Režie:
Leigh WhannellScénář:
Leigh WhannellKamera:
Stefan DuscioHudba:
Jed PalmerHrají:
Logan Marshall-Green, Betty Gabriel, Harrison Gilbertson, Melanie Vallejo, Benedict Hardie, Simon Maiden, Richard Cawthorne, Christopher Kirby (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Za pár let už nebudeme muset ani hnout prstem, protože moderní technologie za nás všechno obstarají. Technofobům se v takové době nebude žít zrovna lehko. Grey Trace (Logan Marshall-Green) je pověstný tím, že jako jeden z posledních lidí dává před technologiemi přednost vlastním rukám. Jedna noc, která mu obrátí život vzhůru nohama, však tenhle přístup rázně změní. Autonehoda na noční dálnici a střet s bandou grázlů, kteří mu zavraždí přítelkyni a jeho nadosmrti zmrzačí. Greyovy vyhlídky na invalidním vozíku jsou víc než temné, dokud mu kamarád vědec nenabídne technologické vylepšení. S čipem v míše dokáže Grey nejen znovu chodit a pohybovat rukama, ale získává i další, dosud netušené možnosti. Experimentální zařízení zvané STEM totiž dokáže například i vystopovat pachatele onoho nočního přepadení a také Greyovi pomoci si to s těmi gaunery vyřídit ručně. Kdo by odolal? Grey rozhodně ne. Když však zanechá prvního z pachatelů v tratolišti krve, napadne ho, jestli by STEM neměl aspoň trochu zbrzdit. Otázka zní, jestli to půjde. A jestli to Grey vůbec chce. (Cinemart)
(více)Videa (2)
Recenze (966)
Fakt mám rád tyhle menší filmy, které přiletí jako blesk z čistého nebe a člověka naprosto odrovnají svou zpočátku překvapivou kvalitou. Za prvé mě hrozně bavila ta myšlenka uvěřitelného sci-fi z nedaleké budoucnosti a propracovanost světa, kde se uvěřitelně mísí triky s reálnými lokacemi. Cyberpunk a podobné subžánry mě baví, ale tohle je velice osvěžující. A navíc je tu Tom Hardy, resp jeho low cost verze. Je to sice nefér srovnání, ale člověka holt napadne na první dobrou, navíc Logan odvedl výbornou práci, takže je to kompliment. A hlavně, celé to šlape od začátku až do konce, občas Upgrade překvapí občasnou brutalitou a propracovanou akční choreografií. Za mě dokonalé dvojkombo s Predestination, ačkoliv tyto dva filmy si v základu příliš podobné nejsou. ()
„Teraz ti odpovie na všetky tvoje otázky.“ Prvých 40 minút trocha nuda plná revenge klišé (scény pred zločinom, krutý zločin, bezmocnosť a neochota polície, prehnitý systém, zotavovanie hrdinu, identifikácia vrahov). Len občas je to oživené drobnosťou (zaujímavo premyslený svet blízkej budúcnosti, žeby trocha ako Zvláštne dni od Bigelow?). Akonáhle ale nad hlavnou postavou prevezme kontrolu Stem, začne to byť jazda, pri ktorej som si viackrát hovoril užasnuto „wow!“. Bohužiaľ, tieto parádne scény sú striedané scénami, v ktorých stagnuje tempo a otravuje nás (a hrdinu) policajtka, bez ktorej by som sa zaobišiel. Tempo brutálne zdržujú aj nevierohodné morálne konflikty hrdina vs. Stem, kedy si chlapík neustále sťažuje na Stemovu amorálnosť a pritom je každému jasné, že ho jednak potrebuje a jednak sa CHCE pomstiť, čiže je to len blbá omáčka, aby sa natiahla minutáž (a aby nebol hrdina za úplnú sviňu). Nemalým plusom je naopak nekompromisnosť v krvavých scénach. Do tohto druhu filmov pritlačenie na pílu patrí, inak to nie je ono. Neprekvapilo ma odhalenie identity ústredného gaunera; vedel som to o ňom takmer od prvej chvíle, čo sa objavil na scéne (+ som dokonca aj poznal dôvod, pre ktorý sa rozhodol tak, ako sa rozhodol). Potešil záber na zvončeky s menom „J.Wan“. ()
