Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V lesích je nalezeno mrtvé tělo školačky Elsie a obyvatelé města žijí ve stavu tísnivé hrůzy. Policie zoufale pátrá po vrahovi a popudí proti sobě podsvětí, které odmítá za vraha považovat někoho ze svých řad. Organizace zločinců se proto rozhodne vzít spravedlnost do svých rukou... Politické napětí v Německu na počátku třicátých let dosáhlo svého vrcholu a tento snímek některé vrcholné německé představitele velice popudil, jelikož je v něm spousta narážek, směřujících k demystifikaci politických sil Německa v přelomovém údobí. (caligari)

(více)

Recenze (200)

classic 

všechny recenze uživatele

Vrah [detí!] následne píše do novín: „pretože polícia nezverejnila môj prvý list, píšem teraz priamo do novín. Pokračujte vo vyšetrovaní. Všetko sa vám čoskoro potvrdí. Ale ešte som neskončil.“ • A v podstate i takmer celý 4,5 miliónový Berlín je zrazu na nohách, resp. »hore nohami«, keďže v jeho exteriérových priestoroch vyčíňa akýsi neznámy VOTRELEC, ktorý sa teda akosi mimoriadne zameral na sériovú podobu brutálnych vrážd niekoľkých berlínskych dievčatiek [pedofilná zvrátenosť najhrubšieho zrna?!], z čoho sa následne vynárajú až 2 konkrétne problémy: A). Nielenže sa zo strany polície začína už pomaličky prejavovať bezvýchodiskový stav spojený s vysiľujúcou únavou, nakoľko vskutku začínajú byť čoraz viacej v úzkych; skrátka sú naprosto bezbrannými, lebo si nevedia dať rady s týmto Škodcom, ktorého momentálne ani nedokážu poriadne vystopovať! B). Ale zároveň by sa dalo snáď tiež podotknúť i to, že taktiež aj u takej «berlínskej mafii», sa čím ďalej, tým viac vyskytujú určité trhliny, t.j. »škrty cez rozpočty«, inými slovami povedané: i tento obzvláštnym spôsobom pochybný, kriminálny tábor; medzitým začína mať tohto Škodca v zuboch ešte podstatne vo väčšej miere, než povedzme i samotná «ruka zákona». • A čo z toho nakoniec vari [automaticky] vyplýva? ...že »obidva tábory«, začnú konať skoro simultánne od seba, keď každá strana v tomto intenzívnom hľadaní, hľadá úplne iné záujmy: a). nad berlínskymi, temnými ulicami sa zmráka zlovestná atmosféra, kedy sa rodičia boja púšťať sa hrať svoje deti vonka na ulicu, a preto by malo zakročiť nemecké "OČTK". b). samozrejme, že KRIMINÁLNE PODSVETIE v tom vidí celkom rozdielne príčiny, pozostávajúce z celkom prostého zistenia, že sa jej tým pádom nejakým činom narúša biznis! • A najmä preto by sa mal mať práve teraz tento [ne]ústredný protagonista: Hans Beckert; v priam nadčasovom stvárnení týmto rodákom z Ružomberka!, Petrom Lorreom, jednoznačne i na veľkom pozore, aby dajme tomu nebol náhodou kýmsi náhodne ocejchovaným... • Podobne ako i 2 nerovnaké strany, tak aj váš milý recenzent, horúčkovito HĽADAL nejakého, nuž najlepšie európskeho zástupcu, ktorý by mu vyplnil daný priestor v jeho exkluzívne nabitom rebríčku: NAJLEPŠÍCH TITULOV, z ktorého síce povyhadzoval i zopár amerických reprezentantov [ku ktorým už ani zďaleka nemá taký vrúcny vzťah, ako voľakedy predtým], a to zrejme iba kvôli tomu, aby ich nahradil čímsi oveľa adekvátnejším čo by mu zase nepripomínalo predchádzajúcu [yankeeovskú] pôdu; a hľa, čuduj sa svete, predsa sa to napokon i podarilo v tom ponímaní, že relevantná N Á H R A D A, prichádza z neďalekého Nemecka! • Dovolím si tvrdiť, že nemecký AUTOR vo výrazne expresionisticky ladenom titule: M, dosiahol predovšetkým najviac toho, že nielenže vytvoril unikátne, a k tomu i vrcholné ARCIDIELO 20. STOROČIA; osobné OPUS MAGNUM, aké mimochodom ani nemá žiadnej obdoby, čo sa adresne týkalo svojho umeleckého spracovania, ale popritom ho takisto aj vhodne ozvučil zvukovou stopou, čo je vôbec definované, ako 1. ZVUKOVÝ FILM: FRITZA LANGA! • Miestami sa to ale nezaobišlo bez určitých, nemých prvkov, vďaka čomu sa dosiahla nevídaná, estetická rovina, a to ani nehovoriac o geniálnej montáži, ktorá je vedľa imidžu, rovnocenným partnerom... • A čo azdaže dodať na samý záver? Asi by som si neodpustil, aby som nespomenul to, čo si to vlastne hvízdaval tentohľa antagonista s vypleštenými okáľmi: In the Hall of the Mountain King [V Sieni Horského kráľa] ♫ ...a to bolo neoddeliteľnou súčasťou naprieč divokým dianím; poprípade kľúčovým, poznávacím znamením... () (méně) (více)

