenej vojny alebo aj perfektne zahranou trojulohou Petra Sellersa. Aj George C. Scott, ktoreho som si zapamätal ako konzervativneho GENERALA PATTONA (1970) sa v tejto ulohe nedal zahanbit. Za Pattona dostal dokonca aj Oscara za najlepsiu hlavnu ulohu. Peter Sellers znamy ako Inspektor Clouseau zo serie RUZOVYCH PANTEROV od roku (1963) bol pre zmenu za trojulohu v tomto filme nominovany za najlepsieho herca v hlavnej ulohe, avsak väcsie stastie mal Rex Harrison za ulohu v muzikali MY FAIR LADY (1964). Vidiet, ze v tom roku sa najviac tesil z oceneni muzikal My Fair Lady, pretoze aj Dr. Divnolaska mal dalsie 2 nominacie za najlepsieho rezisera a najlepsi film roka 1964, ale za obe nominacie sa z cenami potesil uz spominany muzikal. Jedine stvrtou nominaciou za najlepsi scenar sa potesil Edward Anhalt za anglicku historicku dramu BECKET s Richardom Burtonom a Peterom O´Toolom... 12.11.2009 ______ Peter Sellers - (Kapitán Lionel Mandrake / Prezident Merkin Muffley / Dr. Divnoláska) +++ George C. Scott - (Generál Buck Turgidson) +++ Sterling Hayden - (Generál Jack D. Ripper) +++ Keenan Wynn - (Plukovník Bat Guano) +++ Tracy Reed - (Slecna Scottová) +++ James Earl Jones - (Porucík Lothar Zogg) +++ Slim Pickens - (Major TJ. King Kong) +++ Peter Bull - (Velvyslanec De Sadecky) +++ Produkcia: Stanley Kubrick +++ Hudba: Laurie Johnson +++ ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Stanley Kubrick za svůj život „realizoval“ pouze 13 celovečerních filmů, na druhou stranu je mnoho jeho filmů legendární záležitostí. 2001: Vesmírná odysea patří mezi nejuznávanější sci-fi všech dob, Osvícení zase mezi nejuznávanější horory všech dob, stejného uznávání se poté dočkaly také Olověná vesta, Mechanický pomeranč nebo také Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu. Kubrick sice realizoval pouze 13 celovečerních filmů, za svou kariéru ovšem zvládl pokrýt prakticky každý stěžejní žánr. A v případě Dr. Divnolásky došlo na komedii. V případě Kubricka pochopitelně na krapet ambicióznější.  V roce 1964 už nějakou dobu probíhala studená válka mezi USA a Sovětským svazem, 2 roky nazpátek poté došlo ke kubánské krizi. I tentokrát Kubrick šáhl po předloze, v tomto případě po knize Red Alert od Petera George. Politická satira, která se i díky palčivému tématu nevyhýbá černému humoru, je dalším Kubrickovým zásadním milníkem a i tentokrát patří Dr. Divnoláska mezi nejuznávanější zástupce svého žánru.  Slavný komik Peter Sellers tu zazářil hned v trojroli, kromě titulního Dr. Divnolásky, bývalého nacisty a na invalidním vozíku, také jako prezident USA Muffley a kapitán královského letectva Mandrake. Sellers tu utvrdil pozici hereckého chameleona, kromě něj tu poté byl George C. Scott (který se tu jako generál Turgidson objevil pár let před tím, než mu titulní role v Generálu Pattonovi přinesla Oscara), Sterling Hayden jako paranoidní brigádní generál Ripper a nebo James Earl Jones, pro kterého byla role poručíka Zogga filmovým debutem. Film plný výrazný výkonů ovšem táhne především zmíněný Sellers. Ve třech rolích střídá přesvědčivě akcenty, úroveň serióznosti pojetí postav a snadno se mu daří až budovat dojem, že jeho tři charaktery vlastně nehraje stejný herec. Síla Kubrickovi satiry tkví v tom, že zůstává silná a strefuje se do černého i v dnešní době (téma strachu z atomových bomb a napjatých politických vztahů je nevyhnutelně příliš aktuální), film díky tomu zvládá být zábavný, přesto z něj též zvládá funkčně mrazit. Film úmyslně sleduje směšnost průměrného myšlení zelených mozků, které snadno implikuje nějakou nadsázku, přeci jen ovšem ve finále není tak daleko od pravdy. Základy filmu sice stojí na vážné knižní předloze, Kubrick ovšem v tehdejším kontextu film obohatil o nadsázku a nádech absurdní podívané, která jakoby se odehrávala ve zcela jiném světě. Přesto jde pořád o náš svět, který je snadné rozeznat i přes nějakou tu Kubrickovu fabulační přidanou hodnotu. Rodeo na bombě snadno patří mezi nejvíce ikonické momenty komediálního žánru. Stejně tak spousty momentů tak funguje, protože jsou přehnané a působí skutečně jak z jiného světa (jen si zkuste představit, že by v roce 1964 volal Lyndon Johnson Nikitovi Chruščovovi s tím, že omylem spadla jedna bomba).  Kubrickova vize i tentokrát působí zcela puntičkářsky dokonale, prim v tom hraje úžasná vizuální stránka, působivá výprava i spousta sofistikovaně promyšlených záběrů. Do velké míry komorní záležitostí její komornost bohatě stačí, především proto, že se i přes komornější prostředí tady pořád řeší důležitá téma jako je jaderná hrozba a s tím i hrozba 3. světové války. Jména postav mají skrytý podtext (Jack Ripper -Jack Rozparovač), stejně tak se i přes nadsázku a satiru Kubrick vyhýbá fraškovým momentům a pořád i přes uvolněný satirický nádech servíruje podívanou na úrovni, která dokáže i z pouhopouhého bunkru udělat vizuální orgie. Tvůrci jako Kubrick v dnešní době holt chybí. Silně ostatně působí i závěr, který ihned po výbušném rodeu nabídne plán Dr. Divnolásky na spasení lidské civilizace, která i díky Divnoláskově minulosti snadno svádí k naplnění ideálu Adolfa Hitlera a jeho „čisté rasy.“ Pak už jen chybí mrazivá pasáž zobrazující skutečné výbuchy atomových bomb a otevřený nádech tragédie. Pro Kubricka šlo jistě v mnoha ohledech o fascinující otevřená vrátka, možná proto se sám v roce 1995 rozhodl pro realizaci pokračování s názvem Syn Divnolásky, kdy chtěl, aby se režie filmu chopil Terry Gillam, tvůrce filmů jako Brazil, 12 opic nebo Strach a hnus v Las Vegas. Scénář nikdy nebyl dokončen a Gillam se i přes zaujetí námětem o filmu nedozvěděl až do Kubrickovi smrti v roce 1999. Těžko říct, jak by Kubrickem schválené pokračování jeho filmu v režii Gilliama dopadlo, odkaz Dr. Divnolásky bude nicméně alespoň žít v podobě chystané divadelní hry, kde si po vzoru Petera Sellerse na prknech Noël Coward Theatre zahraje několik rolí Steve Coogan.  Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu je i po 60 letech filmem, který zvládá být satirický rýpavý, v mnoha ohledech zábavný svou absurdností, stejně tak ovšem mrazivý a chtě nechtě aktuálnější, než se kdy vůbec mohlo zdát. Ať už nás nejvíce mrazí z potencionálních atomových výbuchů, žití v podzemí a nebo nevyhnutelný návrat totalitního nebo diktátorského režimu. Kubrick vážnou předlohu nerealizoval s tím nejvážnějším nádechem a spousty momentů svou zábavností funguje. Neznamená to ovšem, že by Kubrick přes to vše skutečně nezvládl v roce 1964 v mnoha ohledech trefit do černého. Zvláště kdy některé ústřední postavy svým myšlením snadno evokují Donalda Trumpa, svou zmateností poté Joea Bidena. Seznam filmů v Národním filmovém registru pro kulturně, historicky nebo esteticky důležité filmy se nevyhnutelně rozrůstá, Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu je nicméně jedním z těch filmů, který na ně patří zcela právem.... () (méně) (více)

