Režie:
Mike FlanaganScénář:
Mike FlanaganKamera:
Michael FimognariHudba:
The Newton BrothersHrají:
Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Cliff Curtis, Carl Lumbly, Zahn McClarnon, Emily Alyn Lind, Bruce Greenwood, Jocelin Donahue, Alex Essoe (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Film navazuje na děj filmu Osvícení (Stanley Kubrick) popisující hrůzné události, ke kterým došlo před 40 lety v hotelu Overlook. Nyní dospělý Dan Torrance (Ewan McGregor) se usilovně snaží vyrovnat se svým hrůzným zážitkem z hotelu a najít klid v duši. Vše se ale změní ve chvíli, kdy se setká s Abrou, odvážnou mladou dívkou obdařenou mimořádnými mimosmyslovými schopnostmi označovanými jako „osvícení“. Abra instinktivně vycítí, že Dan má stejné tajuplné nadání jako ona, a obrátí se na něj se zoufalou prosbou o pomoc. Nelítostná bytost Rose a její následovníci totiž čerpají energii z „osvícení“ dalších nevinných dětí a pro dosažení své nesmrtelnosti jsou rozhodnuti udělat cokoliv. Tato nesourodá dvojice spojí své síly a pustí se s Rose do nemilosrdného boje na život a na smrt. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (2)
Recenze (631)
Prvních třicet minut jsem se ztrácel. Pak se to krapet zlepšilo, ale.. Navazujeme na události z odlehlého horského hotelu, po jehož opuštěných chodbách se kdysi projížděl v nepřerušovaných záběrech malý Danny na tříkolce. Asi všichni víme, co se v hotelu díky zlověstnému Jackovi se sekyrou v ruce odehrálo, a dnes již dospělý (na alkoholu závislý, divíte se?) Dan se snaží s děsivými událostmi vyrovnat. Najde si kámoše, nově pracuje s lidmi v posledních fázích života a telepaticky se spojí s malou dívenkou, se kterou rovněž není mnohé v pořádku. Navíc přitáhne pozornost podivné bandy bytostí, která se „zářením“ z „osvícených dětí“ živí (nelítostných momentů s dětmi se pánové za kamerou nebojí). Tvůrci se zaměřují hodně na postavy, přičemž mnohé rozhodně nezaujmou, snaží se nebýt moderním hororem s lekačkami za každým druhým rohem, ovšem atmosféra vesměs chybí, režisér naštěstí předkládá solidní audiovizuální rukopis. Jen to hodně přepálil s délkou, které navíc loudavější tempo nepomáhá. Dějově jsem se docela často chytal za hlavu, závěr mě pak už doslova otravoval, finále bylo o tom, kdo (McGregor vs. Ferguson) pronese drsnější větu, přičemž každá třetí stejně moc nedávala smysl. Sorry, jako. Navazujeme na kultovní Osvícení (pochopitelně je tam díky pečlivé práci architektů nespočet přímých citací), za mě jde přesto spíš o nedochucený mysteriózní guláš, který jsem ochutnal, ale příště si dám raději něco jiného. PS: Usínat u hororu je sakra smutné. ()
Těžko adaptovatelná a přitom tuze dobrá Kingovka. Kdyby chtěl scénář jet maximálně podle struktury předlohy, budou polovinu stopáže tvořit sezení Anonymních alkoholiků. Chápu proto, že se Flanagan daleko víc soustředil na Abru a Rose, protože jejich linky jsou daleko filmovější (byť ne osobní), ale z chudáka Dannyho tak zůstává vedlejší charakter. Na to, že se navíc nutně musí pokračovat v Osvícení filmovém a daleko méně v tom knižním, je závěr až překvapivě silný, z logiky věci děsivější a sympaticky uctivý k předloze / předlohám, jakkoli jsou změny (v čele s tou největší) na první pohled ke zlosti. Z příběhu o překročení vlastního stínu tak vzniklo něco jiného, ale hororu, který se nebojí vyvarovat laciných lekaček a jen využívat atmosféru nejde nevzdat hold. ()
