Režie:
Kenneth BranaghScénář:
Michael GreenKamera:
Haris ZambarloukosHudba:
Patrick DoyleHrají:
Kenneth Branagh, Gal Gadot, Armie Hammer, Tom Bateman, Letitia Wright, Emma Mackey, Sophie Okonedo, Russell Brand, Annette Bening, Ali Fazal, Rose Leslie (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Smrt na Nilu, jehož předlohou je slavný detektivní román Agathy Christie z roku 1937, je odvážným tajemným thrillerem režiséra Kennetha Branagha o emocionálním chaosu a smrtících následcích vyvolaných milostnou posedlostí. Dovolená belgického detektiva Hercule Poirota na palubě okouzlujícího říčního parníku v Egyptě se změní v děsivý hon na vraha, ve chvíli, kdy idylické líbánky dokonalého páru postihne tragédie. Příběh nespoutané vášně a paralyzující žárlivosti, zasazený do prostředí impozantní pouštní scenérie, dech beroucích výhledů a majestátních pyramid v Gíze, sleduje osudy skupiny kosmopolitních cestujících, přičemž nečekané zvraty a zápletky udržují diváka v napínavé nejistotě až do konečného rozuzlení. (Falcon)
(více)Videa (5)
Recenze (528)
║Rozpočet $90miliónov║ Tržby USA $45,630,104║ Tržby Celosvetovo $137,307,235▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $718,340║ Tržby za predaj DVD v USA $441,600║ Príliš toporne sucho, herecky chladno odbité, tie postavy fakt neberú, nevyvolajú emócie, možno občas trošku elektrizujúca atmosféra, hlavne pri tom úvodnom tanci ale to je tak všetko. Vizuál a triky ušli. /40%/ ()
Ultraprecizně vyvedený whodunit, u něhož jsem zažíval i dost zvláštní a vítaný paradox - knihu jsem nečetl a vyústění neznal, ale viníka jsem zde odhadl poměrně záhy po osudném činu, přičemž mi to absolutně nevadilo a ani mi to nepřišlo jako slabina, nýbrž jako úmysl. Branagh totiž báječně směřuje pozornost spíše na proces hromadění vodítek nežli na prohlubování záhady. Celý film jsme ve vědění takřka kompletně srovnáni s Poirotem, jenž vše vidí nebo slyší (a když už leží opilý mimo dění, vše se doslechne od nevinných a spolehlivých svědků) a dedukujeme společně s ním - a společně s ním také můžeme tušit, kdo za vším stojí, ale soustředit se jen na shánění důkazů, které jsou rozprostřeny i všude po mizanscéně (respektive v ní chybí - červená barva na malování, ztracený šátek). A které scénář skvěle a rytmicky zvýznamňuje, stejně jako tradičně zacuchanou vzájemnou minulost aktérů. Odhadnutí konce tedy není chyba filmu, ale snad i jeho dominanta - že dokáže být takhle zábavný a rafinovaný jen v tom, jak propojuje diváka s vyšetřujícím protagonistou (a to i emocionálně díky rámujícímu prologu a epilogu), za to bych Kennetha fakt poplácal po zádech. Moc pěkný vizuál a skvělá kamera, která se v důmyslnosti rozebírání prostoru vyrovná i dílům Stevena Spielberga. Už teď jsem zvědavý na dojmy po další projekci. 90 % ()
Nemal by byť Poirot dejovo nepredvídateľný s prekvapivým záverom? Rád by som išiel vyššie, no bohužiaľ nedá sa. Pri takomto rozpočte beriem kulisy a kostýmy ako samozrejmosť. Pri takomto druhu kriminálok je alfa omega výsledkom príbeh, no a ten mi popravde prišiel čitateľný, čo však môže byť aj mojou chybou, lebo len pár dňami som videl “originál”. ()
