Reklama

Reklama

Snímek Network, břitká satira na "senzacechtivé zpravodajství", se zdá být s každým uplynulým rokem aktuálnější než kdy dřív. Howard Beale, moderátorská hvězda televizní společnosti UBS, je poslán do důchodu, protože příliš zestárl. Beale nedokáže přenést přes srdce, že po pětadvaceti letech přijde o práci jenom kvůli věku. V dalších zprávách proto divákům oznámí, že během svého posledního vysílání spáchá sebevraždu. Šéf televizní stanice Frank Hackett chce Bealea na místě vyhodit, když se ale ukáže, že by UBS mohla dosáhnout v den Bealeovy smrti nejvyšší sledovanosti v historii, kariéristka Diana Christensenová šéfa přesvědčí, aby tohle osudové závěrečné vysílání pojali jako zvláštní událost. Beale se samozřejmě nakonec nezabije - ale začne nesouvisle hovořit o hrozném stavu světa a televize především. Díky tomu se z něj stane nejžhavější osobnost americké televize. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (226)

lamps 

všechny recenze uživatele

Slovo nadčasový zřejmě v souvislosti s tímhle filmem uslyšíte často a není to věru náhoda. Network balancuje na velice tenké hraně černohumorné satiry a závažného lidského dramatu, a kdyby jen na chvíli klopýtl a vypadl z rytmu, celý ten motivační konstrukt by se zhroutil a přestal být okamžitě uvěřitelný. Jenže Sidney Lumet jako tradičně velkou zodpovědnost ustál a scénář napěchovaný lehce karikaturní mediální kritikou a emocionálními vazbami mezi aktéry zvládl proměnit v památný a vyvážený zážitek. Občas se to zdá přeplácané, ale jednotlivé složky a příběhové line se vzájemně chytře doplňují, dialogy v osobních rovinách lze vztáhnout k problémům v dominantním světě médií a každá postava má svůj přesně daný úděl - fanatický Peter Finch je předmětem, o jehož soukromí se divák v průběhu nic nedozví, ale stává se 'senzací' pro ostatní aktéry, kteří tahají za nitky a zajímá je jen sledovanost a profit; William Holden je racionální výjimkou, která chce žít normální život, ale zároveň ji přitahuje ta nevyzpytatelná a nezkrotná touha po senzacích - kterou reprezentuje přitažlivá Faye Dunaway, mediální šelma, jež se normálnímu životu vyhýbá a jen 'přepíná programy'. No a Robert Duvall je arogantním mocnářem, jemuž jde o vlastní blaho, pro které je schopen udělat cokoli. Vše dohromady představuje nonstop hodnotný, inteligentní a nadčasový snímek, který nemá moc sobě podobných. A úplně nejlepší je jednak konec, který tu hranu satiry a seriózního dramatu už doslova vybrušuje, a jednak ono vedení herců a vyprofilování jejich postav v souladu s celkovým uspořádáním světa a jeho sdělení - kde jinde můžete spatřit dva totálně vedlejší herecké výkony na ploše pouhých pěti minut, které diváka územní a vyslouží si (naprosto zaslouženě) oscarovou nominaci? Aneb na závěr pozdravy Nedu Beattymu (možná nejlépe představený obchodní papaláš v historii filmu) a Beatrice Straight, nejpřesvědčivěji zlomené manželce. 90% ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Čakal som lepšie spracovaný námet o masmédiách, ktoré dokážu solídne “krútiť” hlavami poslucháčov, no možno je to aj tým, že po vzhliadnutí množstva dokumentov na túto tému, sú už moje očakávania neprimerané. Ďalšia vec ktorá mi vadila, je ten záver, ktorý mi prišiel dosť pritiahnutý za vlasy. Podľa mňa sa to dalo inak ukončiť a “bez svedkov” .. ()