Dlouho mě žádný sequel takhle nepotěšil. Doktoru Spánkovi sice schází ta absolutní autorská vize a nepředvídatelnost Kubrickova Shining, ale Mike Flanagan naštěstí buduje smysluplně návazný příběh, který možnosti Kubrickem upozaděného tématu štědře rozvíjí a promyšleně prolíná s událostmi minulého filmu. Šikovný režisér přejímá od legendárního filmaře také přístup k hlavní postavě a styl vyprávění - dospělý Dan Torrance je v průběhu filmu až překvapivě pasivní figurkou, jehož ovládá silně osvícená dívka (podobně jako ovládal jeho otce hotel), zatímco vyprávění se postupně časově i prostorově smršťuje a Flanagan užívá podobně jako Kubrick ke znázornění menších časových prodlev prolínačky. Celkově se daří napodobit stylistické dominanty předešlého filmu - totožné hudební motivy, spoléhání na detaily herců ve vypjatých chvílích, absence prvoplánových lekaček nahrazených strategicky organizovaným pohybem postav po mizanscéně a shodně inscenované scény, které jednak skládají poctu, jednak upevňují narativní propojení s předchůdcem (rozhovor McGregora s Brucem Greenwoodem v kanceláři vypadá úplně stejně jako interview Jacka s Ullmanem v úvodu Osvícení; Rebecca Ferguson používá na schodišti podobná gesta jako Nicholson; rozhovor s barmanem atd.). Dlouhá stopáž vůbec nevadí, neboť film pracuje hned se třemi silně motivovanými tábory protagonistů (respektive antagonistů), které postupně svádí dohromady, a navrch přihazuje suprově vystavěný comeback ikonického hotelu, v němž se všechny natočené sekvence rovnají pro pravověrné fandy originálu naprostému zlatu. Osvícení naznačovalo divákovi, že jediným zlým a nebezpečným místem pro ozářené lidi je právě Overlook, Doktor Spánek rozšiřuje toto stanovisko do rozsáhlého fikčního světa, v němž Danny postupně přejímá úlohu jeho rádce Hallorena a jeho dětské já nahrazuje osvícená dívenka, která prochází obdobným vývojem (což podtrhuje úplně poslední záběr filmu). Jednoznačně pozitivní dojmy pak dotváří i tuna dalších vítaných odkazů, charakter vyústění a výborní herci, mezi nimiž je vedle tradičně sympatického a uvěřitelně rozervaného McGregora třeba vypíchnout božskou Rebeccu Ferguson, která opět přesvědčuje, že je zdaleka nejcharizmatičtější herečkou současnosti (a pro mě možná i minulosti). Kéž by každé pokračování slavné značky dopadlo alespoň z poloviny tak dobře. 90% ()
Není to emancipované od Kinga dost na to, aby se to mohlo Kubrickovu Osvícení jen přiblížit a oscilace mezi těmi dvěma póly je u tohohle filmu značná. Nicméně je chvályhodné, že se tvůrci rozhodli pojmout to jako víc než spotřební horor - jak napovídá dvou a půl hodinová stopáž, kterou by určitě nezvolil někdo, kdo chce jen rychle podojit značku. Škoda, že Doctor Sleep jednoduše není dost zajímavý na to, aby se to odhodlání nějak zúročilo. Rozvíjený děj i režie jsou prostě strašně samozřejmé a nemají čím upoutat pozornost. Takže jsou to dvě a půl hodiny, které jsou sice v pořádku, ale vlastně nevím, proč jsem je sledoval ani co si tvůrci představovali, že na tom bude zajímavé ke sledování. ()
Galerie (41)
Zajímavosti (18)
- Ewan McGregor je Kingův fanoušek, ale scénař k filmu přečetl dřív než knihu. (JoannaKey)