Anglická spisovateľka Agatha Christie je autorkou detektívneho románu "Smrť na Níle". Vyšiel prvého novembra roku 1937. Prvý krát bol sfilmovaný v roku 1978, kde hlavnú úlohu súkromného detektíva Hercule Poirota stvárnil Peter Ustinov. V roku 2004 bola vyprodukovaná seriálová epizóda, kde Poirota stvárnil David Suchet. A zatiaľ posledná filmová verzia je z roku 2022, ktorá vznikla pod režisérskou taktovkou Kennetha Branaghana, ktorý si zahral aj úlohu vyšetrovateľa. Ja som si povedal, že si to najskôr prečítam, a potom začnem tieto filmové spracovania pozerať pekne porade. Takže ako prvý som si pustil titul "Smrť na Níle", ktorý v roku 1978 natočil režisér John Guillermin. Dal som mu štyri hviezdičky. O pár dní potom som si pozrel "Smrť na Níle" z roku 2004. Jedná sa o tretiu epizódu z deviatej série, ktorá je súčasťou televízneho seriálu "Agatha Christie´s Poirot". I tomuto titulu som pridelil štyri hviezdičky. No a teraz prišla na rad najnovšia verzia z roku 2022. A bohužiaľ prišlo aj veľké sklamanie. Dejové úpravy pôvodnej literárnej predlohy boli necitlivo spracované. Povinná jazda s LGBTI propagandou a politicky korektné pokorenie sa voči utláčanému čiernemu etniku bola nechutná fraška, ktorá však zaručila vysoký rozpočet. Nasilu vložené akčné scény boli úplne zbytočné. Tiež sa mi nezdalo, že by sa kostýmy a účesy postáv pridržiavali dobovej módy. No a tie vulgárne vyzívavé tance a verejne prezentovaná sexualita boli doslova trapné, keď histórie znalý človek uváži, že v dobe, kedy sa odohráva dej tohoto filmu, si manželské páry vykali aj pri súloži. Vôbec to nemá tú podmanivú starosvetskú atmosféru románov Agathy Christie. Tá keby to videla, tak by zrejme len nechápavo krútila hlavou a trpko zaplakala nad tým, ako sprznili jedno z jej najlepších diel. ** ()
Branagh je rozprávačom z inej ligy a túto skutočnosť mu v Poirotovskej prvotine kazili iné veci. Druhý pokus o dobitie veľkého plátna najslávnejším detektívom všetkých čias za mňa dopadol paradoxne o fúz lepšie, aj napriek slabším hodnoteniam. Možno preto, že som od toho nemal také veľké očakávania. Aj napriek tomu, že som si už v polovici filmu spomenul na rozuzlenie celej zápletky, keďže som videl obe predchádzajúce filmové adaptácie, tak ma dej udržal v napätí až do konca. Technická stránka filmu brilantná, vizuál, lokácie, kostýmy, hudba, kamera. Tu sa tvorcovia naozaj predviedli. Branagh však akoby miestami zabúdal na podstatu Poirotovských príbehov, ktorú naplno rozvinie až v druhej polovici príbehu. A to sa môže niektorým divákom zdať ako večnosť, pokiaľ toľko nelipnú na veciach predtým spomenutých. Za mňa spokojnosť, ale je ešte čo vylepšovať. Tak snáď do tretice už to bude bez výhrad. Veľmi si to želám. 75%. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (13)
- Pyramidy i sfinga ve filmu jsou zcela mimo svoje reálné polohy, některé záběry natočené ve filmu by v realitě nebylo možné získat. (nocturne)
- Většina herců ve filmu nemluví svými rodilými přízvuky. Američani Annette Bening a Armie Hammer mluví ve filmu britským přízvukem, britští herci Sophie Okonedo, Letitia Wright, Jennifer Saunders a Dawn French mluví americkou angličtinou a další dva Britové, Rose Leslie a Kenneth Branagh, mluví s francouzským přízvukem. Ind Ali Fazal ve filmu mluví s britským přízvukem. Izraelská herečka Gal Gadot, která je jedinou herečkou, u níž angličtina není jejím rodným jazykem, mluví ve filmu svým vágně izraelským akcentem jako ve většině svých rolí. (hansel97)
- Když bylo poprvé oficiálně oznámeno obsazení filmu, nacházelo se v něm i jméno Jodie Comer, která však v té době ještě neměla podepsaný kontrakt. Kvůli nabitému diáři se nakonec ve filmu neobjevila. (NiWi)
Reklama