Vančura 

všechny recenze uživatele

Mistrovský film, který mě zcela ohromil. Třeba už jen tím, jak moderně působí - přijde mi neuvěřitelné, že ve filmu starém 84 let poznávám důvěrně povědomé motivy z moderních kriminálek. Snad ani nejde docenit, jak invenční a průlomový film toto ve své době muselo být. Nejvíc mě ovšem dostal ten nápad s tím, že se šéfové podsvětí rozhodnou nezávisle na policii chytit hledaného vraha, protože jim neustálé razie policie usilující ho dopadnout kazí kšefty - závěrečné improvizované soudní přelíčení, kdy proti sobě stojí spodina společnosti a dopadený pedofil, má v sobě působivost téměř srovnatelnou se soudním dramatem Dvanáct rozhněvaných mužů. A ještě jeden film mi tahle podívaná připomněla, a sice stařičký horor Příšerný host od Hitchcocka, s nímž má Langův "M" srovnatelnou atmosféru a podobný děj. Ačkoli mi zde s odstupem pár věcí trochu vadí - třeba nepochopitelná naivita dětí, které (ač dobře zpraveny o nebezpečí, které jim hrozí) se klidně nechají vodit kolem ramen cizím chlápkem a kupovat si od něj bonbony a balonky, kristebože!; zmínit lze také řadu otázek, které film vyvolává, aniž by na ně dal odpovídající odpověď - třeba proč vlastně vrah poslal do novin svůj dopis, když přitom nechtěl, aby ho chytili, nebo kam se poděla jeho ostražitost, s níž předtím bezproblémově zabil dvě děti, aniž by ho někdo při tom přistihl - ve svém celku mě tento film zcela přikoval k obrazovce a nesmírně mě bavil. Fascinující už je třeba jenom sledovat, jak se v té dobové dokonale profízlované společnosti postupně utahuje kolem vraha smyčka, z níž není úniku. K jeho dopadení není potřeba žádná sofistikovaná policejní technika ani testy DNA a podobné moderní vychytávky, ale docela primitivní postupy na způsob domobrany. V této části je mimochodem film zcela nejpůsobivější, když ukazuje, jak je podsvětí ve svém fungování mnohem efektivnější, než policie ochromená svou byrokratickou tíhou a neochotou lidí sdělovat jim jakékoli infomace. Pro mě osobně rozhodně jeden z nejlepších předválečných filmů, co jsem kdy viděl - je to nesmírně působivý a silný film, a možnost ho vidět se rovná velkému zážitku. Závěr mě zcela rozerval na cucky. ()