- Danny Lloyd, který ztvárnil roli Dannyho v Osvícení (1980), když mu bylo 6 let, si zde střihnul cameo. Je ve scéně s baseballovým klukem, když se hraje zápas. Sedí v hledišti hned vedle muže, který povídá. (JoannaKey)
- Kancelář Dr. Johna Daltona (Bruce Greenwood) vypadá totožně s kanceláří, ve které dělal přijímací pohovor Jack Torrance (Jack Nicholson) v Osvícení (1980). (fisus)
Ubytování v dávném hotelu hrůzy, který už z filmového hlediska zasmrádl. Ono napojit se na letitý Kubrickův hororový kus nebylo pro příští filmové pokračovatele nic záviděníhodného. I stalo se a Mike Flanagan se přihlásil k odkazu náročného díla. Úplně nejhorší je značně přepálená stopáž, načež udržet nějakých 150 minut stoprocentní pozornost je slušný výkon, stylová nevyváženost má pak na svědomí, že film je poměrně v důležitých scénách nezáživný až často nechtěně směšný. Mám na mysli "obrazně" ztvárněné duševní kanibalistické choutky sekty unášející dětské oběti, což se projevuje jakýmsi legračním oparem linoucím se z "termosky", který do sebe sektáři opojně nasávají. Žádný velký strach ani nešel z (příšerným kloboukem ozdobené) Rebeccy Ferguson a Ewan McGregor, který (snad) měl variovat/kopírovat zajímavý odkaz Jacka Nicholsona, byl zralý na pořádně uzrálý maliník, bylo docela utrpení pozorovat jej v některých nezvládnutých hereckých polohách. Zbytek hereckého osazenstva nevynikl, i možným vlivem režijních nekvalit pro práci s vedlejšími herci. Emily Alyn Lind se ale podařilo vymanit a být zajímavou v každé scéně, určitě předčila hlavní dvě hvězdy filmu. Mike Flanagan razil áčkově bujaré aspekty, strukturoval své vyprávění do několika dějových linií (byly přibližně tři), které byly někdy skoro až nemálo stupidní, navíc hojně nezáživné. První linie je o tom, kterak je dospělý Dan zaměstnán v hospicu a utěšuje umírající, kteří při skonu vypustí "páru", což občasně završuje čtením zanechaných mysteriozních vzkazů na zdi svého pronajatého pokoje, druhá linie pojednává o kočovném kultu True Knot, který líčí na zvláštní silou obdařené děti, načež po jejich umučení z nich čerpají nesmrtelnost, třetí linie je taková rodinná, vystupuje v ní mladá černá dívka, poměrně talentem oplývající Kyliegh Curran, která vládne takovou nadpřirozenou mocí (či močí), až je z ní vůdčí sektářka Rebecca Ferguson hormonálně rozhozená. Nijak zvlášť mě nebavilo čekání, až se tyto linie spojí v jednu. A vlastně někdy až od scény přepadení/čistky (to už je film zhruba za svojí polovinou) členů sekty v lese mě film začal bavit, načež vynikající bylo vplutí do fáze závěrečné a vrcholné, tedy pochmurná cesta do hotelu v horách, za doprovodu známého zlověstného doprovodu, který byl atmosféricky prezentován v Osvícení. Užívat si tuhle část budou hlavně znalci proslulého Kubrickova kusu. Tmavší obrázky mají vysoké zastoupení, najde se i nějaký ten krvavý a drastický detail, ovšem iritovaly mě astrální schopnosti důležitých postav, takže kupříkladu Rebecca Ferguson, která plachtí vzduchem přes půl města za svojí příští obětí, byl poměrně comicsový prvek. Otravný zvuk neustálého tlukotu srdce byl rovněž nesnesitelný. Spojení Flanagan/King mně úplně nezachutnalo. Roztahaný celek si mě tedy nezískal, divácky mě rozhodně nestrhl, ovšem jste-li obdivovatelem (trošku zbytečných) nástaveb děl, které jsou pro početnou sortu hororových diváků milníkem, jistě bude revize na temných místech nevšedním zážitkem. 6/10 () (méně) (více)