Reklama

Reklama

Režisérský debut Woodyho Allena z roku 1969 zachycuje kriminální léta mladého Virgila Starkwella, kterého hraje sám Woody Allen. Přestože byl Virgil nadprůměrně inteligentní, a možná právě proto, připadal si zmatený a osamocený. V osmnácti se vykašlal na školu a vydal se na dráhu zločinu. Jeho sklon zpackat všechno, na co jen sáhnul, jej ale brzy dostal za mříže. Po propuštění potkal mladou a krásnou Louise, do které se zamiloval. Kvůli ní se také rozhodl změnit svůj život. Před tím se ale ještě naposledy pokusí vyloupit banku, což ho opět dostane do vězení. Dny se vlečou a Virgil se rozhodne vzít osud do svých rukou a utéct. Tentokrát se na něj usměje štěstí. Společně s Louise, která je těhotná, odjedou do jiného státu, kde konečně začnou žít normálně. Pronajmou si malý byt a Virgil si najde práci v kanceláři. Jednoho dne se ale objeví neodolatelná sekretářka slečna Blairová, která zjistí, že Virgil je hledaný zločinec a začne ho vydírat. Vrátí to Virgila zpátky do starých kolejí, nebo to tentokrát zvládne bez porušení zákona? (HBO Europe)

(více)

Recenze (207)

MarekT 

všechny recenze uživatele

"Otec, příkladný voják, si po třiceti letech strmé kariéry vysloužil hodnost desátníka." Mohl si přát Woody Allen lepší režisérský debut? Nádherně ulítlé pokračování v tom, co načal už v závěru Casina Royale. Pravda, možná trochu přeháním, bondovská parodie byla z jeho strany podstatně ujetější, ale s podobnými gagy se setkáváme i zde - vypíchl bych například poházené uspořádání bytového zařízení. Tak trochu jsem zde čekal ten Allenův styl, kdy je sice vtipný, ale tu vtipnou stránku přebíjí nějaká dobrá myšlenka. Zde tomu tak rozhodně není, ale nemohu být nějak nespokojen - bráno po stránce komediálního žánru, film bych asi řadil do širšího výběru nejoblíbenějších komedií. Moc filmů s Allenem jsem zatím neviděl, ale začíná se mi jevit kupříkladu díky svému zjevu jako univerzál - ať už kladné či záporně působící role, dramatické či odlehčené, na vše je jedním z horkých kandidátů. V minulosti jsem zde sepsal pár negativních ohlasů k filmům, které měly být jakože parodií na něco, ovšem v záměru celkem selhaly a dávka humoru se mi zdála ve srovnání s jinými slabá. Jsem rád, že právě Allen ukázal, že stvořit fiktivní dokument s dobrým výsledkem jde, hlavně když laťka nadsázky a parodie se mi zdála přesně nastavená. Woodyho styl se mi líbí čím dál více a rozhodně se těším, když se mi další jeho filmy budou líbit stejně, či ještě více. ()

selviskhed 

všechny recenze uživatele

(Psychiatr k Virgilově psychickém stavu:) -"Všeobecně se má za to, že cello je falický symbol. Myslím hmatník. A ty partie v nižší části nástroje mají tvary vyloženě mateřské. A pokud přidáte ještě smyčec jde podle mě o sublimaci laskání těla. To domnělé svírání falu a laskání těla u něj vyvolalo podle mne značný konflikt už v šesti letech." Film trpí stejným nešvarem jako filmy, které podle Allenova scénáře točili jiní autoři. Má dost hluchých míst. Až v Banánech podle mě Woody Allen zjistil, které scény vynechat a jak do filmu nacpat pouze to nejlepší. Virgil je jedna z mála postav z Allenovy herecké filmografie, které jsem moc nefandil. Možná na můj vkus nebyl dostatečně převzdělaný. ()

Reklama

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

"Teď vám pustím pár filmů z banky. Uvidíte je jen jednou. Pak, abychom zlikvidovali důkazy, filmy sníme. Bude to formou švédského stolu. Támhle je bramborový salát. Žena uvařila kávu." - Až do poloviny 70. let točil Woody Allen podobně ztřeštěné groteskoidní komedie jako je tahle (snad s vyjímkou mého oblíbeného Zahraj to znovu, Same - které ovšem sám nerežíroval) a pokud se vám tento styl zamlouvá, myslím, že nebudete zklamáni. Je zde sice řada fórků nefunkčních a našlo by se i pár trapných, ale těch dobrých až skvělých je podstatně víc. Je nad slunce jasnější, že v dobách tohoto počinu Woody stále hledal svůj osobitý styl (během filmu se například nevyskytuje žádná jazzová hudba a tento ani nezačíná titulkami, považte!). Na skoro-debut (neboť úlet "What's Up, Tiger Lily?" těžko považovat za allenovku) je to však úžasný výkon! ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

S Woody Allenem máme naprosto totožný smysl pro humor. Hlášek a gagů je ve filmu tolik, že z nich žijete pak ještě celou noc i s následky. Když jsem se totiž z ničeho nic začal ve tři hodiny ráno smát, Petruška usoudila, že po dlouhém čase přišla doba, aby mě opět vyšetřili pánové v bílém. Jenže tentokrát byl na vině Woody Allen a ne já. Posuďte sami " Když jsem byl v její blízkosti něco mě svrbělo, myslel jsem si, že je to láska, ale byly to jen plané neštovice." ()

bloom 

všechny recenze uživatele

Seber prachy a zmiz není daleko od dokonalosti, přesto Woody natočil i lepší bláznivé komedie. Ovšem kdykoli si pustím bankovní scénu s "pislolí", hromadný útěk v řetězech a Virgilovi začátky s kulečníkem, vždycky se směju. Woody pracoval podobným stylem jako jeho vzory z němých grotesek a bratři Marxové. Totiž měl připraveno na jedno místo několik gagů a až natáčením se poznalo, který je ten pravý. V závěru chtěl nechat Virgila Starkwella opravdu zastřelit, ale nakonec sám uznal, že by se to do filmu nehodilo. Seber prachy a zmiz je totiž vlastně svým způsobem průměrná komedie své doby, které se dostalo uznání až díky pozdějším filmům svého tvůrce. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (13)

  • Natáčení se povedlo za 10 týdnů díky dlouhým natáčecím dnům, někdy až do 11. hodiny večerní. (don corleone)
  • Ve filmu se objevuje celá řada odkazů na slavné komiky. Například souboj s žehlícím strojem odkazuje na Charlieho Chaplina, ukradená nefunkční pistole na Harolda Lloyda, přepadení banky zase na bratry Marxe. (Oktavianus)
  • Film měl vyjít na 2 miliony amerických dolarů, Woody Allen ho ale dokončil týden před termínem za 1 600 000 dolarů. (Oktavianus)

Reklama

Reklama