Reklama

Reklama

Limonádový Joe aneb Koňská opera

  • angličtina Lemonade Joe (více)
Trailer

Obsahy(1)

Píše se rok 1885 a v Arizoně je pořádné dusno. Obyvatelé Stetson City se napájí whisky a morální hodnoty citelně upadají. V Trigger Whisky Saloonu řádí skutečně vykutálená skupinka gangsterů. Majitelem vyhlášeného lokálu je Doug Badman (Rudolf Deyl ml.), k chlípnému pobavení zpívá Tornádo Lou (Květa Fialová) a své hříšné a podlé plány osnuje gangster od přírody Horác alias Hogo Fogo (Miloš Kopecký). Posledními spravedlivými v tomto otřesném a korupcí prolezlém městě je lékárník Ezra Goodman (Bohuš Záhorský) se svou dcerou Winnifred (Olga Schoberová). Jednoho dne přijede na bílém koni obchodní zástupce firmy Kolaloka, jistý Joe (Karel Fiala), který se alkoholikům rozhodne nabídnout napravení v podobě nealkoholické limonády. Je snad jasné, že alkoholici své mety neopustí tak snadno. (AČFK)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (703)

sud 

všechny recenze uživatele

Všichni se musí smířit s tím, že nejlepší parodii na western natočili Češi. Naprosto odzbrojující film plný nádherně klišovitých dialogů, čistých westernových zápletek, které jsou výtečně dokresleny těmi absolutně newesternovými, nechybí samozřejmě absolutně kladný hrdina, bídní padouši, krásné ženy, přestřelky, honičky, souboje, láska a ve vrchovaté míře zábava. Film s vynikající režií Oldřicha Lipského a geniálním hereckým obsazením v čele s Karlem Fialou, Milošem Kopeckým, Květou Fialovou a Olgou Schoberovu je po právu jeden z největších pokladů české a československé kinematografie. ()

Ainy 

všechny recenze uživatele

Tak tohle je naše klasika, naše světově proslulá a veleúspěšná parodie na americké westerny. Skvělý nápad s tehdejší hereckou elitou, na kterou jsem právem hrdá. Kopecký jako padouch, Fiala jako zapřísáhlý abstinent a odpůrce všeho alkoholického, překrásná Květa s Olinkou Shoberovou a tak bych mohla ve výčtu pokračovat dál ... Kdykoliv se na tuto filmovou perlu velmi ráda podívám a není možné, aby mi někdy tahle opera zevšedněla už jen díky originálnímu pojetí, humorným hláškám, které s chutí používám. Také díky úžasným skladbám a písním, kdy se já obzvlášť těším na Matuškovu V Lincolnu loňskýho roku, film jistě získává na své nesmrtelnosti. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Předpokládám, že málokdo z vás Joea neviděl a nedokáže si vzpomenout alespoň na jednu nezapomenutelnou scénu, jichž jsou zde mraky. Proto nemá smysl cokoliv komentovat. Ten kdo viděl, ví jaká je to sranda a ten kdo ne, měl by to honem napravit. 85% Zajímavé komentáře: Pohrobek, RAiken, Aiax, MartinNDL, Daae ()

