Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nahá pastýřka je název obrazu rokokového malíře Jeana-Honoré Fragonarda, který proslul nejen jako portrétista a ilustrátor, ale také jako autor erotizujících obrázků. Jedním z nich je i obraz ze zámku Ronov, na kterém je někdejší zámecká paní a proslulá milostnice Anna vypodobněna jako „nahá pastýřka“. A právě kolem tohoto plátna se točí bohatě rozvíjený příběh. Vyšetřovatel kapitán Tronda (V. Menšík) originálním způsobem – netradiční kombinací kriminalistických a divadelních metod – vyšetřuje dvojnásobnou vraždu a řadu podvodů a machinací s uměleckými díly… (Česká televize)

(více)

Recenze (112)

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Překvapilo mě, jak je tahle detektivka pohodová. Jak si v ní s chutí herci zahráli. A já je rád viděl. Jak Menšíka, tak Munzara, tak Nedbala, tak Skopečka atd. Zavražděná Petrovická, tak si zahrála plných 20 minut! Což na zavražděnou v detektivce, kde divák čeká kdy a kým bude zavražděná, tak je dost dlouhý čas. ()

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

Ani detektívka s Högerem není sázkou na jistotu. Höger jako kunsthistorik plátnu zrovna nevládne, za detektiva tu platí nevýrazný Skopeček, který baví snad jen nápadnou podobou s Mr. Beanem, Beck nikde a celé to to volaké čudné. Vkrádá se podezření, že za to může rozvolněná Machova režie, která vede storku k formě ne nepodobné Hříchům pro pátera Knoxe, jen bez dobrodružství vyplývajícího z natáčení způsobem přímého přenosu. Film je navíc skoro netendenční, což otrlého díváka z roku 2014 připravuje o možnost z plna hrdla zasmát se naivním propagandistickým trikům. Situaci i na zanedbatelném prostoru zachraňuje Menšík a boží, prokazatelně improvizující stvoření jménem Bohumil Šmíd, mně známý pamětihodnou rolí Šestáka v Čechově klasice socialistické detektívky Kde alibi nestačí ["Napsal jste slovo hypotéza s měkkým 'i'" / "Promiňte. Nemám totiž ucelené klasické vzdělání."]. ()

Reklama

nonick1 

všechny recenze uživatele

Nebýt toho zpackaného konce, který by spíše než k usvědčení vraha vedl k jeho útěku, tak to mohlo být za čtyři hvězdičky – i s ohledem na herecké výkony Martina Růžka, Karla Högera a zejména  Menšíkovu exhibici v nácviku ochotnické scény s kněžnou. Ovšem co ten "Fragonardův" obraz "Nahá pastýřka"? Jean-Honoré Fragonard aby se v hrobě obracel... ()

farfalla 

všechny recenze uživatele

Tuto detektivku mám ráda. Má zajímavé postavy, všechno takové individuality, spíše zahleděné do sebe. Také je dost těžké určit, kdo jsou hlavní postavy. Nakonec jsou do centra vyšetřování okolnostmi dotlačeni kapitán Tronda (Vladimír Menšík), kterému na srdci spíš leží jeho ochotnické divadlo, a pan Felix Pacínek (Bohumil Šmída), mírný recidivista, který chce mít klid od policie, ale svou aktívností se pokaždé do něčeho zaplete. Umění na zámku evokuje vysokou kultúru prostředí, ale když lidské pudy jsou tak nízké... ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

,,Pacínek se netáže, Pacínek vykoná!" Šedesátá léta byly vrcholem české kinematografie, období nejen tzv. nové vlny, ale i velice kvalitních filmů "brakového žánru", jakým je například detektivní komedie. Originální příběh s celou řadou zločinů a ne zrovna nevinných postaviček v historickém prostředí uvnitř zámku (žeby inspirace německým Zeleným lučištníkem?) a tajemství kolem historie záhadného obrazu. Pro milovníky kumštu lahůdka, navíc v doprovodu našich hereckých mistrů (Höger, Munzar, Nedbal, Menšík, fantastický Martin Růžek jako opilý fanatický malíř), mezi nimiž pak vyčníval zejména Bohumil Šmída v roli dnes již legendární komické postavičce bývalého vězně a věčného podezřelého Pacínka. Popularita jeho postavy a hlášek (,,To je prosím, dovolíte, Jeho veličenstvo císař František Josef I., za jehož panování jsem měl tu čest se narodit.") si vyžádala i volné pokračování Rakev ve snu viděti..., sice od stejného režiséra, s příběhem ze stejného prostředí i s několika stejnými postavami, ale původní detektivní zábava se jaksi neštastně proměnila v černou absurdní grotesku, která mě neoslovila. Ovšem první díl v podobě NAHÉ PASTÝŘKY zůstává pro mne klasikou. Dokonalost filmu (podpořenou mj. zajímavou, neustále pohybující se kamerou) sráží jenom tradičně nevzládnutý detail telefonického rozhovoru slyšeného jenom z jedné strany (už vidím, jak policajt /Jan Skopeček/ při telefonování všechny věty, které slyší z druhé strany, opakuje v podobě zpětné otázky :o)) 95% ()

Galerie (7)

Zajímavosti (12)

  • Pacínek (Bohumil Šmída) si volně upravil přísloví „Audaces fortuna“ jako „Odvážní mají kliku“, věrnější verze překladu však zní: „Statečným přeje štěstí.“ (sator)
  • V závěru filmu, kdy vidíme obraz „Nahé pastýřky“ v plné velikosti, je zřejmé, že se nemohl do důmyslného skrývacího zařízení pro svou velikost vejít. (sator)

Reklama

Reklama