Reklama

Oskar 

všechny recenze uživatele

Dr. Divnoláska není tak docela komedie. Je to satira, což je žánr, který s komedií samozřejmě souvisí, ale nemusí to nezbytně znamenat, že budete ryčet smíchy. I když... scéna, kdy Sellers coby prezident USA telefonuje s opilým ruským prezidentem a snaží se mu šetrně sdělit, že omylem shodili bombu na jeho zemi, je vážně k popukání. P. S.: Peter Sellers měl původně hrát ještě čtvrtou roli, ale ze zdravotních důvodů se jí vzdal. Škoda, mohlo to být ještě pestřejší. 80% ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Keby som nemala aspoň primeraný prehľad o vojnovom scenári, je možné, že by som sa pri tak striktnom filme poukazujúceho iba na veľmocenské intrigy, nevedela dočkať konca. Čierny humor je však svetlou stránkou a jednotlivé, ba priam neuveriteľné situácie ( dialóg medzi americkým prezidentom a ruským premiérom! ) dokážu diváka príjemne pobaviť. Od Kubricka sú mi bližšie iné diela (Vesmírna Odysea, Barry Lyndon, Eyes Wide Shut), ale ani túto snímku neradím k jeho priemeru. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Opravdu přátelská konverzace s Dimitrijem, zářící Peter Sellers a příznačně kousavý Kubrick. Dr. Divnoláska má přesně ten typ humoru, který když sedne, tak zanechá jak vrásky od smíchu, tak pocit dokonale chytrého filmu. Tím spíš, že není pro každého. Pro mě je ale i po téměř šedesáti letech od svého vzniku nestárnoucí trefou do černého. ()

Galerie (194)

Zajímavosti (73)

  • V úvodních titulcích se místo věty „Based on the book“ vyskytuje chybná „Base on the book“. Režisér Stanley Kubrick tuto chybu zaregistroval až po uvedení filmu do kin. (tnp101)
  • Producenti sa snažili film presadiť pred Akadémiou filmových umení a vied v mnohých kategóriách. Keďže Peter Sellers hral vo filme trojrolu, producenti bojovali za jeho nomináciu v troch kategóriách: jednu za herca v hlavnej úlohe a dve za vedľajšiu úlohu. Sellers bol nakoniec na Oscara nominovaný iba v jednej kategórii (herec v hlavnej úlohe) za všetky tri roly. (moviefilm)
  • Komedie režiséra Stanleyho Kubricka je považována za nejgeniálnější satiru na studenou válku v dějinách filmu. V hlasování kritiků byl film zařazen do první desítky tohoto žánru. (Lynette)

Reklama

Reklama