Reklama

Reklama

Snímek Network, břitká satira na "senzacechtivé zpravodajství", se zdá být s každým uplynulým rokem aktuálnější než kdy dřív. Howard Beale, moderátorská hvězda televizní společnosti UBS, je poslán do důchodu, protože příliš zestárl. Beale nedokáže přenést přes srdce, že po pětadvaceti letech přijde o práci jenom kvůli věku. V dalších zprávách proto divákům oznámí, že během svého posledního vysílání spáchá sebevraždu. Šéf televizní stanice Frank Hackett chce Bealea na místě vyhodit, když se ale ukáže, že by UBS mohla dosáhnout v den Bealeovy smrti nejvyšší sledovanosti v historii, kariéristka Diana Christensenová šéfa přesvědčí, aby tohle osudové závěrečné vysílání pojali jako zvláštní událost. Beale se samozřejmě nakonec nezabije - ale začne nesouvisle hovořit o hrozném stavu světa a televize především. Díky tomu se z něj stane nejžhavější osobnost americké televize. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (226)

lamps 

všechny recenze uživatele

Slovo nadčasový zřejmě v souvislosti s tímhle filmem uslyšíte často a není to věru náhoda. Network balancuje na velice tenké hraně černohumorné satiry a závažného lidského dramatu, a kdyby jen na chvíli klopýtl a vypadl z rytmu, celý ten motivační konstrukt by se zhroutil a přestal být okamžitě uvěřitelný. Jenže Sidney Lumet jako tradičně velkou zodpovědnost ustál a scénář napěchovaný lehce karikaturní mediální kritikou a emocionálními vazbami mezi aktéry zvládl proměnit v památný a vyvážený zážitek. Občas se to zdá přeplácané, ale jednotlivé složky a příběhové line se vzájemně chytře doplňují, dialogy v osobních rovinách lze vztáhnout k problémům v dominantním světě médií a každá postava má svůj přesně daný úděl - fanatický Peter Finch je předmětem, o jehož soukromí se divák v průběhu nic nedozví, ale stává se 'senzací' pro ostatní aktéry, kteří tahají za nitky a zajímá je jen sledovanost a profit; William Holden je racionální výjimkou, která chce žít normální život, ale zároveň ji přitahuje ta nevyzpytatelná a nezkrotná touha po senzacích - kterou reprezentuje přitažlivá Faye Dunaway, mediální šelma, jež se normálnímu životu vyhýbá a jen 'přepíná programy'. No a Robert Duvall je arogantním mocnářem, jemuž jde o vlastní blaho, pro které je schopen udělat cokoli. Vše dohromady představuje nonstop hodnotný, inteligentní a nadčasový snímek, který nemá moc sobě podobných. A úplně nejlepší je jednak konec, který tu hranu satiry a seriózního dramatu už doslova vybrušuje, a jednak ono vedení herců a vyprofilování jejich postav v souladu s celkovým uspořádáním světa a jeho sdělení - kde jinde můžete spatřit dva totálně vedlejší herecké výkony na ploše pouhých pěti minut, které diváka územní a vyslouží si (naprosto zaslouženě) oscarovou nominaci? Aneb na závěr pozdravy Nedu Beattymu (možná nejlépe představený obchodní papaláš v historii filmu) a Beatrice Straight, nejpřesvědčivěji zlomené manželce. 90% ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Ano. Ano. Ano. "Břitká satira" na rdousící krutost televizního šoubyznysu, do něhož se v té době už bez zástěrek překlápí i hrdé lodi zpravodajství. To všechno. *** A navíc divadelně silné mistrné monology, a to nejen v odkrývání mechanismů financemi poháněného systému, ale i v partnerských, kolegiálních a intimních vztazích. Chvílemi jako byste přepínali na Kdo se bojí Virginie Woolfové, a to je asi vůbec největší poklona. *** A navíc Faye Dunawayová se tu až nepříjemně uvěřitelně vtělí do cílevědomé kariéristky neschopné soucítit a sbližovat se s druhými tak bytostně, že fakticky úplně postrádá se appeal. To bych nečekala.*~ ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