kajda.l 

všechny recenze uživatele

Limonádový Joe aneb nejvíc gay postava československého filmu. Pokud se divák přenese přes morální dokonalost našeho (anti)hrdiny Joea (stejně nevěřím, že tuto postavu někdo může mít rád) a HerrGott hity, tak především zásluhou nekompromisního zlouna Hogofoga, jehož vybroušený ostrý humor, mě nemohl nechat chladným, se budete minimálně uspokojivě bavit. Posuďte sami, srdce cynika musí zaplesat: Malá dívenka- "Pane já vás převedu" Hogofogo (hrající slepého starce) "Jedeš spratku, Herodesa na tebe". Prostě takový milý, český, laskavý humor. 70% ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Když vám někdo někdy řekne, že český/československý film nebyl nikdy reálně na světové úrovni tak mu rovnou můžete říct, že se plete. A to teď neodkazuji na současné velkorozpočtové historické české filmy, které se svými production values jsou schopny vyrovnat minimálně klasické velké evropské produkci, ale paradoxně filmy starší kdy se na československé scéně objevili dvě dvojice, jejichž náměty byli velmi ambiciózní a obsahovali elementy, které připomínali světovou produkci- Jednu takovou dvojici tvořili Václav Vorlíček a Miloš Macourek, z jejichž spolupráce vznikli snímky jako Kdo chce zabít Jessii?, Konec agenta 4C prostřednictvím psa pana Foustky, Dívka na koštěti, ,, Pane vy jste vdova!´´, Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách nebo také seriál Arabela. Macourek poté též spolupracoval ještě s jedním významným režisérem jménem Ondřej Lipský se kterým společně stáli za filmy jako Happy end, Zabil jsem Einsteina, pánové..., ,, Čtyři vraždy stačí, drahoušku!´´ nebo Šest medvědů s Cibulkou. A právě Oldřich Lipský tvořil jednu polovinu druhé a přece jen významnější dvojice, kterou tvořil společně se scenáristou a spisovatelem Brdečkou. Oldřich Lipský a Jiří Brdečka společně stojí za trojicí filmů, které vznikli v rozmezí let 1964-1981 (o rok později Brdečka zemřel, což znamenalo konec nadějí pro další spolupráci této významné dvojice) a vypadali nejen světově, ale dokonce se dostali i na zahraniční festivaly, kde též získali několik významných cen. Konkrétně jde o tyto snímky- Tajemství hradu v Karpatech, Adéla ještě nevečeřela a právě Limonádový Joe aneb Koňská opera, jehož největším úspěchem ve finále není výhra Stříbrné mušle na Mezinárodním filmovém festivalu v San Sebastiánu, ale fakt, že se na její projekci údajně neskutečně řezal samotný Henry Fonda. Spoluscenárista Jiří Brdečka je už strůjcem knižní předlohy a díky faktu, že si s Oldřichem Lipským vznikla legendární česká parodie u které si snad každý musí najít alespoň jednou vyloženě oblíbenou pasáž, která ho vždy rozesměje od ucha k uchu. Právě Limonádový Joe je start Lipského a Brdečkovy parodické trilogie, zároveň má ale Limonádový Joe opravdu náramnou výpravu a dokáže tak fungovat i jako dobrodružný film jen s mnoha humornými pasážemi a odlehčeným nádechem, který byste těžko svým nádechem přirovnávali ke klasikám takových westernových velikánů jako Sergio Leone nebo Sergio Cobrucci, i přes fakt, že film vznikl v ČSSR se ale jedná o jeden z těch mála českých filmů, který se povedlo usadit i v zahraničí a především jde o jeden z mála českých filmů, jehož humor nebyl omezen pouze na české publikum a reálně i díky často situačním momentům, gagům a vizuálním nápadům jde naprosto pochopitelně právě o ten film, který měl legendárního Henry Fondu dohnat k slzám smíchu. Koňská opera si naprosto bravurně utahuje z westernového žánru a zároveň mu svým zvláštním způsobem dává poctu a drží se víceméně zajetých pravidel, které jsou odlišené právě až těmi humornými a a úsměvnými momenty. Zároveň se velmi skutečně podařilo vystihnout dobové zasazení a celá westernová atmosféra v tomhle filmu sála ze všech koutů neskutečně. Už v roce 1964 Limonádový Joe představil několik zdařilých filmových triků a především je brán jako film, který položil základy kaskadérům v Čechách a i díky tomu mohlo dojít k akčním pasážím o kterých opět platí, že jsou účelově úsměvné, ale přesto by s trochu jiným pojetím mohli fungovat i v klasickém westernu. Koňská opera má též nezvyklé vizuální zpracování, které na rozdíl od většiny co tady padlo nemusí sednout skutečně každému. I v tomhle vizuálním pojetí mají ale eskapády Limonádového Joea své specifické a jedinečné kouzlo. Padá tu několik dnes již legendárních hlášek a i díky svému velkolepému zpracování se film za ta léta jednoduše neokoukal a i díky tomu patří mezi legendární české filmové klasiky, přičemž mu tento status už nic jen tak nesebere. Limonádový Joe je na to po 56 letech pořád příliš až tak moc svůj než aby byl totiž zaměnitelný. Oldřich Lipský měl po tomhle filmu definitivně nakročeno k tomu stát se jedním z nejlegendárnějších českých (nejen) komediálních režisérů (krom ,, české světové trilogie´´ stojí třeba za ,, Marečku, podejte mi pero!, Jáchyme, hoď ho do stroje! nebo Třemi veterány) a i díky jeho citu k humoru u Koňské opery humorná stránka tolik funguje. Je tu i parádní casting- Po původních volbách jakými byli třeba Karel Gott (hádejte, čí je nakonec alespoň hlas hlavního hrdiny? nebo Jiří Kodet se nakonec role ujal čerstvě Karel Fiala, který se předtím a ani poté už tak velké filmové role nedočkal, přes to ale bude jeho odkaz právě v legendárním pistolníkovi, který by se s nadsázkou mohl rovnat takovému Blonďákovi z Dolarové trilogie nebo Harmonikovi z Tenkrát na Západě. Miloš Kopecký si tu jako padouch Hogo Fogo položil základy pro své legendární ztvárňování záporáků a i jeho výkon se v zahraničí dočkal právem velké obliby. Je tu naprosto parádní Květa Fialová, velmi fajn Olga Schoberová a také plejáda dalších parádních či sympatických herců v menších a přesto zapamatovatelných úlohách, ať už mluvíme o Vladimíru Menšíkovi, Waldemaru Matuškovi, Stelle Zázvorkové nebo Zdeňku Srstkovi. Ten film je jednoduše sranda, která perfektně balancuje na tom jak vzdávat poctu a zároveň si z toho razantně utahovat a především i v závěru naprosto parádně nejen, že prodá zásadní zvrat přitažený tak za vlasy, že k téhle bláznivé parodii sedí (byl to tvůrčí záměr), ale zároveň představí dost možná nejlepší filmový Product placement všech dob. A i za tohle jasné plusové body. Kouzlu Limonádového Joea aneb Koňské opery jsem nikdy zcela nepropadl a nečekám, že by se to ještě někdy mělo změnit. Přesto ale ten film cením z mnoha důvodů a především se poprvé v rámci filmového světa o nás výrazněji dozvěděli v USA (ještě předtím než si o 2 roky později došel pro Oscara za nejlepší zahraniční film Obchod na korze). Je to naprosto zábavná a chytrá parodie, která je též filmařsky velmi vypiplaná, minimálně v rámci české filmové scény přelomová a člověk jí tak odpustí, že se některé gagy možná po humorné stránce míjí účinkem a když se ukáže, že méně je někdy opravdu více, přesto všechno je ale Limonádový Joe jednoduše jeden z těch filmů, který přece jen stojí za to před jadernou válkou strčit do trezoru. Až se totiž za 20 bude chodit do kina na Kameňák 12 nebo Bony a klid VII: Síla se probouzí, tak nové generace budou dost možná ještě obtížněji věřit tomu, že čeští filmaři vytvářeli něco co se mohlo světovému filmu vyrovnat. V tom případě jim tedy nevlepte pár facek a radši jim pusťte celou volnou trilogii, kterou naprosto stylově odstartoval právě Limonádový Joe aneb Koňská opera, který i nadále bude šampiónem srdcí českých filmových diváků....... () (méně) (více)