Reklama

Pítrs85 

všechny recenze uživatele

Velmi emocionální, nadčasový snímek, který, i když už je to osmdesátiletý dědula, svojí sílu nezapře. Každá scéna vypilovaná do posledního detailu, navíc absence hudby, čehož jsem si všiml až po nějaké chvíli, že mi tam pořád něco chybí, tomu dodává na autenticitě (samozřejmě s výjimkou pískání "In the Hall of the Mountain King, krásné to skladby). A díky "eMku" se snad konečně dokopu k Langovému slavnému Metropolis. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Srovnáme-li toto dílo s tím, co nabízí náš soudobý hraný film té doby, nepochybně srovnáváme nesrovnatelné. Bravurní vedení herců, víc než solidní náznaky skutečné filmové řeči a režie pozitivně patrné v projevu divadelně školených koryfejů německé Thálie, důkladná práce a studium prostředí, realistické podání berlínského (?) policejního prostředí, které víc než snese srovnání např. se staršími gabenovskými maigretovkami, to všechno vyvolává dojem, že datum natočení bylo zfalšováno alespoň o 10 let. Jen zbytečně dlouhé prodlevy mezi jednotlivými obrazy a poměrně častá absence zvuku naznačují opak. Poněkud didakticky působí i samotný závěr filmu - ruka zákona napřežená nad usvědčeným pachatelem by jako závěr byla znamenala více. Smekněme před tímto demokratickým velikánem výmarského německého hraného filmu. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

To čím je tento film obdivuhodný, je jeho koncepce. Kromě vraha, není ve filmu žádná ústřední postava. Naopak scánář je rozprostřen na velké množství charakterů. Spousta scén tak zachycuje epizodní události, které vykreslují dopad řádění sériového vraha komplexně na celou společnost. Ať již se jedná o paniku, paranoiu, mediální masáž či mobilizaci civilistů, záběr je tak široký, že to v době vzniku filmu a nejspíš i dlouho po ní nemá obdoby. Tato kompozice by nebyla možná, bez na fantastického umění střihu, který je vedle estetiky, asi nejvýraznějším činitelem tohoto snímku. Po této stránce film patří mezi ty, které mohou fanoušci filmu obdivovat, coby díla definující jeho vývoj. Samozřejmě adekvátně kvalitní je i scénář, který nevtíravě reší otázku morálky, co se trestů smrti týče. Rozhodně se nejdená o film pro každého, léta se na něm podepsala, ale ti co si potrpí na tvorbu starých mistrů, si budou libovat. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (43)

  • Německá blackmetalová kapela Nargaroth použila části dlouhého monologu ze soudní síně pro instrumentální part v písni „A whisper underneath the bark of old trees“. (classic)
  • Vrah mezi námi je zmíněn v nacistickém propagačním filmu z roku 1940 jako příklad "zdegenerované" židovské kultury. (gjjm)

Související novinky

Noir Film Festival 2019: Zítřek nemá šanci

Noir Film Festival 2019: Zítřek nemá šanci

17.08.2019

7. ročník unikátní přehlídky klasik, ale i pozapomenutých klenotů z bohaté pokladnice filmu noir představí snímky tematizující loupež, výběrovou retrospektivu noirových děl Fritze Langa, rozmanitou… (více)

Festival Das Filmfest chystá filmové hody

Festival Das Filmfest chystá filmové hody

19.10.2015

Historicky první zpracování Stokerova Draculy, jeden z nejstarších evropských zvukových filmů, snímek oscarového Michaela Hanekeho, nejnovější film z dílny kultovního Fatiha Akina Šrám či vizuálně… (více)

Noirová klasika v Litoměřicích

Noirová klasika v Litoměřicích

08.08.2009

Ve dnech 28. — 30. srpna 2009 proběhne již podeváté litoměřický filmový festival, tentokrát s podtitulem „film fatal“. Budete mít jedinečnou možnost zhlédnout filmy, se kterými se ponoříte do vln… (více)

Reklama

Reklama