„Sieť” je presne tým druhom filmu z televízneho prostredia, konkrétne zo zákulisia večerných správ, ktorý sa pravdepodobne asi neodváži uviesť žiadna zo slovenských, či aj iných, svetových, (ne)komerčných televízii, pretože skrátka rozkrýva naprosto chúlostivú problematiku, ktorá asi nie je mnohým po srsti...? Howard Beal bol voľakedy populárnym moderátorom s 28 % sledovanosťou, ale kvôli rôznym okolnostiam a potom nízkej sledovanosti, to začalo ísť s ním postupne z kopca, a to dokonca až v takom rozsahu, že 22. septembra 1975 dostáva výpoveď, ktorú mu prišiel oznámiť Max Schumacher - prezident spravodajstva na stanici UBS. Počas nasledujúceho dňa sa všetci ksichtia tak, akoby sa vôbec ani nechumelilo, a možno aj práve preto ani poriadne nepočúvali, čo to vlastne ten Beal (vy)hlásil priamo do éteru... ? Niečo v tom zmysle, že do týždňa chce spáchať samovraždu, kedy si jednoducho povedané „vystrelí mozog z hlavy” ! Vskutku, naozaj dosť šialené prehlásenie, ale už je neskoro plakať nad rozliatým mliekom, keďže sa to celé dostalo rýchlo napovrch, tým pádom to automaticky zdieľajú i ostatné, sesterské televízie, čím sa vytvára nielen mediálny kolotoč, ale zároveň i sledovanosť raketovo vystrelila nahor, to jest už podľa toho si ozaj nie je ťažké domyslieť, že Beal ostáva sedieť na svojej pozícii i naďalej, no súčasne s tým rozdielom, že dostáva svojú vlastnú "šou Howarda Beala" , v ktorej bude "budúci prorok" disponovať improvizovanou slovnou zásobou i gestikuláciou, a k tomu si nebude klásť servítky pred ústa, kde si to zatiaľ ešte ani neuvedomuje, ako si pod sebou píli konár... Jestvuje potenciálna možnosť, že sa mu predsa jeho želanie aj splní ? / Progresívny režisér Sidney Lumet svojim spracovaním zašiel až do neuveriteľného extrému, čo mu na režisérsky podnos vlastne ponúkol najmä mimoriadne úprimný scenár Paddyho Chayefskyho, ktorý doslova „zaťal do živého” , a pritom nemá ďaleko od reality, trebárs skúste sa trochu zamyslieť nad súčasnou „covid propagandou” , kam už medzitým zašla, a to ani nehovoriac o masívnom očkovaní sa ? A toto účelové „vymývanie mozgov” sa deje na každodennej báze v priamom prenose ! Protagonistu stelesnil predčasne zosnulý, majstrovský Peter Finch, ktorý bol priam strhujúcim hercom v hlavnej úlohe, rovnako ako i Faye Dunaway, ktorej postava (ne)obyčajnej karieristky Diany Christensen, čo ide aj cez mŕtvoly, čiže je bez chrbtovej kosti, pričom obidvaja predvádzajú herecký koncert, na aký sa prídem vždy rád pozrieť. Snímok získal celkovo štyroch Oscarov, pričom 3 z nich obdržali herci, keď ku spomínaným dvom, sa ešte pridáva i filmová manželka Williama "Billa" Holdena, Beatrice "Louise Schumacher" Straight, ktorej na to stačilo len niekoľko málo minút na plátne. Obsadenie je jednoznačne zásadné pre ďalší vývoj. A Robert "Bob" Duvall je toho i názorným príkladom. Taký nepríjemný film, ktorý sa divákom, teda mne určite, zaderie hlboko pod kožu ! PS: Namiesto športového Rockyho mal skôr vyhrať satirický Network ?! ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Aku sledovanost by mala dnes TA3 alebo CT24 keby z dovodu nizkej sledovanosti vedenie televizie oznamilo jednemu z moderatorov, ze zajtra bude moderovat posledny krat nejaku relaciu a dnes by v hlavnom spravodajstve oznamil, ze zajtra si v priamom prenose streli gulku do hlavy? A v zajtrajsich dennikoch by bolo meno moderatora hned na prvych stranach :-) Bola by aj u nas vyssia sledovanost? V pripade moderatora Howarda Beala, ktory dostal vypoved by sa bez prace po zvysok svojho zivota zruinoval. Nechcem viac prezradzat, avsak pochvalit musim aj herecky vykon Faye Dunaway, ktora si tu zahrala bezohladnu karieristku vo vedeni televizie, ktorej na vyske sledovanosti zalezalo viac, ako na zdravi moderatora, alebo pomer so zenatym sefom spravodajstva s Maxom Schumacherom. Zaujimavy pohlad aj o tom, ako uz v 70-tych rokoch bojovali rozne televizie v USA o sledovanost, pricom v tom obdobi bolo nasim komunistom ukradnute, ci sa na prvy program ceskoslovenskej televizie diva na Nedelnu chvilku poezie nejako to percento ludi :-) ... 02.10.2008 _____ Faye Dunaway - (Diana Christensen) +++ William Holden - (Max Schumacher) +++ Peter Finch - (Howard Beale) +++ Robert Duvall - (Frank Hackett) +++ Hudba: Elliot Lawrence +++ ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

„This was the story of Howard Beale: The first known instance of a man who was killed because he had lousy ratings..“ Obtížně hodnotitelné píchnutí do žaludku komerčních masmédií a jejich otupělých konzumentů. Lumetovo dílo neoplývá kompaktností a některé satirické prvky se vedle vážných scén jen rozpačitě krčí v koutě, ale ty myšlenky, co v něm zazní, nelze ignorovat. Když postavy plní role pouličních kazatelů (první vystoupení Bealea ve vlastní show či dollar-system speech Neda Beattyho v potemnělé zasedačce) nebo když konfrontují reálný život s tím uvnitř zvrácené bubliny mediálního byznysu (skvělý William Holden dává sbohem neméně skvělé Faye Dunaway v roli odporně ambiciózní kariéristky), musíte chtě nechtě uznat, že tohle všechno má až děsivě nadčasovou platnost.. Taky jste si vzpomněli na naše ředitelské bohoslužby, ve kterých se každé sobotní poledne s železnou pravidelností ukazovaly hostie sledovanosti a kázalo k slepě věřícím? Každé zboží má svého kupce. Tohle moudrého a tohle zase tupce.. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (21)

  • Scenárista filmu Paddy Chayefsky pracoval v roce 1968 na scénáři pilotního filmu k seriálu s názvem „The Imposters“ (Podvodníci), ve kterém politicky angažovaní teroristé ovládnou televizní stanici a pokusí se ji podminovat. (HellFire)
  • Jediná hudba, která ve filmu je, pochází z reklam a různých televizních znělek. (Kulmon)

Související novinky

Zemřel herec Ned Beatty

Zemřel herec Ned Beatty

14.06.2021

Včera v kalifornském Los Angeles opustil filmový svět americký na Oscara nominovaný herec Ned Beatty. Bylo mu 83 let. Rodák z Kentucky, kterého si mnozí diváci jistě vybaví třeba jako Otise, věrného… (více)

Reklama

Reklama