Režie:
Michael BayScénář:
Randall WallaceKamera:
John SchwartzmanHrají:
Ben Affleck, Josh Hartnett, Kate Beckinsale, Cuba Gooding Jr., Tom Sizemore, Jon Voight, Colm Feore, Mako, Alec Baldwin, William Lee Scott, Michael Shannon (více)Obsahy(1)
Nerozluční kamarádi Danny a Rafe prodělávají letecký výcvik. Rafe je přijat jako dobrovolník k elitní britské Orlí peruti. Danny považuje jeho odjezd za zradu a ještě hůře nese zprávu Rafova přítelkyně Evelyn. Zatímco Rafe odjíždí na výcvik do Anglie, situace ve světě se vyostřuje. Americký prezident Roosevelt žádá více pomoci bojujícím spojencům, japonský admirál Jamamoto zase přesvědčuje vládu, aby zasadila Američanům drtivý úder. Při jednom z bojových letů je Rafe zasažen a zřítí se do moře. Je považován za mrtvého a Danny podle slibu, který kamarádovi dal, oznámí smutnou zprávu Evelyn. Postupem času se s Evelyn sbližuje a nakonec se z nich stanou milenci. Jenže pak se náhle objeví Rafe. Pochopí, co se mezi nimi stalo, a v baru se pak s Dannym popere. Je 5. prosince 1941. O dva dny později stovky japonských letadel smetou nepřipravené Američany v přístavu, druhá vlna zničí letiště. Rafovi a Dannymu se podaří vzlétnout a zničit několik japonských stíhaček. Je však pozdě - japonský útok je u konce a flotila v Pearl Harbor je zničena. Danny a Rafe se vzápětí dozví, že byli zařazeni do přísně tajné operace, jejímž cílem je riskantní nálet na Tokio. Těsně před odletem prozradí Evelyn Rafovi, že je s Dannym těhotná. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (990)
Ať už ta devadesátiminutová ohraná a nedopilovaná romance v rozjezdu, velkolepý bombardovací nálet, američansky hrdinná blbost, nebo závěrečná odvetná mise, mě to celou dobu bavilo. Zajímá-li vás Pearl Harbor a chcete vidět víc než jen výbušnou akci za těžký prachy, zkombinujte tady tu srandu se starším, naučnějším a serióznějším TORA! TORA! TORA!. Já předem věděl do čeho jdu, taky můžu Hartnetta i Afflecka (i když tady to byl fakt moula), plus tý blbosti a patosu zase nebylo až tolik, že by mi to extra vadilo. Prostě nenáročný válečný velkofilm, hezký na pohled, hodnotit v mém případě níže by bylo nefér. 7/10. [HD] ()
Já moc nemusím filmy Michaela Baye, až na Skálu točí naprosto průměrné filmy. Ten americký nacionalismus, patriotismus mi leze krkem, dyť já sem přece Čech! On the other hand, u tohoto filmu jsme ochotnej ho tolerovat, přece jenom, událost na Pearl Harbouru se nejvíc dotýká právě Američanů a Japonců. Příběh je ovšem docela nudný, herecké výkony trapné (co však máte chtít od filmu, u kterého je na první pozici v seznamu herců Ben Affleck?) a tak až na efektní bojovou podívanou a hudbu (Faith Hill - There You'll Be) tady nenajdu asi nic, co by film zvedlo z průměru. ()
Jedna hvězda za nálet Japonských letadel na námořní základnu v Pearl Harboru a dvě hvězdy za zpracování Doolitleova náletu na Tokyo. Útok na námořní základnu s kotvící flotilou byl proveden zdatně a překonal staršího filmového bratra Tora Tora (jen díky počítačovým efektům). Odvetný úder letky bombardérů B25 Mitchell pod vedením generála Doolitla, které po speciálním výcviku odvezla letadlová loď USS Hornet na dosah Japonska mne z filmu potěšil nejvíc a ani jsem jej tam nečekal. Myslím, že je to poprvé co tuto akci někdo zfilmoval a je to dobře. Střední bombardér B25 totiž vůbec nebyl konstruován pro starty z letadlové lodi a už jen tento úkon je hodný obdivu. Mé druhé smeknutí je všem členům osádek a pilotům, protože se všichni na akci přihlásili dobrovolně a všem