Galerie (57)

Zajímavosti (80)

  • Pieseň “Goodbye“ je spievaná v takzvanej demo angličtine a nedáva žiaden zmysel. (Raccoon.city)
  • Ve filmu byla použita filmová metoda, pro níž se vžil termín virážování. Jde vlastně o duotónové ztvárnění záběrů, takže jsou laděny do jednoho barevného odstínu. Ve filmu se mění bez ohledu na děj, třeba i uprostřed celistvého záběru. (ČSFD)
  • Květa Fialová (Tornádo Lou) po rokoch povedala, že westerny nemá rada a nikdy sa na žiaden nepozerala. Pred natáčaním filmu ani nevedela do čoho ide a ani divadelné stvárnenie filmu nevidela. (Raccoon.city)

Související novinky

Kino na hranici: hvězdy na těšínském nebi

Kino na hranici: hvězdy na těšínském nebi

22.07.2021

Letos se v obou Těšínech budou slavit prázdniny s filmem. Na přelomu července a srpna se po pandemické přestávce diváci setkají naživo v rámci filmové přehlídky „Kino na hranici”. Co je čeká? „Loňský… (více)

Retro biják 60. – 90. let

Retro biják 60. – 90. let

16.06.2018

Fanoušci retro filmů, zbystřete! Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Limonádový Joe, Marečku, podejte mi pero!, Starci na chmelu, Adéla ještě nevečeřela, Noc na Karlštejně, Čtyři vraždy stačí,… (více)

Kánon filmu 2011

Kánon filmu 2011

13.02.2012

V sobotu 21. ledna byl ukončen výběr filmů Kánonu filmu za rok 2011 a přinesl opět zajímavé výsledky. Původní prosincový termín konání výběru byl z důvodů nečekaných a smutných předvánočních událostí… (více)

Reklama

Reklama