Reklama

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Jako bych si připadal v současnosti. Na diváka se musí zapůsobit jakýmkoliv sebedebilnějším způsobem, jen když to vynese big money. A když se nezadaří, hodíme moderátora přes palubu. Tady to jde trochu do extrému, ale politiku televize Nova zde vidím naprosto jasně. Filmu by prospělo prostříhání, je příliš dlouhý a přestože vrchol nakonec přijde, spousta cestiček k němu vedoucích je ve filmu zbytečných. A mimochodem, Oscar pro Beatrici Straight, která se filmem jen mihla, je skutečným výsměchem. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Je priam obdivuhodné, aké širokospektrálne sféry pozemského života režisér vo svojich filmoch rozvádza. A nepriamo dospeje k podobným výsledkom : nekalé zákulisie policajných praktík, beštiálne situácie vo vojenských táboroch, krvilačné verdikty porotcov v sieni, hrozby informačných vojen, televízne pletky... Trochu mi z opačného uhlu pohľadu pripomína iného matadora - Franka Capru. Lenže zatiaľ čo Capra dáva do opozície "rozprávkových" zloduchov (kde dobro prirodzene vychádza z človeka), Lumet prenáša pozornosť k tým zvráteným a skazeným. Čím majú väčší priestor realizácie, tým viac dehumanizujúco podkopávajú aj to najmenšie ľudské, čo v nich zostalo (pričom dobro je niekde až za tou nekonečnou priepasťou beznádeje). Lumet vlastne nepoužíva satiru či plnohodnotnú príbehovosť (čím by nalákal širšie publikum) ale nadnesený realizmus, čiže v konečnom dôsledku svojou výstižnou servilnosťou otvorí dvere aj tomu retardovanému, aby pochopil. Otázne je, do akej miery to bude priemerného diváka zaujímať, lebo zo skúseností je jasné, že 80% ľudí sa bude neustále kŕmiť tými istými sračkami, ktoré Finch vo svojich prejavoch spomínal. Vlastne robíme týmto hajzlom dobročinnú službu a ešte sme šťastní, ako s nami vymetajú. Ťažko sa to počúva... Mimochodom je to jeden z tých tématov, v ktorom vyniknú herecké výkony až k nebesiam. Asi toľko. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Lumet veľmi dobre vie, čo točí, lebo film s podobnou tématikou určite vyžaduje aj roky skúseností v televíznej a filmovej brandži. K tomu všetkému si prizval hereckých magnátov, ktorí predviedli svoju silu, ktorej odraz vidno v oscarových šanciach (dokopy až päť hereckých nominácií!). Televízia totiž neovláda len diváka, ale pre sledovanosť a percentá v zisku je schopná spraviť vo vlastných radoch ťažko uveriteľné veci. A pokiaľ je televízia a ľudia s ňou spojení, namočení aspoň s polovice v takých sračkách, som rád, že s ňou nemám nič spoločné (okrem mňa ako diváka) a dúfam, že ani nebudem. Film má ohromný potenciál a kvality, takže nechápem, prečo ide len o ďalšiu smutnú neznalosť v našich končinách. Btw, Tim Robbins sa mihne s malou roličkou v smutnom konci, ale Henriksena som nepostrehol. 85%. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (21)

  • Scenárista filmu Paddy Chayefsky pracoval v roce 1968 na scénáři pilotního filmu k seriálu s názvem „The Imposters“ (Podvodníci), ve kterém politicky angažovaní teroristé ovládnou televizní stanici a pokusí se ji podminovat. (HellFire)
  • Spomenutá fiktívna teroristická skupina Ecumenical Liberation Army je paródiou na skupinu Symbionese Liberation Army, ktorá existovala v Kalifornii v rokoch 1973 - 1975. (whack)
  • Beatrice Straight je ve filmu pouhých 5 minut a 40 vteřin, což je nejkratší doba v historii, která stačila na udělení Oscara. (Kulmon)

Související novinky

Zemřel herec Ned Beatty

Zemřel herec Ned Beatty

14.06.2021

Včera v kalifornském Los Angeles opustil filmový svět americký na Oscara nominovaný herec Ned Beatty. Bylo mu 83 let. Rodák z Kentucky, kterého si mnozí diváci jistě vybaví třeba jako Otise, věrného… (více)

Reklama

Reklama