Režie:
Leigh WhannellScénář:
Leigh WhannellKamera:
Stefan DuscioHudba:
Jed PalmerHrají:
Logan Marshall-Green, Betty Gabriel, Harrison Gilbertson, Melanie Vallejo, Benedict Hardie, Simon Maiden, Richard Cawthorne, Christopher Kirby (více)Obsahy(2)
Za pár let už nebudeme muset ani hnout prstem, protože moderní technologie za nás všechno obstarají. Technofobům se v takové době nebude žít zrovna lehko. Grey Trace (Logan Marshall-Green) je pověstný tím, že jako jeden z posledních lidí dává před technologiemi přednost vlastním rukám. Jedna noc, která mu obrátí život vzhůru nohama, však tenhle přístup rázně změní. Autonehoda na noční dálnici a střet s bandou grázlů, kteří mu zavraždí přítelkyni a jeho nadosmrti zmrzačí. Greyovy vyhlídky na invalidním vozíku jsou víc než temné, dokud mu kamarád vědec nenabídne technologické vylepšení. S čipem v míše dokáže Grey nejen znovu chodit a pohybovat rukama, ale získává i další, dosud netušené možnosti. Experimentální zařízení zvané STEM totiž dokáže například i vystopovat pachatele onoho nočního přepadení a také Greyovi pomoci si to s těmi gaunery vyřídit ručně. Kdo by odolal? Grey rozhodně ne. Když však zanechá prvního z pachatelů v tratolišti krve, napadne ho, jestli by STEM neměl aspoň trochu zbrzdit. Otázka zní, jestli to půjde. A jestli to Grey vůbec chce. (Cinemart)
(více)Videa (2)
Recenze (961)
Svěží sci-fi nářez, jaký tu dlouho nebyl. Whannell si dává pauzu od Insidious a jen potvrzuje, že je sakra dobrý scénárista. Podruhé si sedá na režisérské křeslo a tentokrát s ještě lepším výsledkem. Upgrade je chytrá, záživná a nepředvídatelná akční jízda, která jen dokazuje, že i s malým budgetem a téměř neznámými herci se dá natočit velký film. ()
Fakt mám rád tyhle menší filmy, které přiletí jako blesk z čistého nebe a člověka naprosto odrovnají svou zpočátku překvapivou kvalitou. Za prvé mě hrozně bavila ta myšlenka uvěřitelného sci-fi z nedaleké budoucnosti a propracovanost světa, kde se uvěřitelně mísí triky s reálnými lokacemi. Cyberpunk a podobné subžánry mě baví, ale tohle je velice osvěžující. A navíc je tu Tom Hardy, resp jeho low cost verze. Je to sice nefér srovnání, ale člověka holt napadne na první dobrou, navíc Logan odvedl výbornou práci, takže je to kompliment. A hlavně, celé to šlape od začátku až do konce, občas Upgrade překvapí občasnou brutalitou a propracovanou akční choreografií. Za mě dokonalé dvojkombo s Predestination, ačkoliv tyto dva filmy si v základu příliš podobné nejsou. ()
Když se futuristická idylka změní na Přání smrti pod taktovkou vychcaného počítače jak z Vesmírné odysey, je to zábava. Zábava o to větší, že Whannell kašle na postavy a servíruje jeden zajímavý nápad za druhým, aby se přemýšlející divák nestačil nudit a nevadilo mu, že premisu prokouknul hodně dopředu. Vyprávění bez výrazných vrcholů, ale současně bez zaváhání a se závěrem, který přichází v pravou chvíli a nezklame. Za málo love hodně atraktivní parády... ()
Sugestivní akční scifi jízda, kterou Leigh Whannell skutečně upgradoval z B kategorie. Copak o to, režírovat umí, jeho scénář ovšem vykazoval jakési naivní vibrace, na něž dával zapomenout perfektně obsazený Logan Marshall-Green, který do své kreace muže s tělesným handicapem dal tolik potřebný cit i (humorný) nadhled. Následky nové technologie vpravené do lidského organismu v podobě revolučního chipu se speciálními funkcemi komunikace s jeho nositelem mně nepřišly až tak inovativní, kdyby k nim režisér nepřistoupil po svém a stylově. Nejvíc mě fascinoval uplatněný novodobý styl kontaktních bitek. Film má nezanedbatelný detektivní ráz. Pátrá se totiž po vrazích přítelkyně hlavního hrdiny. A můžete se těšit na pikantní krvavost i hezký, barevně vyvedený vizuál. Oproti tomu výpravnost není nikterak okázalá, pár záběrů města budoucnosti z ptačí perspektivy asi nikomu nepodlomí kolena. Závěr je dopředu čitelný, ne úplně doladěný. Herec v roli vědce byl snad nalezen v gay klubu, byl otřesný. Dobrý rytmus filmu ničemu nebrání, dokonce ani tomu si v dramatických okamžicích zavtipkovat na účet tvůrčího parťáka Jamese Wana, při troše pozornosti lze objevit jeho jméno na zvoncích domu, kam se hrdina ubírá. Béčkový nádech a určitá naivita, co prostě film má, může vadit, navíc se to celé moc komerčním sexappealem neholedbá. Festivalový ráz poměrně převyšuje nad klasickou kino podívanou. Nejsem tedy úplně přesvědčený o tom, že mé příští kroky do kina by zrovna vedly na tento film. Je tedy poněkud specifický ve svém žánrovém řazení a každý z něho neomdlí úžasem. 7/10 ()
Takový ten typ filmu, v němž věrohodný psychologický vývoj hlavního hrdiny po brutálním útoku a ztrátě milované manželky je naprosto kompletně zavržen a podřízen tomu, aby ihned po získání "superschopností" mohl protagonista humorně hláškovat a být drsný. Což abychom si rozumněli - mně to v tomto konkrétním případě vůbec nevadí, jen je vhodné na to upozornit, kdyby do filmu někdo chtěl jít s očekáváním vážného technologického sci-fi. Upgrade je vyloženě lehkonohé béčko. Kvalitní, hrdé béčko se spoustou milých nápadů, nemalým množství originálních vychytávek a sebevědomou technickou stránkou. Trochu bych jej možná přirovnal k novému Dreddovi, Upgrade ale stavím z hlediska zážitku ještě o trochu výš. Sympatické je, že mnoho věcí, které se v průběhu sledování jeví jako přiblblé, dávají se znalostí pointy mnohem lepší smysl. Na druhou stranu si nejsem úplně jistý, jestli vše, co dávalo smysl v průběhu, dává smysl i zpětně. Každopádně jsem rád, že Whannell po pěti letech napsal zase něco zajímavého, a ještě radši, že se našel i jako režisér. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (20)
- Vůz, který Grey (Logan Marshall-Green) na začátku filmu opravuje, je Pontiac Trans Am. (Nathaniell)
- Když se Eron (Harrison Gilbertson) snaží vypnout Stema (Simon Maiden) na dálku, používá některý (budoucí) unixový systém. Konkrétně ze shellové konzole spouští příkaz (resp. sekvenci příkazů s parametrem) "sudo shutdown -h now". Tento příkaz se, stejně jako uvedená konzole, na linuxových systémech běžně používá, přičemž první část příkazu udává, že chce Eron provést příkaz s administrátorským oprávněním a druhá pak okamžité vypnutí systému. (honza.kuzel)
- Hoci sa dej filmu odohráva v USA, celé jeho natáčanie prebiehalo v Austrálii v štáte Victoria, konkrétne v mestách Craigeburn a Melbourne. (MikaelSVK)
Reklama