bylo jasné, že se s největší pravděpodobností nevrátí. V nejlepším případě je čekalo nouzové přistání kdesi v Číně, v horším zajetí Japonců. Řadu těchto letců také Japonci brutálně popravili. Doolitle měl štěstí, že nálet přežil, dostal se ke spřáteleným silám na Čínském území a posléze zpět do USA, kde byl povýšen na generála (ve filmu jej ztvárnil Alec Baldwin). Traduje se , že Japonci pak při následné okupaci jako pomstu za pomoc americkým letcům zabili až 250 000 lidí... U Doolitla a jeho chlapců je patos a patriotismus zcela na místě a pro Yankees je odvetný nálet na Tokio něco, čím je pro Brita Bitva o Anglii.. Ohledně love omáčky táhnoucí se filmem nemám moc co dodat. Je to zkrátka nutné pojivo pro dnešního diváka k historickým událostem. Vše samozřejmě vrchovatou měrou završuje všudypřítomný americký patriotismus, který my moc nechápeme. Oni jsou ale jiní. Každopádně Pearl Harbor byl pro Američany stejné trauma jako 11.září. Nedivme se jim, že stále je tu potřeba se k těmto tématům vyjadřovat. ()
"Nemyslíš, že nás vybrali jenom proto, že jsme mladý a blbý?" I mé chabé znalosti z historie mi našeptávají, že ono to celé bylo trošku jinak. Nicméně od Michaela Baye se asi nedá očekávat historický dokument, ale spíš akční nářez. Ten se sice dostavil, bouchalo a šplouchalo to jedinečně, ale taky došlo na hrdý pohled na třepetající se vlajku s hvězdami a pruhy, na což mám diagnostikovanou alergii. Taky je to na můj vkus moc dlouhé a musím si postěžovat na to, že se sestřička Evelyn vůbec nevěnovala mým zraněním, ale zase to vzedmulo mou hrdost na to, že nejsem obyvatel Hamburgerlandu. ()
Zkurvená esence patosu, klišé, nereálných sraček a dalšího odpadového hollywoodského smetí vyváženého se vší pompézností do světa. Bay předvedl, že je mistr v natáčení výbuchů kanystrů s benzínem a tím jeho práce v roli režiséra končí. Scénář doslova ukradený Svěrákovi, ale vzhledem k celosvětové slávě této sračky, to většina zahraničních diváků bude vidět přesně naopak. Ten film mi přišel přehnaný i ve 13 letech, kdy jsem ho viděl poprvé. "Válečný" film pro ženy, které nemají absolutně páru, co je druhá světová válka a jak se v ní bojovalo. 20% ()
Galerie (89)
Zajímavosti (106)
- Scéna, která ukazuje útok japonských letadel na nemocnici, vyvolala velký rozruch jak v Japonsku, tak mezi veterány z Pearl Harboru, protože se nikdy nestala. Japonští piloti měli výslovně zakázáno útočit na civilní objekty. Přeživší poznamenávají, že i když by k tomu Japonci měli příležitost, nikdy by nezaútočili na samotnou nemocnici. Režisér Michael Bay uvedl, že tuto scénu přidal, aby útok působil barbarštěji. (HellFire)
- Ve filmu (i ve skutečnosti) použili Japonci speciální dřevěné plováky, které měly nadnášet torpéda a zabránit tak jejich ponoření do větší hloubky. Mohli je tak nasadit i v mělkém přístavu, jakým byl Pearl Harbor. Plováky ovšem nebyly vynálezem Japonců, ale Britů, kteří je jako první použili přibližně rok předtím při náletu na italské loďstvo v přístavu Tarent. Samotný nálet na Tarent byl jedním z inspirací pro Japonce, protože prakticky ukázal, že lze podobnou akci uskutečnit. Do té doby převládalo přesvědčení, že před leteckým úderem z letadlových lodí jsou lodě v přístavu relativně bezpečné. (Dzin01)
- Třetí spolupráce Michaela Baye a kameramana Johna Schwartzmana. Bay často své kameramany mění a jen výjimečně spolupracuje s jedním kameramanem na dvou filmech. Výjimku tvoří ještě Amir M. Mokri a Ben Seresin, kteří natáčeli dva Bayovy snímky. (Chrustyn)
Reklama