Režie:
Leigh WhannellScénář:
Leigh WhannellKamera:
Stefan DuscioHudba:
Jed PalmerHrají:
Logan Marshall-Green, Betty Gabriel, Harrison Gilbertson, Melanie Vallejo, Benedict Hardie, Simon Maiden, Richard Cawthorne, Christopher Kirby (více)Obsahy(2)
Za pár let už nebudeme muset ani hnout prstem, protože moderní technologie za nás všechno obstarají. Technofobům se v takové době nebude žít zrovna lehko. Grey Trace (Logan Marshall-Green) je pověstný tím, že jako jeden z posledních lidí dává před technologiemi přednost vlastním rukám. Jedna noc, která mu obrátí život vzhůru nohama, však tenhle přístup rázně změní. Autonehoda na noční dálnici a střet s bandou grázlů, kteří mu zavraždí přítelkyni a jeho nadosmrti zmrzačí. Greyovy vyhlídky na invalidním vozíku jsou víc než temné, dokud mu kamarád vědec nenabídne technologické vylepšení. S čipem v míše dokáže Grey nejen znovu chodit a pohybovat rukama, ale získává i další, dosud netušené možnosti. Experimentální zařízení zvané STEM totiž dokáže například i vystopovat pachatele onoho nočního přepadení a také Greyovi pomoci si to s těmi gaunery vyřídit ručně. Kdo by odolal? Grey rozhodně ne. Když však zanechá prvního z pachatelů v tratolišti krve, napadne ho, jestli by STEM neměl aspoň trochu zbrzdit. Otázka zní, jestli to půjde. A jestli to Grey vůbec chce. (Cinemart)
(více)Videa (2)
Recenze (961)
Upgrade je akční béčková jízda, která je ještě hloupější než z počátku vypadá. S tím bych avšak neměl sebemenší problém, kdyby se mě ale závěrečná pointa nepokoušela přesvědčit, že scénář není podepřen stupidními myšlenkovými berličkami. Závěr se totiž tváří, že po znalosti pointy do sebe všechno zapadá, ale není tomu tak. Stačí se v tom chvilku šťourat a dojde vám, že vám tvůrci věší bulíky na nos a mnoho věcí, které se jevily, že dávají smysl, ve skutečnosti smysl úplně postrádají. A Logan Marshall-Green je kapitola sama o sobě, protože postrádá jakékoliv charisma a jeho herecké schopnosti jsou přinejmenším úsměvné. Tomuto faktu nepomáhá ani to, že z celé hodiny a půl skoro nesleze z plátna. A tohle všechno mě vážně mrzí, protože se snímku rozhodně nedá upřít snaha o vytvoření zajímavě rozpracovaného futuristického světa, správně potemnělá atmosféra a působivý a správně špinavý vizuál, jehož nejsilnějším elementem je nápaditá práce s kamerou. Zklamaných 6/10 ()
Nasrat očipovaného kvadruplegika může být dost ošemetné. Nikdy nevíte, co do toho Intelu ti ťamani vlastně narvali, a tak se lehce přihodí, že ten gumový ležák náhle vyplivne jazykové ovládání, vypruží se ze zahálčivého horizontálu a precizně strojovým kunkfením vám pěkně nakope prdel. Takže od nynějška už radši nebudu parkovat před Tescem na kriplech a s ironickým úsměvem pak nabízet pičujícím vozíčkářům walkmany nebo je vyzývat k závodům ve skákání v pytlích. Každopádně Uanel, který kdysi dost zabodoval Pilou, avšak od té doby matlal jen skoro samé unylé sračky, si asi nějakým výkonným mikročipem apgrejdoval scénáristickou potenci, dokonce se naučil i jakž takž režírovat a překvapivě vypálil naprostou Vě-Fa pecku, u níž může jít pod tři snad jen totálně sebestředný artový velekokot. (Klidně mi, hoššy, zase napište něco hystericky milého, zas takový homofob nejsem.) Pecku natolik v detailech napěchovanou oblažujícími originálními vyfikundacemi, že ji odpustím i ten samoúčelný logický pičoid uprostřed filmu (scéna s hákováním čipu), za kterou by Uanelovi v kontextu s ne až zas tolik překvapivým závěrem Aristoteles dozajista pohrdavě pochcal levou hemisféru, načež by jej donutil vyžrat tak litr bolehlavu. Jinak je to ale čiré, zcela nevinné potěšení, skýtající naději, že filmy stále mohou být čistokrevnou zábavou, a nikoliv jen otravnou kulisou k honění gigantických eg a mikrošulinů umaštěným ufonům. ()
Nejlepší metoda na pomstu? Zapojit vnitřní automat a bypassovat svědomí. Vizuálně i zvukově suverénní dílo, které v první polovině sem tam trochu zavání mechanickou hříčkou, ale nakonec rozpojí pochyby. Krvavý a realistický cyberpunk chytře pracující s minimalistickou výpravou a zkresleným snímáním i zvukovou stopou, která ve mně probouzí vzpomínky na Deus Ex... instaluju! Ex Machina bez zbytečného chytrolínství, dobrá směs béčkového spádu a áčkových řešení. ()
I přes četné akční scény jde o komorní drama ve sci-fi kabátě se stejným posláním, jaké už mělo R.U.R. od K. Čapka. Necháme-li stroje, roboty, mikročipy dělat práci za nás a pomáhat nám, jednou se může stát, že ony nás už potřebovat nebudou. Kyborg, android, umělá inteligence. Asi nikdy nezvládnou všechno, co dokáže člověk, ale k přežití jim to bude stačit. Napínavé, nelítostné, nejen pro hlavního hrdinu bezvýchodné, skvěle nasnímané a s atmosferickou hudbou (mé obavy z převažujícího retra se naštěstí nenaplnily). Varující. ()
Nejlepší možný béčkový film, jaký si jen příznivci přímočaré akce dokážou představit. Upgrade má velmi nápaditě rozpracovaný sci-fi svět, v kterém by mohlo vzniknout mnohem více, než jen jeden kratší film. Potemnělá atmosféra oslavující biomechaniku je něco, za co by se nestyděl ani Cronenberg v nejlepších letech. Samotná akce je pak jednoduše lahůdka. Jako u každého Upgradu, našla by se i zde hrstka drobných bugů, ale pal to čert, filmů tohoto typu se po skončení devadesátek podařilo natočit setsakramentsky málo... 9/10 ()
Galerie (21)
Zajímavosti (20)
- V záběrech na město je možné vidět sídla společnosti Cobalt a Vessel pouhých několik bloků od sebe. (NiWi)
- Severoamerické tržby dosáhly 12 milionů amerických dolarů, součet těch celosvětových pak 16,7 mil. (NIRO)
- Když Grey (Logan Marshall-Green) vstupuje do paneláku, zastaví se u zvonků. Na jednom z nich je jmenovka „J. Wan“, což odkazuje na režiséra Jamese Wana. (Tomas.Chvala)
Reklama