Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Luboš FišerHrají:
Michal Dočolomanský, Rudolf Hrušínský, Miloš Kopecký, Václav Lohniský, Ladislav Pešek, Naďa Konvalinková, Květa Fialová, Martin Růžek, Olga Schoberová (více)Obsahy(1)
Po čtrnácti letech se sešli režisér Oldřich Lipský a scenárista Jiří Brdečka – tvůrci slavného Limonádového Joea – opět k realizaci další výtečné parodie, tentokrát na rodokapsové příběhy neohrožených hrdinů. V komedii Adéla ještě nevečeřela je tímto hrdinou slavný detektiv Nick Carter, kterého do Prahy pozval policejní komisař Ledvina, aby mu pomohl vyřešit záhadný zločin – zmizení psa hraběnky Thunové. Carter brzy zjistí, že jeho protivníkem je jeho věčný rival, ďábelský botanik, zločinec mezinárodní pověsti hrabě von Kratzmar. Musí se samozřejmě vyrovnat s řadou nebezpečných a důmyslných léček, překonávat „nepřekonatelné“, což slavnému hrdinovi, který je nepřemožitelný, neprůstřelný, nebojácný a neohrožený, nedělá žádné zvláštní potíže. Nevadí mu ani nové, neznámé prostředí, protože jeho společníkem a průvodcem je bodrý komisař Ledvina, který ho neopomene protáhnout pražskými hospůdkami… V komedii, která získala řadu ocenění u nás i v zahraničí, se zaskvěla dlouhá řada výborných herců. V roli velkého detektiva to byl neodolatelný Michal Dočolomanský, jeho českého kolegu hrál Rudolf Hrušínský, role zlosyna byla nezapomenutelnou kreací Miloše Kopeckého. Kostýmy jsou dílem Theodora Pištěka a na animované části filmu se podílel Jan Švankmajer. K úspěchu filmu přispěla i výborná kamera Jaroslava Kučery, který skvěle zachytil půvaby a atmosféru secesní Prahy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (596)
Jedna z nejlepších českých komedií, vlastně parodií. Začátek vystřižený jako z němé grotesky. Vlastně všechno je zde mistrovské. Výborní herci v čele s Michalem Dočolomanským, skvělá hudba Luboše Fišera, která dotvářela atmosféru, a naprosto famózní dílo Jana Švankmajera, který se při tvorbě masožravé Adély doslova vyřádil. A k tomu fůra nápadů skvělého režiséra Oldřicha Lipského. Nezapomínejme však na původního autora Jiřího Brdečku. Když si tohle všechno dáme dohromady, vznikne film, který baví diváky již několik generací. A divák si opět musí povzdychnout: Natočíme ještě dnes něco takového, jako byla Adéla? ()
Nikdy som tejto klasike neprišiel na chuť. Keď si to porovnám napríklad s takým Vrchní, prchni, tak tam je čo situácia to gag. A tu som sa sem tam pousmial, zhodnotil veľkých hercov na jednotku, ale ako paródia mi to teda neprišlo ako šperk, pri ktorom sa budem chytať za brucho. A že by bolo za čo chytiť. ()
"Přiletěl jsem, abych se vám omluvil, Květuško. Zítra nemohu přijít na karlovarské knedlíky." ____ Co víc dodat k dnes již kultovní záležitosti, v níž Nick Carter, nejkultivovanější perfekcionista co kdy žil a zároveň největší pátrač americký, jemuž nevraživě závidí Fantomas či Thomas Alva Edison a nikdo se mu nevyrovná, bojuje proti nenažrané masožravé hortenzii Adéle, a excelentně mu sekunduje entuziastický degustátor uzenin, vepřových tlačenek a plzeňského prazdroje, nesmrtelný Rudolf Hrušínský, kterého by si jako nerozlučnýho parťáka do deště přál doslova každý, když vše bylo již nesčetněkrát řečeno a omíláno? Já za sebe mohu pouze dodat, že 'Adéla ještě nevečeřela' je grandiózní mix žánrů - detektivní romance, mysteriózní humoresky a exotické botaniky ad absurdum. Vzhledem ke své době vzniku snímek navíc disponuje neskutečně nápaditými situačními gagy plné pitoreskního humoru a dosud nevídanými vizuálními prvky jak od Jiřího Trnky. Scenáristický dadaismus a virtuózní režie pod sofistikovanou taktovkou komediálního mazáka Oldřicha Lipského je jedním slovem ženiální. To vše se posléze pojí do naprosto bezchybný a v lecčems i zcela nadčasový parodie, která si nepochybně zaslouží svý čestný místo ve zlatým fondu český kinematografie jako nevyčíslitelný poklad. Kéž se Cheopsova pyramida neschovala do šuplíku! Originalita nejvyšší jakosti. ____ "Mám ji zprznit hned, anebo až potom, pane?" "Sečkej času. Uchystám jí osud, který je pro ctihodnou ženu horší než smrt. A pak ji prodám do jihoamerického nevěstince!" ()
Podle mě nejlepší Lipského film, vedle něhož se (nejen) pozdější Tajemství hradu v Karpatech krčí ve stínu, marná sláva. To spojení dokonalého scénáře, obsazení, lokací a Švankmajera je pro mě osobně prostě neodolatelné, a ačkoli film trpí jako mnohé jiné nesnesitelně častou reprízovaností v televizi, stejně se mi ještě nestihl zprotivit. Btw. zajímalo by mě, kolik současných diváků zde dokáže identifikovat, co vlastně ten film paroduje - můj soukromý odhad je, že nějaké povědomí o tom, že kdysi existovalo nějaké brakové čtivo, kterému se říkalo rodokopsy, kleslo podle mě v podstatě na nulu - přesto si paradoxně myslím, že to nemusí člověku nijak bránit v tom, aby ho ten film dokázal i dnes pobavit, byť poučený divák si ho podle mě musí zákonitě užít víc. ()
No nějaká super paráda to tedy nebyla. Vlastně to byla docela nuda. Vtipné zde byly snad pouze vynálezy od přátel Nicka Cartera. A možná ještě Rudolf Hrušínský, který nikdy neměl plný žaludek. Navíc trpím docela silnou averzí vůči Švankmajerovým ,,trikům". Podle zdejších chvalozpěvů jsem si troufl očekávat skutečně hodně. O to větší je teď zklamání. V tom filmu se vlastně nic moc ani neděje. Dávám slabé 2*. Upřímně si myslím, že na vyšší hodnocení film nemá a spousta uživatelů jsou lháři. ()
Galerie (34)
Zajímavosti (49)
- Lietajúci bicykel nemal podľa scenára lietať, pokiaľ Nick Carter (Michal Dočolomanský) dôvtipne neobráti vrtuľu. Ale vrtuľa sa neroztočila ani po tomto zákroku, nefungovali totiž baterky, na ktoré bola napojená, a záber museli opakovať. (Raccoon.city)
- Komických technických pomôcok, ktoré používa hlavný hrdina, hrá vo filme veľa. Autor sa inšpiroval hrubým cenníkom jedného amerického obchodného domu z roku 1903, vyrobiť ich pomohol zručný Jan Švankmajer. (Raccoon.city)
- Snímek byl v roce 2015 digitálně restaurován. (sator)
Reklama