Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (461)
Psí odpoledne se Serpicem nedokáží v mých očích vyvážit lepší duo z 60. let Pahorek, Selhání vyloučeno. Sidney Lumet je rozhodně velikánem světové režie, ale Serpico mě dnes už tolik nebaví jako kdysi. Al Pacino podává jistě zajímavý výkon, ale souhlasím s názorem, že jeho nejhvězdnější období přišlo v 90. letech. Tam už to bylo herecky jiné kafe. Serpico se mě zpočátku docela táhl. 70% ()
První půlhodinu jsem neměla ani stín podezření, že se začal odehrávat jeden z mých nejsilnějších filmových prožitků, tak nenápadně a civilně to začalo. Ale jednak se mnou silně rezonuje téma kvalitativně sílící odezvy zkorumpovaného systému na ryzost až k bezvýchodnosti, a jednak je to právě tak pomalu a důkladně se odvíjející příběh a natočený film, aby v každém záběru zachycoval co možná plnohodnotnou informaci z otisku skutečnosti, a ty scény i jejich významy se postupně, nenápadně, v rytmickém dramatickém sesuvu, bortění iluzí, zadírají pod kůži, až projdou skrz a stanou se živou součástí člověka, ústrojné jako vlastní formativní vzpomínky. Film Film. *~ ()
Budeš jako všichni ostatní v tehdejší NYPD, tedy další bezpáteřní uprděnec, a nebo výjimečně poctivý a nezkorumpovatelný, tím pádem vysoce podezřelý a smrtelně v nebezpečí. Klasický případ čestný jedinec versus prohnilý kolektiv / celý systém. Poutá jak charakter a patová situace hrdiny, tak prostě hippie podivínský Al Pacino, postupně čím dál víc pod tlakem a bezradný. Divák se ani na minutu neodtrhne od hlavní postavy. Trefný dobový kontext: "The United States was plagued by the Watergate scandal, a punch in the face that left a lot of Americans with the need to reexamine themselves and their faith in the government and the rule of law." C&B (x) ()
Óda na charakter Al Pacina, potažmo jeho strhující a "nezdolný" herecký výkon v hlavní roli. Jeho policista předvádí jednoho z nejhouževnatějších strážců zákona v historii stříbrného plátna a rozhodně je na co koukat. Bohužel velké technické chyby a nedostatky sráží film do průměru stejně rychle, jako neoddiskutovatelná jednoduchost a přímočarost scénáře. Okatě nepovedená práce střihu v rychlejších scénách, potažmo šílená umělá krev zrovna dvakrát nepovzbudí. Přesto se na tuhle legendu nelze zas až tak zlobit. Al je velký sympaťák a utáhne to prakticky celé jen on. ()
V roku 1973 napísal americký novinár a spisovateľ Peter Maas román "Serpico". Stal sa z toho bestseller. Preto sa v tom istom roku natočila aj filmová adaptácia tohto literárneho diela. Vznikla pod režisérskou taktovkou skúseného filmára Sidneya Lumeta. Je to príbeh neúplatného new yorského policajného dôstojníka, ktorý sa v rámci boja proti všade prítomnej korupcii postaví proti vlastným kolegom. Frank Serpico je idealista, ktorý verí tomu, že policajt má pomáhať a chrániť. Vidí však, že v jeho okolí bujnie korupcia a uplácanie. Vidí, že z polície sa stáva jedna skorumpovaná žumpa. Je to niečo s čím sa nechce zmieriť, nehodlá to akceptovať, a preto sa aktívne zapojí do boja voči tomuto neduhu. Titulnú postavu skvelým, profesionálnym, presvedčivým spôsobom stvárnil herec Al Pacino. **** ()
Galerie (95)
Zajímavosti (17)
- Natáčelo se celkem na 104 místech ve všech čtvrtích New Yorku kromě Staten Islandu. (liquido26)
- Frank Serpico – podle jehož života je film natočen – se chtěl účastnit natáčení, ale producent Martin Bregman si jeho přítomnost nepřál. Měl obavy, že by herce mohla rozrušovat. (don corleone)
- Snímek je natočen podle stejnojmenné knihy novináře Petera Maase, který v ní líčí skutečné osudy policisty Franka Serpica, dlouholetého člena newyorského policejního sboru, jenž v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. (Olík)
Reklama