„Máma mě učila, abych si na postižené nedovoloval.“ Úvodní půlhodinka byla velmi dobrá, ale rozhodně mě nepřipravila na to, co mělo přijít po ní. Pak totiž začne skutečná jízda. Mnohožánrová, sluší se dodat, krátkým výčtem jde o sci-fi, thriller, akčňák a černou komedii, to vše namíchané ve velmi chutném poměru. Opravdu jsem nečekal, že to bude místy při tom všem napětí i sranda. A taky mi tenhle snímek pomohl si konečně(!) uvědomit, že bych si měl do budoucna víc všímat pod kterými filmy je vlastně podepsaný Leigh Whannell (krom Upgrade mně v hlavě rezonuje Saw, Insidious či Pašerák). Což mi definitivně docvaklo při nádherně zlomyslném a temném konci, který celkový dojem posouvá ještě výš. A taky už vím, že Stem je „kámoš do nepohody“ a opravdoví frajeři při cestě za pomstou nezamykají auta, ale vozíky. Nadhodnotím, avšak přiklepávám nadšených 5*. „Znovu ovládáš svoje tělo, Greyi. Doporučuji ti, abys odstranil všechny stopy tvé přítomnosti. Tím myslím i zvratky v umyvadle.“ - „Dobře, dej mi sekundu!“ - „Sekunda už uběhla...“ ()
Podíl lidské práce ve fabrikách rok od roku klesá, což u manuálně pracujících budí oprávněné obavy. Technologie jdou závratným tempem kupředu, takže zanedlouho přijde doba, kdy továrny budou bez oken, protože stroje denní světlo nepotřebují. Náš hrdina naopak stále dává přednost vlastní hlavě a vlastním rukám. Jenže tvůrce tohohle béčka mu život dokonale zpřehází. Na jedné straně je to celkem decentní, na druhé nekompromisní, ač je cítit, že snímek stál s ohledem na podobné produkce pár šupů. Přesto je výsledek příjemným překvapením, chytře uchopeným a brzy velmi (děsivě) aktuálním. Dosud především scénárista (pro Jamese Wana) Leigh Whannell solidně zabodoval. Určitě bych každopádně přivítal víc emocí a vlastně i trochu jinak uchopil myšlenku, se kterou se chtě nechtě pracuje lehce povrchně. Cyberpunková zábava. ()
To je tak, kdyz se clovek po skouknuti ukazky tesi na drsnou nepretrzitou akci. Upgrade totiz o akci fakt neni, bliz to ma treba k Johnny Mnemonicovi. Hlavni hrdina, kterej bohuzel moc sympatii nebo hereckyho talentu nepobral, se 45 minut mota po byte a vy jen cekate, kdy konecne dostane ten upgrade a zacnou akcni jatka. Jenze ono ani potom se to prekvapive nerozjede. Akce tu samozrejme je a je spravne drsna a krvava a celkove fajnove natocena, jenze ji tu je zoufale malo. Ten zbytek je jen tezce prumernej pribeh a v podstate taky prumernej vizual ukazujici spinavej svet ne prilis vzdaleny budoucnosti. Jako na jedno skouknuti dobry, ale fakt jsem cekal neco jinyho a misty jsem se i krapet nudil. Slabsi 3*. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (20)
- Vůz, který Grey (Logan Marshall-Green) na začátku filmu opravuje, je Pontiac Trans Am. (Nathaniell)
- Auto, ve kterém Grey (Logan Marshall-Green) ujíždí na dálnici před policií, je Dodge Challenger R/T z roku 1970. (joecole20)
- Když Grey (Logan Marshall-Green) prochází chodbami do bytu Jamie (Kai Bradley), je na jedné zdi namalovaný Jigsaw z filmu Saw: Hra o přežití (2004), jehož spoluautorem je režisér tohoto snímku Leigh Whannell. (Tomas.Chvala)
Reklama